Fiskedød

For den som vil ha forhistorien: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=69883&sr=1&msr=1

Det gikk strålende en liten uke, men nå har vi hatt massedødsfall.

Vannverdier normal. Nitritt mellom 0 og 0,3 (har ikke nøyere test, de var tomme på butikken) og PH på 6,8 - 7.

Får de får lite oksygen? Vi har ikke hatt sterke strømmen på grunn av Scalarene, men har endret litt på det nå, mer sirkulasjon i overflaten. Scalarene og de Blå Guramiene snapper ikke etter luft, men.. hvem vet..?

Kan de være giftige de pyntetingene som er kjøpt på dyrebutikken? Fisken har mistet matlysten og svømmer i "fylla" før den dør..

Vi hadde fortsatt kullfilter i pumpa, men har tatt det vekk i dag når vi innså at det var lurt. Kan det være årsaken?

Noe vi har oversett?
Ok, noe er riv ruskende galt. Den ene blå guramien fikk et "anfall" og svømte villmann inn i alle vegger og nå sjangler han rundt og ser døden nær ut.

Hva er det vi gjør galt??

AMONIAKK
Kullfilter tviler jeg på at det skader sånn uten videre.

Men mulig jeg er opphengt i Amoniakk.

Test for amoniakk ( blir vel døpt Amo snart)

For så vidt jeg forsto så bytta du filter for en mnd. siden.


Fikk du med filterguffa over fra den gamle ???

Hvor lenge var det uten sirkulasjon??

og evt Tørket det gamle filterinnholdet opp mens du byttet filter(pumpe)

Hvor hyppig vannbytter??
er du alene om karet ???
barn i huset ???
Såpe på fingrer ???


listen kunne sikkert ha vært lang som ett vondt år.

Tror nok man må være litt "Mikke Mus" når ting ikke ligger oppe i dagen.

Målt for ammoniakk? Ble det så dere tok ut sanden, og inn med polert grus?
Ja det er ikke lett å si.. :S hvordan er "ståa" nå?
Hvilke fisk har dere nå, hvilken sand (byttet dere til biltema-sand?) hvilke planter, dekorasjoner, hvor er dette kjøpt, har dere prøvd noe medisiner/sett noen andre sykdomstegn. Hvor lenge har det gått nå?

Det kan vel være etterdønninger hvis det var slik at dere byttet pumpe sist gang og måtte ha minst fire ukers oppstart igjen? Har det vært like mye død hele tiden eller stoppet det opp? Har du prøvd å tatt noen målinger av vannet fra springen?

Slik du beskriver fiskene dine, så høres det nesten ut som det samme jeg opplever på corydorasene mine. Når jeg har/hadde coryer i 110literen min så ble de sjuke av et eller annet. Jeg fant ingen tegn på dette på kroppen, men de begynte å svømme desorientert, fomlet rundt, snurret i ring og "stupte" ned i sanden.. dette gikk over flere måneder, uansett hva jeg prøvde av medisiner. Ingen av de andre fiskene hadde noe problem, og da jeg tok ut coryene og hadde de i et annet kar, så stoppet det. Etter flere måneder satte jeg de tilbake i 110literen, men det var på samme viset da.

Så jeg gikk da utifra at det godt kan være mye rare "sykdommer" som vi ikke vet om, som kan ligge latent i enten fisk eller kanskje inni bakteriefilteret, eller noe slikt, og med rette forhold så blusser dette opp..jeg aner ihvertfall ikke, men jeg har helt sluttet med coryer nå. det ble for makabert.

Kjøpte du akvariet brukt? Hvor lenge siden er det du startet med dette? Veldig mystisk, men det kan være såpass simpelt som at det henger igjen svakhet fra nitritt o.l. (som vel kan være hva som tok knekken på mine coryer forsåvidt)
Jeg vet ikke hva som er galt, men jeg ville tatt et 50% vannbytte umiddelbart, og forsatt med deg noen dager fremover. Hvis du har luftpumpe med luftestein, hiv den oppi til tross for scalarene. Hvordan er temperaturen? Dette er hva jeg ville gjort i et akuttilfelle. God bedring, håper at situasjonen snur seg.
Når vi bytta pumpe for fem seks uker siden ble det helt ny start.

Amoniakk-test har de ikke her i byen, men er bestilt.

Bytter vann til stadighet siden de ikke er friske, men minst en gang i uka. Nå mye oftere.

Vi er to om karret.

Barn uten fingre i karet.

Ikke såpe på fingre, så vidt vi kan forstå, det er vi nøye på.

Vi byttet til polert grus.

Vi har planter jeg ikke vet navnet på. Kan eventuelt sjekke det opp.

Har en stein og to slott. Kjøpt på dyrebutikken.

Det var ikke død i begynnelsen, så begynte de og dø etter nitritten. Så ble nitritten bra og de fortsetter og dø og dø og dø.. osv.. Var bra en uke nå, men så døde det fisk igjen.

Akvariet ble satt opp i begynnelsen av juli. Kjøpt brukt.

Temperaturen er på 23 grader.
Fortsett med daglige delvannsbytter.
Fisken kan være svekket etter å ha gjennomgått en nitritt-topp i akvariet, og kan ha blitt syke av den grunn.
Prøv å gi fiskene noe "styrkende" eSHa minaroll, eSHa optima el.l. Senker stressnivået til fiskene, og gjør dem mer motstandsdyktige. (ref. pakningsvedlegget)
La fiskene ha mest mulig ro, ikke ommøbler el hold på med noe i karet. Men skift 30-40% vann daglig. Det er det beste rådet jeg kan gi.
Jeg skjønner ikke hvordan jeg måler GH, den blir lys grønn med en gang.. Er da GH 1 eller skal den bli GRØNN?
Kan den lave GHen være årsaken til fiskedøden? Bør vi ha i dh-salt?
KHen, er den ok? Er tre nok til å ha en stabil ph?

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap