Reke vs tropica "bundles"

Jeg kjøpte i dag litt tilskudd til akvariene. Rekekaret fikk en kvast med Cabomba i bunt fra Tropica. Det er første gang jeg kjøpte en slik bunt (med en hvit ring rundt). Fikk beskjed om å sette hele greia nedi og bare behandle den som vanlig (pleier å knipe av og sette ned nye skudd). Til min store skrekk stod nesten alle rekene i toppen av vannet etter ca en halv time og enkelte lå stive i bunnen av karet. Helt sjokkert hoppet jeg på et amerikansk rekeforum og nappet ut planten. Kjørte fulltest av vannet og dro igang to luftesteiner i karet. Alle verdier var fine men tilslutt lå alle rekene stive i bunnen av karet. Testet da rekene ved å slenge en i 190 literen hvor den etter ca en time begynte å svømme rundt. Jeg tømte da 95% av vannet til rekene og tilsatte overflatevann fra 190 literen og kjører fortsatt på fullt med lufting. De fleste rekene har nå begynt å komme seg, får håpe de overlever hele gjengen!

Regner med at problemet her var at det er noe i denne fantastiske ringen til Tropica som rekene ikke tåler? Noen som har noen ide eller lignende erfaring?

Til skrekk og advarsel... Plant uten ringen på Tropicaplantene...
Planter til rekekar bør ligge noen dager i en bøtte vann,før de settes i karet. For og fjærne div. Kjemikalier som snegledrepende midler og næring. Bruker ca en uke jeg. Bytt vann i bøtta hver dag. Tar kaldt vann,blandet med oppkok fra vannkoker for temperering.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap