Gyrodactylus?

Jeg kjøpte Viltfanget fisk (Corydoras) for en stund siden, og nå har et par av dem fått noe som ser ut som hvite mark som henger ut av huden, to mark på siden av hodet og en mark ved ryggfinnen. Fiskene klør seg også.

Er det sannsynlig at det er Gyrodactylus? Eller kan det være Karpelus?

De er korte, så derfor mistenker jeg Gyrodactylus.
Karpelus er jo 3-9 mm store, og Gyrodactylus 0.5 mm.

Jeg ser ikke noe "melkeaktig" trekk over kroppen og ikke noe sammenklemte finner etc. Fiskene svømmer helt normalt også.

Jeg har tenkt medisinere med Kloraminsulfat dvs. Kloramin-T, som man får kjøpt på apotek i Norge. Da må KH økes til 10 for at medisinen skal virke. Er det noen som har erfaring med dette? Det skal være en effektiv "engangskur" som ikke skader filterbakterier etter den info jeg har fått.
Ingen som svarer her så da får man bare svare seg sjæl

Planen er å øke KH til minst 10 grader før jeg tilsetter 2,6 ml kloramin (bruker et Tetratest målebeger) til 100 liter vann. Jeg kjøper Kloramin-T i pulverform på apoteket, det koster ca 230 Kr for 100 grams boks. Man tilsetter altså 2,6 ml pulver i en liten bøtte og tilsetter det i akvariet.

Hvordan dette går skal jeg fortelle om noen dager..
Lykke til! Det er ikke alltid så lett å diagnostisere slike dyr, så av og til må man bare skyte i blinde og håpe at man treffer.
Fiskene er medisinert og det gikk helt greit, så ikke tegn til at de reagerte negativt på noe, så dette gikk bedre enn forventet. Fiskene ser ut til å være i god form og friske, ikke mistet de matlysten heller. Å få opp KH i over 10 (12) gikk også greit med natron, gradvis over flere dager.

Eneste aberet med denne kuren er at man må senke KH veeeeldig gradvis igjen, jeg kommer til å bruke 14 dager tenker jeg, så at fiskene ikke får noe bråsjokk med fall i KH.

Men, siden det er nok med kun en eneste behandling så trenger jeg ikke gjenta kuren eller stresse med noe som helst fremover.

Det eneste jeg lurer litt på nå er hvor mange dager jeg skal vente før jeg kan foreta et vannbytte, og så bruke aktivt kull for å fjerne medisinrester, så om noen har erfaring med denne medisinen så vil jeg gjerne ha råd om akkurat det.

Plantene har klart seg bra også. Flyteplantene og mosekulene i det karret kastet jeg siden medisinen kanskje ikke kommer til skikkelig nok der. Ellers har jeg desinfisert absolutt alt av akvarieustyr og kokt alle røtter og huler i langpanna i stekeovnen, så nå skulle det være fritt for parasitter

Siden jeg tok ut nesten all sanden av akvariet før behandlingen så kjøpte jeg likegodt ny sand som jeg skal ha i akvariet om noen dager.

Kjøpte inn nye slanger, slamsugere og bøtter så jeg ikke risikerer å smitte karret på nytt her, har ikke lyst til å få igjen parasitter på fiskene nå.

En sak er sikkert: Jeg kommer aldri mer til å kjøpe VF (viltfanget) fisk etter dette!

For andre som måtte prøve denne kuren om dere får denne parasitten i karret så er det nok med 2-3 dagers behandlingstid før man kan skifte litt vann eller kjøre kullfilter etterpå. Fiskene mine tålte det helt greit, og ser friske ut nå. Har god matlyst og oppfører seg normalt.

Jeg valgte å medisinere planter og algekuler/mosekuler for seg i en sterkere oppløsning med KH over 10 og med litt mer av medisinen, i en egen balje. Men, flyteplantene fra det karret kastet jeg, for det følte jeg ikke var trygt nok å få medisinert skikkelig.

Når jeg medisinerte så tok jeg av lokket på akvariet helt for å desinfisere det for seg og la det tørke skikkelig i mange dager før jeg igjen har det på akvariet.

Mye styr, men man lærer så lenge man lever
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap