Uv filter

Uv filter fra Tetratec til ferskvannsakvarier. Økonomisk i bruk og lang levetid på pæren,

Med et UV filter får man krystallklart vann, da det dreper sveve alger.
UV filteret er veldig økonomisk, da det kun bruker 5 watt med strøm.
Pæren holder også ekstremt lenge. Opp til 8000 timer.
Bestråler opp til 1000 liter vann pr time, selv om litt mindre er å anbefale for full effekt.

Med et UV filter slipper du svevealger og andre uønskede organismer i ditt akvarium.

Kan jeg bruke dette i mitt 70 liter akvarium og skal man bruke annen filter i tillegg ??? Mener sirkulasjonspumpe med innvendig filter ????
Hei! Jeg henger meg på denne, og håper på litt utfyllende informasjon om UV filter. Tenker da funksjon, fordeler, evt ulemper osv. Hvilke "typer" kar passer det for, spes. fisk som "bør" ha osv. Helt grønn på dette.
Nina3
De fleste UV filter er laget for å kobles på utblås slangen til det utvendige filteret. Da er vannet filtrert før det blir UV belyst som siste ledd før det pumpes oppi karet. 

Jeg bruker UV på tre kar hjemme, en 60l, 152l og 300l. Fungerer veldig bra og gjør en god jobb i de periodene jeg har behov for å fore mye og me veldig kraftig for som resulterer i nye gris som igjen resulterer i dritten vann med svevealger. 

Dette erstatter ikke filteret du har fra før - kun et ekstra hjelpemiddel. Du får noen innvendige filtre fra AquaEel med UV på men disse er kun på 3W og 5w den har jeg ikke noen tro på. Jeg har 18W på de to minste og 36W på 300 literen. Mine er av typen Jebo som du får på eBay til en rimelig penge...

5W er ikke særlig kraftig men står det på mens lyset ditt er på så kan det nok fungere i en 70 liter, men jeg er ikke optimist.

Husk også at UV lyserøret må byttes ved jevne mellomrom, kommer an på hvor mange timer det står på hver dag. Standard er vel at de holder 8.000 timer.
Da jeg startet opp 2700 literen i sin tid, sleit jeg med svevealger. Vannet var helt grønt og sikten var 5 cm. Prøvde mindre lys, mer lys, mer planter, mindre fôr, en haug vann bytter men ingenting hjalp. Da kom jeg over et UV filter til hagedam i Danmark. Kjøpte det. Koblet det på om kvelden og neste morgen var vannet krystall klart. Anbefales hvis man sliter med sveve alger. Har to helt nye liggende.
Hørtes bra ut tenkte bestille den jeg skrev om øverst hvis den er brukbar da ?
Du må nesten vurdere det og ta sjangsen selv - er litt sjangsespill om det er verdt det eller ikke når det er så lite styrke som 5W. Her er link den eBay sjappen jeg har handlet mine hos, jeg ville gått for et 18 watts UV og en 18W lysrør.
Takk skal vurdere det nøye før jeg bestiller noe Takk for hjelp
Plussmedlem
Ser du har funnet samme sjappa som meg der, Lars....
Bra butikk det der. Kjempeservice og gode priser. Aldri hatt noe tull med de.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap