- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvor ofte vannbytte? + innkjøring
Hvor ofte vannbytte? + innkjøring
Hei. MÅ man kjøre inn filteret? Blir det permanente problemer dersom man ikke gjør det, eller vil det bare ta lenger tid før filteret blir å jour? Har opplevd at fiskene mine er ganske hardføre. Under flytting har de vært i en plastbøtte opptill 12 timer + at kåret har blitt helt tømt.
Hvor ofte skifter dere vann? Jeg har et stort eheim 2180 filter i et rio 180 kar. Jeg skal ikke ha altfor mye fisker og planter...
Hvor ofte skifter dere vann? Jeg har et stort eheim 2180 filter i et rio 180 kar. Jeg skal ikke ha altfor mye fisker og planter...
Postet 19.09.12 kl 20:14
Postet 19.09.12 kl 20:29
Innkjøring er bare en måte å uttrykke at man "dyrker" de nitrifiserende bakteriene i filteret og i bunnsubstratet enten dette er grus eller sand. Disse bakteriene er helt nødvendige i alle våre akvarier om du skal slippe daglige, store vannbytter i all fremtid.
Innkjøringen kan du gjøre skånsomt for fiskene ved å tilføre næring til bakteriene ved å bruke f.eks. salmiakk (Lilleborgs Salmi er helt safe), eller fiskefor som da først må brytes ned til nettopp ammoniakk (ammoniakk pluss vann selges som salmiakk), eller ved å la fisk sørge for de avfallsstoffene som bakteriene lever av, dvs. også her ammoniakk. Ulempen ved den siste måten er selvsagt at fiskene tar skade av den giftige ammoniakken og når den omsider blir borte (brytes kontinuerlig ned av bakterier), får de en ny omgang gift, nemlig nitritt. Om de ikke dør med en gang, blir de i alle fall varig skadet og svekket, for ikke å snakke om at de lider.
Altså, alle filtere "kjøres" inn, du velger selv metoden.
Innkjøringen kan du gjøre skånsomt for fiskene ved å tilføre næring til bakteriene ved å bruke f.eks. salmiakk (Lilleborgs Salmi er helt safe), eller fiskefor som da først må brytes ned til nettopp ammoniakk (ammoniakk pluss vann selges som salmiakk), eller ved å la fisk sørge for de avfallsstoffene som bakteriene lever av, dvs. også her ammoniakk. Ulempen ved den siste måten er selvsagt at fiskene tar skade av den giftige ammoniakken og når den omsider blir borte (brytes kontinuerlig ned av bakterier), får de en ny omgang gift, nemlig nitritt. Om de ikke dør med en gang, blir de i alle fall varig skadet og svekket, for ikke å snakke om at de lider.
Altså, alle filtere "kjøres" inn, du velger selv metoden.
Postet 19.09.12 kl 21:42
Postet 19.09.12 kl 22:37
Postet 19.09.12 kl 23:35
Postet 19.09.12 kl 23:51
Bare så det er sagt i klartekst. Det å sette inn fisk før man har et velfungerende filter er ikke et alternativ. Dette er mishandling av fisk og er forbudt ved lov.
Om man benytter salmiakkmetoden, nedbrytning av biologisk masse, kickstarte med filtermateriale fra annet kar så måler man nitritt før man setter inn fisker slik at man vet at forholdene er til stede for dette.
Postet 20.09.12 kl 00:13
Geir KristiansenBare så det er sagt i klartekst. Det å sette inn fisk før man har et velfungerende filter er ikke et alternativ. Dette er mishandling av fisk og er forbudt ved lov. Om man benytter salmiakkmetoden, nedbrytning av biologisk masse, kickstarte med filtermateriale fra annet kar så måler man nitritt før man setter inn fisker slik at man vet at forholdene er til stede for dette.
vil nu si å kjøre bil er mere dyremishandling enn det. med tanke på global ''oppvarming'', roadkill, oljeindustri får å lage bensin osv.
Postet 20.09.12 kl 07:49
Geir KristiansenBare så det er sagt i klartekst. Det å sette inn fisk før man har et velfungerende filter er ikke et alternativ. Dette er mishandling av fisk og er forbudt ved lov. Om man benytter salmiakkmetoden, nedbrytning av biologisk masse, kickstarte med filtermateriale fra annet kar så måler man nitritt før man setter inn fisker slik at man vet at forholdene er til stede for dette.
Helt enig,når det gjelder mishandling av fisk skulle også vært en lov mot å ha kampfisk i for små kar i butikkene.
Postet 20.09.12 kl 18:19