Trenger hjelp ifht innkjøring med salmi

Etter å ha lest opp og ned i mente har jeg valgt å prøve å starte filterert mitt med Salmi metoden. Har en 95 l AA akvarium og kjører nå inn det orginale filteret påvente av et utvendig Eheim Karet hadde stått og gått med planter i ca to uker før jeg bgynnte med Salmi. Tilsatte 1 ml første gang 11.9., utgangsverdiene var ingen amoniakk eller nitritt på jbl tester. Ph en plass mellom 7-7,5. De to første dagene etter tilsettning av salmi, økte nh4 til ca 0,6, ph har holdt seg stabil. Har gitt 1 ml dgl på samme tid hver dag. Målte Nh4 3 timer etter innsetting av salmi andre dag og fikk da 1 som resultat. Alt ok tenkte jeg, men i går og i dag har jeg fått klar gul væske på ammoniakk, lysere enn laveste verdi på fargekartet og sky høy nititt. I dag var nh4 helt lyse gul igjen, etter 1ml salmi i går, ph stabil og nitritt sky høy, mørk rosa. Hvorfor går dette så fort? Skal jeg tilsette mer salmi, eller fortsette med 1 ml dgl til nitritten forsvinner? Ph har vært stabil alle dager, men regner med at denne vil synke nå som nitritt er så høy?
Noen som har et fornuftig svar?
Tipper løsningen på positiv overraskelse er plantene, råtnende plantedeler blir også ammonium, og bakteriene som omdanner ammonium til nitritt er nokså kjappe i avtrekker'n. Fortsett med milliliteren du, neste steg tar normalt litt lenger tid, og bakteriestammen du har trenger mat for å overleve. Gøy at det går denne veien innimellom også!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap