Oi! ancistrusyngel. hvordan behandle dem?

Etter en ommøblering i 54-liters akvariet vi er i ferd med å oppgradere til et 190-liters, oppdaget jeg plutselig at Bartesam, en ancistrus-hann, satt bak varmekolben og passet på 10-15 yngel. Dessverre har tydeligvis hulen hans blitt flyttet på så han har rømt dit. (Antar jeg.)

Hva gjør jeg nå. Kan disse flyttes til det nye karet sammen med de andre fiskene? Bør jeg putte dem i et sånt ynglekar? (Jeg har et slikt som legges i karet og flyter i overflaten der de kan være adskilt fra resten av karet.) Det er både kongotetra og praktbotia i karet.

Jeg har "baby"-flakfor og vegetabilske malletabletter, men er det noe annet for jeg burde gi ynglene?

Tips mottas med takk.

Antar også at dersom noen av disse overlever, må de ut av karet, siden disse vel er territoriale og ikke bør være en hel haug i samme kar?

På forhånd takk.
Gratulerer!

Jeg har prøvd å ha ancistrus-yngel i selve karet, i fødeboks og i ett eget mindre kar, og må si det at det er størst overlevelsesprosent når de går i akvariet sammen med foreldrene. Noen vil naturlig nok bli spist av andre fisk eller dø av andre årsaker, men sånn er det i naturen også, de sterkeste og smarteste overlever!

Til å begynne med spiser de nok mest alger, men etterhvert er malletabletter og lett forvellede (litt kokt) grønnsaker som squash og brokkoli supert. Bare pass på at hvis du mater med grønnsaker bør de tas ut etter ett døgn så de ikke blir liggende å forurense.

Jeg har hatt mine i samme kar som foreldrene til de er 2-3 cm store, da selger jeg de eller gir de bort til en dyrebutikk.

Også vær obs på at når ett ancistrus-par først har begynt å leke, så skjer det nok ganske sikkert igjen, dermed kan det være greit å følge med så hannen får litt hvile mellom kullene..
Takk. Da lar jeg de bare være i karet sammen med de andre, da, og forer med litt salat etc.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap