- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Mest effektive plantelys ?
Mest effektive plantelys ?
Postet 21.09.12 kl 18:52
Ettersom du ikke nevner hverken pris eller fornuft/nødvendighet vil jeg si 3 x 250 watt MetalHalogen med Luminarc reflektorer og Giesemann 10.000 Kelvin pærer. Mange med meg vil si at dette er overkill, men du spør hva som er best, ikke hva som er "nødvendig" for å få til et 660 liters plantekar.
Du kommer også langt med for eksempel 2 eller 3 x 150 watt MH fra for eksempel AquaMedic eller Giesemann.
Du vil også få bra vekst og fine farger med en rekke T5 rør i variert fargekombo.
Led-lamper har jeg ikke personlig erfaring med, så det må eventuelt andre mene noe om.
Som du kanskje leser ut av svaret mitt er det såre enkelt. Desto mer lys, desto bedre. Du vil antagelig passere en grense i lysmengde som du ikke vil se nedvneverdig forskjell på plantene, men den grensen vil variere etter hvilken plantearter du har i akvariet.
Husk også at mye lys krever oppfølging med Co2 og plantenæring. Lys alene gir ikke god effekt.
Du kommer også langt med for eksempel 2 eller 3 x 150 watt MH fra for eksempel AquaMedic eller Giesemann.
Du vil også få bra vekst og fine farger med en rekke T5 rør i variert fargekombo.
Led-lamper har jeg ikke personlig erfaring med, så det må eventuelt andre mene noe om.
Som du kanskje leser ut av svaret mitt er det såre enkelt. Desto mer lys, desto bedre. Du vil antagelig passere en grense i lysmengde som du ikke vil se nedvneverdig forskjell på plantene, men den grensen vil variere etter hvilken plantearter du har i akvariet.
Husk også at mye lys krever oppfølging med Co2 og plantenæring. Lys alene gir ikke god effekt.
Postet 22.09.12 kl 16:15
Postet 24.09.12 kl 08:51
AkalarsHvis han skulle velge T5 rør, hvilke farge kombo burde han ha på rørene? (Dette er relevant for meg som har 8x54w T5 som skal brukes til et plante kar)
Jeg mistenker desverre at det er like mange meninger som det er produsenter og akvarister på dette spørsmålet.
Ikke alle T5 rør finnes i samme lengde heller fordi noen produserer egne rør til egne armaturer. Det vil si at en anbefaling på Kelvin/type rør fra en akvarist ikke kan overføres direkte til en annen akvarist ...bestandig.
Jeg vil tippe at det beste er og spørre en som har et akvarie som man liker både utseende og planter i. Gå igjennom medlemmenes akvarier og se på de, send en PM og still spørsmål om type rør hvis det ikke står i tråden om akvariet.
Postet 24.09.12 kl 20:20
Postet 30.12.12 kl 12:36
Postet 30.12.12 kl 20:25
Endret: 30.12.12 kl 20:29
ja har funnet noen på 6100/6500 og ca 5000K, 10000K
ang timer vil jeg tro det skal gå med de fleste, de jeg har står det takler over 2000w på, det vil bli en lampe pr timer for best mulig simulering av sola, 4*30w grolux/daylight vil bli på egne timere, samt noe nattlys i fremtiden.
Men det jeg skulle vist er hvilken kelvin som vil være det beste for mitt bruk.
foreløbig heller det mot denne http://247garden.com/light/400-watt/400-watt-mh-grow-light.html
ang timer vil jeg tro det skal gå med de fleste, de jeg har står det takler over 2000w på, det vil bli en lampe pr timer for best mulig simulering av sola, 4*30w grolux/daylight vil bli på egne timere, samt noe nattlys i fremtiden.
Men det jeg skulle vist er hvilken kelvin som vil være det beste for mitt bruk.
foreløbig heller det mot denne http://247garden.com/light/400-watt/400-watt-mh-grow-light.html
Postet 30.12.12 kl 21:25
Den genererer mer en 2000 w ved oppstart,så det hjelper ikke.Som regel ryker bare timeren,dvs lyset går på en ikke Av neste gang.Det kan funke en dag eller fem. Eller noen mnd.men i verste fall fyrer du opp hele kåken. Du får spørre en elektriker,men der vet jeg at jeg har rett. Har med resistiv og induktiv spenning.Var ment godt som en advarsel,da de fleste som starter med høytrykkslamper ikke vet dette.blir det dessuten en liten sprekk i pæra,kan du svi hornhinnene dine før du vet ordet av det,så da må den skrus av tvert. Men med så høy kelvin,ville jeg bytta de ut med lavere
Postet 30.12.12 kl 21:39
Endret: 30.12.12 kl 21:40
Postet 30.12.12 kl 22:02
Inaktiv bruker
Jo høyere kelvin jo blåere lys og omvendt, se heller på w og lux.
Postet 30.12.12 kl 22:10
Postet 30.12.12 kl 22:34
Endret: 30.12.12 kl 22:35
Postet 30.12.12 kl 22:37
Postet 30.12.12 kl 22:37
Postet 30.12.12 kl 22:38
Endret: 30.12.12 kl 22:39
Postet 30.12.12 kl 22:45
Postet 30.12.12 kl 22:47
Postet 30.12.12 kl 22:51
Postet 30.12.12 kl 22:52
Postet 30.12.12 kl 22:53
Kontaktor er ordet du leter etter.. kondensator er noe helt annet.
Forøvrig er det helt rett at disse timerene ikke tåler startstrømmen til HQI lamper. Når det står 16A på timerene betyr dette at de tåler resistive laster som trekker intill 16A.
Resistive laster (AC1) er f.eks. glødelamper, varmeovner osv som ikke har noen startstrøm som er høyere enn driftsstrømmen. Det handler ikke om hvor mye strøm, men lastens karakteristikk. timere fra CO/Biltema er ikke laget for induktiv last (AC3) og vil ikke tåle det over tid. Hvor lang tid det tar avhenger av tilfeldigheter og belastningsgrad.
Det som sker inni timeren når du kobler til induktive laster er at akkurat i det kontaktflatene i timeren er så nærme hverandre at det blir overslag gjennom luften trekker de en enorm startstrøm i noen millisekunder. Når denne enorme strømmen skal forsere overgangsmotstanden mellom kontaktflatene (gjennom luft) genereres det så mye varme at kontaktflatene smelter der strømmen går igjennom dem. Ved stor induktiv last gjør dette gjerne at ved første innslag smeltes kontaktflatene sammen og timeren vil aldri klare å slå seg av igjen. Ved mindre last brenner dette "fenomenet" opp kontaktflatene litt etter litt, og resultatet er somregel at timeren tilsluttt ikke klarer å lage kontakt mellom inn og ut.
Når du skal kjøpe kontaktor til dette er det viktig at du ser på merkeverdi for AC2/3 last og dimensjonerer kontaktoren etter denne. Dimensjonerer du etter AC1 last er du like langt som med timeren..
edit: ser du har fått en løsning mens jeg skrev dette, men lar det stå i tilfelle noen skulle finne det interessant.. Jeg liker hvertfall å vite hvorfor ting er sånn og sånn, ikke bare at det er det
Forøvrig er det helt rett at disse timerene ikke tåler startstrømmen til HQI lamper. Når det står 16A på timerene betyr dette at de tåler resistive laster som trekker intill 16A.
Resistive laster (AC1) er f.eks. glødelamper, varmeovner osv som ikke har noen startstrøm som er høyere enn driftsstrømmen. Det handler ikke om hvor mye strøm, men lastens karakteristikk. timere fra CO/Biltema er ikke laget for induktiv last (AC3) og vil ikke tåle det over tid. Hvor lang tid det tar avhenger av tilfeldigheter og belastningsgrad.
Det som sker inni timeren når du kobler til induktive laster er at akkurat i det kontaktflatene i timeren er så nærme hverandre at det blir overslag gjennom luften trekker de en enorm startstrøm i noen millisekunder. Når denne enorme strømmen skal forsere overgangsmotstanden mellom kontaktflatene (gjennom luft) genereres det så mye varme at kontaktflatene smelter der strømmen går igjennom dem. Ved stor induktiv last gjør dette gjerne at ved første innslag smeltes kontaktflatene sammen og timeren vil aldri klare å slå seg av igjen. Ved mindre last brenner dette "fenomenet" opp kontaktflatene litt etter litt, og resultatet er somregel at timeren tilsluttt ikke klarer å lage kontakt mellom inn og ut.
Når du skal kjøpe kontaktor til dette er det viktig at du ser på merkeverdi for AC2/3 last og dimensjonerer kontaktoren etter denne. Dimensjonerer du etter AC1 last er du like langt som med timeren..
edit: ser du har fått en løsning mens jeg skrev dette, men lar det stå i tilfelle noen skulle finne det interessant.. Jeg liker hvertfall å vite hvorfor ting er sånn og sånn, ikke bare at det er det
Postet 30.12.12 kl 23:02
Endret: 30.12.12 kl 23:04