Innkjøp

Idag kjøpte jeg 10 nye planter og 10 nye fisker , til samen ble det 839 kr!
Kjøpte Sølvhaier, Ildhale , Rødøyetetra , scalare og algespiser.
Stemmer det at du har en kar på 80 liter ?

Da må jeg dessverre meddele at sølvhai, ildhale og scalare er for store til ditt kar, og mest sannsynlig algespiseren også, kommer ann på hvilke type du har fått deg.

Selv om fiskene ikke er utvokst, så blir karet for lite. Mange mener at fiskene "tilpasser" seg og slutter å vokse i små kar. Det som egentlig skjer er at innvollene fortsetter å vokse, og fisker får store smerter før den dør en alt for tidlig død.

Jeg vil derfor anbefale deg å levere fiskene tilbake, eller kjøpe et MYE større akvarium.

bare ett utdrag fra Sølvhai beskrivelse

Svært aktiv stimfisk som dermed også er noe plasskrevende. Bør holdes i grupper på minimum 5 individer, gjerne mange flere.
Krever stor svømmeplass for god trivsel. Godt beplantet akvarium som ikke går på bekostning av svømmeplass. Sølvhaien er stort sett fredelig, men med sin aktive svømming rundt i akvariet passer den dårlig sammen med roligere arter som lett blir stresset/forstyrret. Den hopper lett og dekkglass/heldekkende topp er en fordel. Fisken er kjent for å være skvetten og hopper gjerne ut av akvariet ved vannbytte


Vet ikke hvor mange du kjøpte men her må du nok basere deg på at de ikke bor i dette karet lenge.

Ok ! :P takk for tipset . sparer opp til et nytt da hvor stort må det være ?
Btw , algespiseren overtok jeg fra en som ikke kunne ha akvarium lenger , han hadde bare 20 ltr ? men den har overlevd lenge da .. ? hva betyr det da ?
I følge Databasen på AF her så bør du ha 720 Liter.
Sølvhai


Tror det med sølvhai i 80 liter kan beskrives som om flere "Leif Juster" skulle forflytte seg fra framsetet i en fiat 650 til baksetet uten å åpne tak eller dører.

Det er vel liksom at typ Ravi hadde passet bedre i Fiaten.*S*



Kunne ikke dy meg
Hei Martin.

Nå skremmer jeg deg sikkert, men ut fra fiskebasen her på forumet trives fks. sølvhai best i et akvarie på rundt 720 liter. Det er få butikker som opplyser om sånt desverre. Scalarer vil også helst ha et større akvarie, rundt 400-500 liter for å ha glade fisker. Mange mener sikkert at de trives i mindre karr også, men en god tommelfinger regel er at store fisker som også er stimfisk trenger god plass.

En lur ting er å lete på nettet etter fisk du ønsker deg, og lese deg opp på de for å få en sammensetning i karret som trives. Du finner nok ikke alle i butikken samtidig, men mye av gleden med akvariehobbyen kan være å lete etter fisk en ønsker seg.

Opp i alt må jeg si at det er mange fine fisker du har

Mvh. Are
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap