Harmoni i akvariet?

Litt dumt spørsmål men har noen skjørte tetra kun 5 i tallet. Der den ene alltid blir "jagd" rundt i akvariet. Har nå flyttet denne over sammen med neon og gløde tetraene mine. Men mitt spørsmål er egentlig. Er dette en form for Lek eller er det "mobbing" som vi ikke liker i karet. Tenker litt på dette da det så fint kalles "Lekspar" når det er noen som en bruker i oppdrett. Driver egentlig bare disse fiskene og "parrer" seg? Er ny i gamet så greit å vite..
Har tenkt på å få tak i noen levende fødende fisk, slik at vi kan få litt baby fisk her hjemme. Er det guppy som anbefales?
jeg er ikke så dreven på tetra. så det kan jeg desverre ikke svare på. men sånn jeg har forstår ting så "danser" tetran da de parrer. det er alt jeg veit. beklager..

Men da det kommer til guppy kan jeg si en del, jeg synes dette er en arti rase. de er lette og få yngel på.MEN ulempen er at guppy'n har lett for å få en del sykdommer. jeg har guppy en stund nå men mister gjerne en guppy i mnd, av en gjeng på ca 15 . de jeg kjøper i butikken er gjerne den som dør, de jeg har avlet opp selv er mye "sterkere". og lever gjerne lenger

guppy er en fin fisk å lære av !
Skjørtetetra danner ikke par. Det du ser er nok tetraene som jobber for å opprette eller opprettholde et hierarki i gruppen. Hvis du øker antallet skjørtetetraer, blir nok aggresjonen bedre fordelt mellom individene, slik at ikke den samme stakkaren må unngjelde hele tiden.

Edit: Det står faktisk om dette i fiskebasen når du leser om denne arten. Jeg anbefaler deg å slå opp der først når du lurer på noe angående fiskene dine, så slipper du å spørre om ting som allerede er godt forklart.

Fiskebasen
Det er en fordel å ha så stor stim som mulig. Dersom det er for få fisk i stimen, vil de kunne vise en økt tendens til aggressivitet og finnenapping. Skjørtetetra bør ikke holdes sammen med fisk med lange slør eller lange finner, som f.eks. scalare eller guppy. Man bør også vurdere et større kar enn minimumsstørrelsen som er angitt nedenfor, for å kunne holde mange nok i stimen.
Takk for svar. Ble mer harmoni når jeg fikk inn litt flere planter og en alge spiser. De var nok litt utilpass. Har fått dette akvariet og det var overfylt av alger når jeg fikk det. Så har nok blitt bedre verdier der nå.
Har lest det som sto om fisken men lurte på om dette var en lek eller om det var agresivitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap