Etter å ha lest opp og ned i mente har jeg valgt å prøve å starte filterert mitt med Salmi metoden. Har en 95 l AA akvarium og kjører nå inn det orginale filteret påvente av et utvendig Eheim Karet hadde stått og gått med planter i ca to uker før jeg bgynnte med Salmi. Tilsatte 1 ml første gang 11.9., utgangsverdiene var ingen amoniakk eller nitritt på jbl tester. Ph en plass mellom 7-7,5. De to første dagene etter tilsettning av salmi, økte nh4 til ca 0,6, ph har holdt seg stabil. Har gitt 1 ml dgl på samme tid hver dag. Målte Nh4 3 timer etter innsetting av salmi andre dag og fikk da 1 som resultat. Alt ok tenkte jeg, men i går og i dag har jeg fått klar gul væske på ammoniakk, lysere enn laveste verdi på fargekartet og sky høy nititt. I dag var nh4 helt lyse gul igjen, etter 1ml salmi i går, ph stabil og nitritt sky høy, mørk rosa. Hvorfor går dette så fort? Skal jeg tilsette mer salmi, eller fortsette med 1 ml dgl til nitritten forsvinner? Ph har vært stabil alle dager, men regner med at denne vil synke nå som nitritt er så høy?
Noen som har et fornuftig svar?