Gh - inn med t-skje (pluss litt kh)

Når jeg måler GH har jeg fem milliliter i glasset og har i en dråpe. Vannet blir da lys grønt. Er det grønt nok eller skal det være grønn GRØNT?

Hva skal GH være på?

Og når vi er inne på det, hva skal KH ligge på?
Om det er JBL sine dråpe tester skal den skifte over fra rød til lys grønn. Om du får lys grønn etter 1 dråpe har du 0-1 GH.
Prodac. Det står bare at den skal bli grønn, men hvor grønn står det ingenting om..
den skal være enten grønn eller rød. hadde også litt strev med dette siden jeg har lav gh, og fikk aldri det "røde" først, trodde jeg gjorde noe feil. Men nå når jeg har et annet kar med høyere gh så ser jeg at den er først rød, så etter mange nok drypp så blir den bare grønn, rett og slett. ikke noe "lysegrønn, mosegrønn, mørkgrønn" osv :P
Ok, for det står bare grønn. Ikke noe om å bytte farge.

http://www.aquariumline.com/catalog/prodac-test-p-9894.html?language=en

Da har jeg veldig lav GH? Burde jeg gjøre noe med det kanskje?
Spørs hvilken fisk du har? Jeg har fisk som vil ha lah pH, og om jeg ikke husker feil så er det vel slik at i naturen, hvor vannet er veldig surt, så er gh ikke målbart fordi det er så bløtt, så jeg gjør ingenting med ghen i de karene hvor vannet skal være surt

(jeg er for klønete med disse vannverdiene uansett til at jeg tørr å fomle rundt med det) hehe
Nå prøver vi å finne årsaken til at alle fiskene dør, så da er jeg litt usikker på om den lave GHen kan være årsaken?
Det vet ikke jeg, men vil tro at fisken/fiskene du har vil få dårligere immunforsvar og bli lettere angrepet av sykdommer samt stress om ikke vannverdiene er tilpasset riktig iforhold til hva den krever.

Jeg brukte alabastergips (kjøpt på panudro) for å øke GH'n min, men husk om du skal øke/senke verdier i vannet må dette gjøres forsiktig.
Fiskene du nevner i personlig tråd kommer alle fra surt bløtt vann, så lav GH har nok ikke noe med saken å gjøre. GH er ikke det aller mest kritiske egentlig (det er den bløte delen av surt og bløtt, pH er den sure delen)...

KH henger sammen med pH og er i alle fall for meg den vanskeligste delen av vannverdiene, spesielt å forklare fordi det ikke er all verdens blondinesynonymer jeg kan grave fram som gir mening...

Forklaringen er at med lav KH blir pH ustabil. Om natten produserer plantene CO2 som er surt, og uten KH vil pH derfor falle. Bratt fall i pH skader fisken med enn at den stiger brått, men jojo-pH er uansett ikke bra for fisken.

Det er skrevet en million tråder om emnet fordi det er vrient, kanskje du finner noe som løser gåten for deg i søkefunksjonen? Den er veldig god!
Øhum.. Dør de nå er det min feil..

Jeg hadde oppi GH salt og ser selvfølgelig etterpå at dette skal økes gradvis.. Hvor gradvis? Hadde oppi noen gode skjeer, men det var kanskje dumt?

Noen burde redde de stakkars fiskene våre fra oss. Sukk.
Og hva skal vi andre si da, som hadde holdt på med fiskemord en stund før vi fant AF? Du gjør jo så godt du kan! "Alt som skjer fort i et akvarium bortsett fra plantevekst er skummelt" sa en erfaren akvarist til meg...

Ligg unna pH pluss og minus i en fykende fei, særlig minus fort er dødelig. Har holdt på i snart tre år og klarte å ta livet av en viltfanget skjønnhet som kostet det hvite ut av øyet for bare en uke siden. Selv om jeg vet at man må passe på og sjekke KH før man fyller bunnen med nytt eikeløv, for uten KH detter pH. Angrer veldig...

GH-svingninger er ikke fullt så farlig for fisken, så sjansene er store for at du slipper unna med skrekken. Skift litt vann litt ofte akkurat nå, og hvis du ikke rørte ut "saltet" løser det seg ikke opp på timen. Kanskje du kan slamsuge ut litt?

Skriver "saltet" fordi det antagelig er kalsium- og magnesiumsulfat, ikke natriumklorid...
Ja, jeg har også en god del fiskeskjelett i skapet altså, de aller fleste av oss har vært der, og er der enda.

Ettersom du har fisk som vil ha surt vann er det kanskje ikke så mye vits med dette gh pulveret?

(jeg har gitt opp å tenke på dette med kh også, det blir for mye stress - om ph svinger om natten så håper jeg ihvertfall den gjør det uten så alt for kjappe røsk. skjønner ikke åssen naturen kan fikse dette uten krøll..hmrf)
Grapejuice
(.. skjønner ikke åssen naturen kan fikse dette uten krøll..hmrf)
Mor natur sørger for at det ikke vokser like mye som avgir noe særlig co2 i veldig surt bløtt vann er min teori etter å ha sett på biotopbilder og lett i bøker. Lur dame.

Nå er det jo gøy med planter, så gleder meg til å forsøke litt forsiktig og se om jeg kan overliste Moderen i et prøvekar med veeldig lav pH. Uten annet enn planter altså. Resultat etter første runde: Moderen 1 Linda 0, røttene på flyteplantene ble svidd av liksom...
hehehehe godt poeng, Linda. Vrien dame denne moder natur. Uff, hvorfor skal planter friste sånn!

Er det foresten noen typer planter som slipper ut mer co2 enn andre? Det hadde vært spennende å vite!
Jeg syns tetra sine dråpetester er enklest. Når jeg har 5 ml. oppi røret så tilsetter jeg en og en dråpe til vannet blir grønt. Er det grønt med en gang har du null i GH. Hvis du teller til 7 før du får grønt har du 7 i GH.
Ikke bruk GH salt, det inneholder klorider som fisker, maller og snegler ikke liker. Bruk GH/TH+ for den er sikker.
Det er viktigere at du tenker på PH hvis du har fisker som liker bløtt vann. Hva er PH verdien din da? Hvilke fisker har dødd for dere? Hva har du i karet i dag? Nylig byttet pumpe?
I dag ser fiskene lykkeligere ut enn på lenge. Kunne det bare vare.
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap