Fisk død av hvitprikk, når kan jeg ha oppi ny fisk

Etter kuring og mange bekymringer døde slørhalen min av hvitprikkesyken Gjorde alt jeg kunne, snufs.

Kompisen hans er nå alene evt enke. Hvor lenge skal jeg vente før jeg introduserer ny kompis? Vil jo at akvariet skal være smittefritt og bra før jeg tar oppi mer fisk. Men, så bør jo ikke slørhalen være alene heller. Hvor lenge skal jeg kure? Det virker ikke som om den andre slørhalen har fått prikkene. Jeg fikk nettop meg 5 snegler også.

Bør jeg kure lengre, eller skal jeg vente og se? Jeg tok jo ut karbonfilteret fra pumpa da jeg kuret. Vil sette det inn hvis jeg ikke skal kure mer. Har brukt medisin da jeg ikke har varmekolbe og ikke er sikkert på om det er bra eller ikke med varmekuren.
Du bør nok vente en god stund, for å se om prikkene kommer tilbake. Jeg ville ventet minst 14 dager for å være på den sikre siden, men, om du tar sjansen er jo opp til deg. Kjøper du ny fisk og det viser seg at smitten ikke er utryddet så risikerer du jo å miste den fisken. På den annen side, kjøp av ny fisk medfører uansett en viss risiko for smitte, den kan jo også ha med seg smitte. Man kan aldri være 100% sikker på det når man kjøper fisk, uansett om man kjøper fra butikk eller privat.
Takk for svar. Vil jo være sikker, men samtidig vil jeg ikke at fisken min skal være ensom. Da venter jeg i to uker etter at kuren er ferdig
Den klarer seg helt fint alene til akvariet er risikofritt. Den setter sikkert pris på å se ansiktet ditt litt mer enn ellers, så du kan jo "prate" litt ekstra med den hvis du ser at han sturer. Så blir han sikkert kjempeglad for å få ny samboer i friskt og rent vann
Han har jo sneglene da, så litt liv er der jo. Og han blir aldri lei av å svømme inn i vraket som dekker nesten hele bunnen.

Han ser ungenes ansikter ganske ofte, og jeg pleier alltid å kikke litt på ham når jeg mater ham. Faktisk pleier jeg å prate med ham også når jeg tenker meg om. Er visst en gal fiskedame, hehe.

Vil selvsagt at akvariet skal være friskt og fint før han får samboer. Hvordan vet jeg egentlig at det er det? Hvis han ikke får prikker på to uker, er det good to go da? Nitritten har aldri vært over grenseverdien, pHen har jeg aldri testa. Guppyene koser seg i BiOrben sin, så tror vannkvaliteten her er helt ok.

I dag var siste dag i kuren. Kura dag 1, 2 ,3 og 5. Denne fisken har ikke hatt noen prikker. Kan jeg sette inn kullfilteret i pumpa igjen nå?

*newbie
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap