Praktbotia med hvitprikk

Hei!

Jeg ser at dette er en gjenganger på Akvaforum, men spør likevel. Mine tre praktbotiaer har fått små, hvite prikker på finner og på kroppen, men ingen andre fisk ser ut til å svære smittet. Jeg har nå prøvd å behandle med eSHa Exit i fem dager. Jeg syntes det var en viss tilbakegang av prikkene etter tre doser, men jeg fortsatte behandlingen, da prikkene ikke var helt borte. I dag har de fremdeles små prikker, men kanskje ikke så markert som den første dagen.

Hva gjør jeg videre? Jeg har altså tre fisk med prikker og en stor gjeng med fisk (bl.a. perleguramier, honningguramier, kileflekkrasbora, ancistrus og en sewellia) uten til sykdom. Skal jeg fortsette med eSHa Exit i enda flere dager, og i så fall hvor lenge? Må prikkene være helt borte før man stopper behandlingen? Er litt skeptisk til å kjøre varmekur med sewellia i karet.
Ikke gi deg for tidlig! Du skal ta knekken på frittsvømmende parasitter også, og de dør ikke før de har vært uten fiskevert i flere døgn, litt avhengig av temperartur i karet. eSHa er ikke skadelig for filterbakteriene fordi det er en veldig svak medisin. Hadde mange runder med hvitprikk her i begynnelsen, ble klok av mye skade...

Rådet jeg fikk, fulgte og er fornøyd med er å kjøre som pakningsvedlegget sier, hvis det ikke er symptomfritt etter en runde øke doseringen og kjøre en runde til. Var oppe i tre runder siste gang tror jeg.

Botia er skjelløs og blir mer og fortere plaget enn annen fisk, det kan godt være det er "sår" du ser nå og at parasitten er borte fra fisken, men det er det bare tull å satse på.

Her kjører jeg alltid karantene - og da mener jeg selv om jeg får fisk fra folk jeg kjenner godt og stoler 100% på, det er de som har gitt meg karantenerådet. Selv om fisken er frisk der de kommer fra er det så kjipt med sykdom at jeg ikke tar sjanser. Ikke med planter heller, de klarer seg fint i ei bøtte til smittefaren er over, hvilket er 72 timer ved 28 grader uten en synlig prikk mener jeg å huske...
Takk for ditt svar! Utbruddet kom like etter at jeg satte ned to nye planter i karet, så jeg regner med at jeg fikk parasitten med på kjøpet. Satte flere planter fra samme butikk i mitt andre kar, men ingen av fiskene der har fått prikker. Så det er jo tydelig at botiane er spesielt utsatt. Jeg er foreløpig ikke så avansert at jeg har et eget karantenekar, men kanskje det kommer med tiden...

Jeg har også tenkt, som du skriver, at de prikkene jeg ser nå kanske bare er rester etter infeksjonen, siden de virker mindre og ikke så tydeligere. Det hadde jo vært merkelig om de bare forsvant sporløst.

Jeg har gitt eSHa Exit som anvist, 20 dråper/100 liter og deretter 10 dråper/100 liter daglig. Hvor mye mener du jeg kan øke dosen? Skal jeg doble til 20 dr./100 l? Og for å ta problemer på forskudd; hva gjør jeg hvis parasitten da ikke blir borte? Har du erfaring med Sera Costapur? Skal jeg kjøre varmekur?
Jeg har fisker som unnskyldning for å ha hage inne hele året, så varmekur har jeg ikke kjørt, og jeg ser at du har en del planter. Mange av dem vil bli som i hagen etter første frostnatt...

Rådet jeg fikk er som du allerede har listet ut helt selv å doble dosen, og kjøre en runde til. Har tredoblet uten å ødelegge bakteriekulturen, siste runde var nok en mer håpløs utgave av fandenskapen...

Teskjeforklaring i fall du er like blond som meg: Ny runde dag en 40 pr 100 liter, deretter 20 pr hundre. Vil bli veldig skuffet hvis du ikke blir kvitt dem etter et par sånne runder...

Planter er det en smal sak å kjøre karantene på, det går jo ofte fisker i plantekarene så selv en dråpe er nok til å få utbrudd. Og selv om det ikke går fisk i plantekaret er det ikke gitt at butikken kjører nazi på håndhygiene og håver med metylenblåttbøtter over alt. Derfor plumper jeg rett og slett plantene i en helt ren 10-litersbøtte jeg kun bruker til akvariesaker, fyller på akvarievann og lar dem stå der noen dager, det tåler de fint.

Får litt noia av tanken på hvitprikk med noe sånt som 1200 liter fordelt på 15 kar eller hva det har blitt, klarer ikke å holde orden på hvilken håv og slange som har vært hvor, og å medisinere en 450-liter med hvit sand går jo bare ikke. Karantene løser jeg med en flott liten akrylboks som rommer noe sånt som 9 liter fra Kremmerhuset, rådyr sak men i den kan det umulig gå fisk i over tid så den forblir foto/karanteneboks. Har luftpumpe, den jeg linker til kommer fix ferdig med slange og luftesten, og den har en lydfrekvens som gjør at du kan bo i huset mens du holder liv i fisken. Tar vannskift fra karet de skal gå i hver dag til jeg er helt 100% sikker på at alt er i orden. Kan bruke Smartbox fra Coop Obs eller Bauhaus også, de er godkjent til matvarer, men da ser jeg ikke fisken ordentlig og litt av vitsen blir borte...

Mange av karene her startet nemlig som karantenekar, men så ble de egentlig så fine at de ble permanente. Tips til snikøkning av antall kar hvis litersyken biter seg fast uten at din bedre halvdel applauderer begeistret
Takk for dine råd og tanker omkring dette. Har idag (dag 6) bare doblet Exit-dosen. Er spent på om prikkene blir helt borte; jeg mener ihvertfall bestemt at de er mindre tydelige nå enn for 5 dager siden. Hadde Exit ikke virket i det hele tatt, ville det vel ha utviklet seg til et kraftigere utbrudd og kanskje flere syke fisk etter så mange dager? Jeg bør vel bytte vann i morgen eller dagen etter, så får vi se hva som skjer videre.

Jeg kom forresten på at kanskje AquaSafe gjør behandlingen mindre effektiv. Jeg byttet 40% av vannet før jeg startet kuren, og tillsatte da som vanlig AquaSafe (uten at jeg er blitt helt overbevist om nytten av denne...). Kanskje jeg bør droppe dette hvis jeg skal fortsette og medisinere?

Er egentlig glad så lenge jeg slipper varmekuren. Mange skriver at den er veldig grei og effektiv, men ser også at den tar knekken på endel fisk og ikke minst planter, som du nevner.
Ikke noe å takke for, hadde ikke mange skrevet om dette hadde jeg kastet akvariet ut på plenen og funnet på noe annet å bedrive tiden med i starten. Det hadde jo vært en katastrofalt feil beslutning, for makan til givende hobby!

Slamsug skikkelig når du skifter vann, fandenskapet gjemmer seg i bunnlaget før det går til nytt angrep, og så starter du med dag 1 dose, dobbelt sådan. Hjelper jo ikke fisken med dårlig vannkvalitet i tillegg til medisin og sykdom mener jeg...

En ting jeg glemte å nevne, malakittgrønt som er hovedbestanddelen i eSHa Exit er vár for lys, så medisinér om kvelden etter at lyset har slått seg av!

Dette går veien det, som du har listet ut ville jo alle fisk klø seg fordervet eller se ut som om de var dyppet i salt hvis middelet ikke hadde virket. Glemmer aldri synet av noen dager gamle Platyyngel - prikkene var nesten større en fisken!

AquaSafe er unødvendig med mindre du har veldig gamle rør som avgir mye kobber, jeg har helt sluttet å bruke det etter å ha lest en del og testet, lar jeg vannet renne lenge nok før jeg fyller karene går det helt fint. Har du klor i vannet er mellomlagring tingen, et døgn eller to i bøtte (30-liters bøtter fra Europris for eksempel, de står i hylla med hjemmelaget-vin-produkter) så er det problemet løst. Fiskegjeller er ømfintlige saker, og hvor blir det av alt det et eller annet i Aqua Safe samler opp?

Da jeg hadde brønnvann med E Coli og annet jeg ikke orker å tenke på brukte jeg middelet i mellomlagringsbøttene, det la seg et grått lag i bunnen jeg ikke kan tenke meg kan være bra rett i karene...
Vel, da har jeg gitt Exit 20 dr/100 liter dag 6 og 70. Har byttet ca. 40% av vannet og satt inn kullfilter (selv om det siste ikke er nødvendig etter Exit-kuren). Prøvde å slamsuge endel, men det er jo umulig å nå over all sanden uten å rive opp hele "hagen". Det er noen små spor av prikker igjen, så vi får se om det må en ny runde til...

Har vurdert å kutte ut AquaSafe, men er usikker. Det er ikke veldig gamle rør i huset, men vannet er nok tilsatt litt klor og jeg har ikke plass eller mulighet til mellomlagring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap