Wromak vs juwel

Hvordan er Wromak akvarie i forhold til Juwel? Jeg lurer litt på Wromak 250l (helt nytt) i forhold til enten Juwel Vision 260l (brukt) eller Juwel Rio 240l. Noen anbefalinger? Tenker også på hvordan pumpe er men mulig jeg må kjøpe ny uansett.
Eg har aldri eid et Wromak-kar, men eg har vurdert det, og dermed sett litt på merket. Det er utvilsomt bra kvalitet, men eg klarer ikke se at det er bedre enn Juwel. Prisen er skyhøy, men Midtun Zoo i Bergen har kjørt gode priser.

Min umiddelbare tanke er at Juwel er et bedre valg, men eg husker ikke målene på Wromak. For meg er bunnareal viktig, og der er Juwel dessverre helt ute (høyden burde vært dybden).

Har Wromak fastmontert innvendig pumpe? Juwel sin filterinnsats fungerer veldig bra for enkelte, men for meg som stort sett holder L-maller blir det røsket ut.

Mitt råd er at du unngår Vision; blir sprø av å se på fisker gjennom et buet glass...
Tilbudet jeg har fått på Wromak er 250l til rett under kr 4000, men må da i tillegg kjøpe ett utvendig filter. Fikk Eheim 2073 for i underkant av 2000, men da kommer hele akvariet på ca kr 6000. Da kan en vel gå for f.eks Juwel Rio eller?

Jeg kan også kjøpe brukt, og da blir pris for f.eks Rio eller Vision alt fra 3000 - 5000 har jeg sett. Men kjøper en brukt så har en jo slitasje pga alder, men samtidig vet en jo at akvariet fungerer. Kjøper en nytt, så er det usikkerhet knyttet til dette, men samtidig så er det jo endel mer penger å bruke.

Er bare ute etter kommentarer om dette er bra eller helt ok tilbud. Evnt tips om hva som er bra å kjøpe av akvarie.
Hvis du skal kjøpe Juwel, så er det et par ting det kan være lurt å sjekke:
* Lar lysrørene seg skifte? Hvis nei, legg beina på nakken.
* Hvis lysrørene lar seg skifte, kan de skiftes ut med vanlige lysrør, eller må du kjøpe egne spesial-lysrør fra Juwel? Hvis du må kjøpe Juwel-rør, styr langt unna det akvariet.

Etter min begrensede erfaring med begge merker, lager Wromak like gode eller bedre akvarier som Juwel, men ganske tvilsomme/billige akvariebord.

Det innebygde filteret i Juwel-karene kan virke som en fordel, men det er ofte underdimensjonert og må gjerne byttes ut eller suppleres med et "ordentlig" filter uansett.

Så mitt råd er å gå for Wromak akvarium og -lystopp, og enten bygge stativ/bord selv, kjøpe det fra en annen produsent, eller være skeptisk og oppmerksom hvis du kjøper Wromak-bord, og følg nøye med på hva du gjør når du setter det sammen.

Selv har jeg satt opp to Wromak-bord, og begge har hatt feilplasserte plastknotter under, noe som førte til at det første bordet sprakk opp under vekten av akvariet. På det andre bordet flyttet jeg knottene dit de skulle være, så det holder enda (bank i bordet). Jeg har ikke lyst på drøyt trekvart tonn med vann utover gulvet.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap