36w eller 18w uv?

Hva tror dere?
Min Eheim 2180 pumper 1700l/t, bør jeg gå for 36W eller 18W UV fr Aqua medic Helix?

Ifølge leverandør er 18W for 1000-2000 liter kar og opptil 1000l/t
36W er for 1000-2000 liter kar og opptil 2000l/t

Karet er på 180l.
Svaret er jo enkelt da, 36W siden det takler opptil 2000 l/t utfra det du skriver.
Her får du like gode UV filtre...
Lars Jamne
Her får du like gode UV filtre... [URLBLOCK1]

Nice... 36W er for 700 l/h... hmmm
UV filtrering krever i de fleste tilfeller tregere vann enn det en stor utvendig pumpe gir. Men du får iallfall vannet ditt nok ganger gjennom i løpet av de timene det står på i et slikt kar. Er nå uansett bra overdimensjonert filteret ditt i forhold til størrelsen.

I min 300 liter har jeg en Eheim Pro 2 2078 som gir 950l/t før det er fylt med gørr og for å få ekstra sirkulasjon buker jeg heller en wavemaker på 3000 l/t som gir en mye bedre sirkulasjon enn én kraftig stråle fra ett utblås på et kraftigere filter. Er uansett ikke bra om vannet går for raskt gjennom filteret heller. På denne måten trenger jeg ikke bry med med hva UV filteret takler av vanngjennomstrøminign siden jeg får den sirkulasjonen jeg trenger på annet vis enn via utvendige pumpen. Bruker selv det 36W UV filteret jeg linket til, har også det i 18W til et 160l kar med samme utvendige filter.

PS. filter med 1700 l/t er virkelig for mye for kampfisk, hvis det stemmer den fisken som er oppført på profilen din...
Tillater meg å låne tråden for å takke Lars for tipset. Hyggelig pris, og et 24W er nå bestillt. Tenker å bruke det sammen med en egen sirkulasjonspumpe for midlertidig bruk i kar med algeproblemer eller sykdom.
Gjør som Hans E. kjør UV seprat med egen sirkulasjonspumpe, da har du full kontroll... I tillegg til at det blir fleksibelt og kan benyttes på andre kar ved behov.
Takker for svar! Men hvordan er kvaliteten på disse JEBO filtrene? Blir vannet sirkulert rundt UV-pæren på samme måte som i Helix?
Lars Jamne
PS. filter med 1700 l/t er virkelig for mye for kampfisk, hvis det stemmer den fisken som er oppført på profilen din...

Hei.
Jeg har ikke tenkt å kjøre pumpen på 100%. Og det skal bli rolig steder i akvariumet for de som vil ha det roligere..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap