Nitritt 0,6!

Jeg syntes vannet så litt uklart ut nå nettopp, så jeg testet, og nitritt var på 0,6 med JBL-dråper! Ph er 7 og det er ingen synlige tegn til at fiskene ikke har det bra. Jeg skiftet 30 % vann og slo av lyset - hva mer bør jeg gjøre? Takknemlig for svar!
Jeg har hatt fisker i akvariet i tre uker. Før det brukte jeg salmiakkmetoden. Nitritt var på null etter 18 dager, og jeg hadde oppi snegler og fisker etter 23 dager. Jeg har testet ofte, og det har vært null nitritt til nå. Jeg har sikkert fôret for mye.
Begrens foringen noen dager samtidig som du fortsetter noen dager med å bytte ca 30% vann. Mål igjen etter 3-4 dager så vil du nok komme ned til "normalen". Følg gjerne med om fiskene har unormal oppførsel

Leif
Nitritt osv
Som Leif sier så kan nitritten fyke i været hvis man har vært litt for raus med foringen. Det samme skjer ofte hvis en fisk har stukket seg bort og dødd. Nitritten er gjerne litt ustabil i relativt nyinnkjørte kar, men det vi jo uansett bedre seg ettersom filterbakteriene kommer 100% på plass. Så vær litt gjerrig med foringen en ukes tid til, og bytt gjerne en god del vann hver dag. Nitritten gjør at oksygenopptaket i gjellene blir dårligere, så hvis fisken henger i overflata, DA er det fare på ferde!
Hei! Gi gjerrne fiskene litt ekstra oksygen med en brusestein, det hjelper dem å "puste" bedre til vannverdien blir normal. Lykke til!
KnutA
Som Leif sier så kan nitritten fyke i været hvis man har vært litt for raus med foringen. Det samme skjer ofte hvis en fisk har stukket seg bort og dødd. Nitritten er gjerne litt ustabil i relativt nyinnkjørte kar, men det vi jo uansett bedre seg ettersom filterbakteriene kommer 100% på plass. Så vær litt gjerrig med foringen en ukes tid til, og bytt gjerne en god del vann hver dag. Nitritten gjør at oksygenopptaket i gjellene blir dårligere, så hvis fisken henger i overflata, DA er det fare på ferde!


Tabbet meg nylig ut på dette selv. Fôret for mye over en periode så det ble nitrit på 0,3 og alle sae og botia hang i overflaten. En del vannbytter senere og en skikkelig pumpe rens så det ble litt mer strøm i karet så var heldigvis alt ok.
Jeg opplever at NO2 verdiene øker en anelse fra 0 til 0.025 + ved foring av grønnsaker. Jeg har noen tynne L-144 som skulle fetes opp litt, og fikk tips om rå og kokt potet. Det forurenset rimelig kjapt, men jeg var forberedt. Målte hyppig og hadde 30-40% vannbytte i to dager, så var det normalt igjen. Squash og agurk forurenser også hvis det blir liggende lengre enn fra kvelden og over natta.

For oppforinga kjøpte jeg heller inn div wafers og mygglarver som tilleggskost, og de blir fortært umiddelbart, og forurenser mindre syns jeg.

I tillegg avlaster jeg filteret med en luftdrevet støvsuger, så slipper jeg å helle ut bøttevis med vann når jeg gjør rent. Da går vannbyttene også kjapt unna, og jeg kan gjøre renhold uten bære- og tømmehjelp.
Innbiller meg ihvertfall at det hjelper mot NO2, spesielt når fiskene er under oppforing.

Er uhellet først ute, er det kun hyppige vannbytter som gjelder. I tillegg bruker jeg luftpumpe og brusesten.
Dagen etter første vannskifte var nitritt fortsatt 0,6! Jeg tror kanskje det kan ha vært fordi jeg rotet litt rundt i grusen under vannskiftet for å suge opp slam, og dermed frigjorde litt møkk som lå der nede? Neste dag (i morges) var det 0,4.
Jeg lurer litt på hvor lite fôr jeg kan gi - nå er jeg bekymret for at de skal sulte! Den ene mollyen har begynt å holde seg litt unna de andre, og har også vært oppe i overflaten og nede på bunnen en del... Og ancistrusene virker litt triste. Hvor mye mat trenger fem mellomstore mollyer, to små ancistruser og noen eplesnegler? Og hvordan kan jeg fete opp ancistrusene uten at mollyene forspiser seg og vannet blir forurenset?

Det er ingen fisker som har stukket seg bort og dødd, i hvert fall, jeg har oversikt over alle sammen. Jeg mistenker at årsaken til nitritten er grønnsaker. De to små ancistrusene liker agurk, og dette får de ha i fred for mollyene. I dyrebutikken sa de at agurk og andre grønnsaker forurenser mindre enn vanlig fiskefôr. Det ser ut til at det kanskje var feil.

Jeg har ikke hatt tid til å få tak i brusestein, men jeg har litt akvariesalt som bruser, er det det samme? Jeg har også pumpe som lager luftbobler - kanskje det hjelper også?

Krysser fingrene for at nitritten er betraktelig lavere i morgen, og at fiskene holder ut til ting blir normale igjen!
Selv er jeg borte en uke i ferien og fiskene er da uten mat, foruten det dem finner i karet som er spiselig.

Fant dette i basen her:


Akvariet i ferien
En stor fordel med akvarium er at det kan klare seg uten stell i ferien. Et velfungerende akvarium, med planter og ikke for mange og store fisk, kan uten problemer klare seg selv i 2-3 uker. Kjøp gjerne et tidsur som slår lyset i akvariet av og på automatisk. En rimelig, enkel fôringsautomat sørger for mating av fiskene. Fiskene finner også smådyr og alger i akvariet som de kan spise.

Så noen dager uten mat eller lite foring skader ikke fiskene dine. Dette vil jeg si er i godt innkjørte kar. Husker ikke om du skrev hvor lenge karet ditt har vært oppe med fisk.
Fortsett med vannbyttene så ordner det seg for snille gutter...
Jeg har hatt fisker i bassenget i bare tre uker, og hadde innkjøring med salmiakk i litt over tre uker før det. Er det noe særlig mat å finne der da?
Jeg hadde en teori om at sneglene ville spise på planter, damsnegleegg osv., og at sneglebæsjen kanskje kunne være litt næring for fiskene... jeg vet ikke om fiskene er enige i det!
Hei igjen!
jeg forklarte visst brusestein litt dårlig for deg. Det jeg mente var luftpumpe som lager luftbobler, med en porøs stein i enden. Den fordeler bare luftboblene i gjennom den porøse steinen, slik at det blir små, men mange bobler. Steinen koster kanskje en tier på dyrebutikken, og har et lite rør som du bare trer innpå luftslangen du har til pumpa.
Salt som bruser har jeg ikke peiling på, er generelt skeptisk til salt i karet utenom ved sykdom.
Godt at No2 er på retur. Bare fortsett med vannbytter, så ordner det seg
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap