Problemer etter å ha flyttet fra 54l til 190l

Vi har oppgradert til et større kar, og flyttet fisk og vann fra vårt gamle 54l akvarium til et nytt 190l hjørnekar. Samtidig vasket vi ut alt "grumset" fra det gamle bunnsubstratet og fylte "vaskevannet" i det nye karet, lot det gamle filteret, i tillegg til det nye eksterne, kjøre i det nye karet i noen dager. Alt for å gi det nye karet en tjuvstart.

Det er ikke så mye fisk i karet foreløpig. Et par-tre ancistrus, en royalpleco, 3-4 pansermaller, 3-4 praktbotia, en enslig kongotetra og en enslig siamesisk algeeter. Jeg vet at de to sistnevnte bør gå i stim, forøvrig. Plantene i karet er nye.

I morges fant jeg en praktbotia og den siamesiske algeeteren døde, og kongotetraen ser blass ut, og har fått et gråhvitt slør over øynene, og "gisper".

Ingen av fiskene oppholder seg ved vannoverflaten, men pansermallene tar seg en gang i mellom en lyntur opp til overflaten og så rett ned igjen.

Målte vannkvaliteten med teststrimler, som riktignok hadde gått ut på dato, og fikk følgende resultat: Ph 6,8, kh drøyt 7, NO3 0, NO2 0 og Gh 3.

Hva bør vi gjøre? Avvente og satse på at vannkvaliteten bedrer seg, bytte en del vann, tilføre mer fisk eller behandle på andre måter?

På forhånd takk for tips og hjelp.

Stein
lot det gamle filteret, i tillegg til det nye eksterne, kjøre i det nye karet i noen dager


Hva vil noen dager si? De burde gå sammen i 5-6 uker før du lot det nye ta over jobben helt.
Ok. Bare 4 dager, er jeg redd, og nå er det ute, men jeg skylte filterelementene i vannet for at bakteriene derfra skulle havne i det nye filteret, i et forsøk på å være lur.
Du var nok ikke lur nok, for selv med kickstart går det uker før fileret er innkjørt. Jeg vil anbefale deg å fôre minimalt, maks et par ganger i uken, og bytte mye vann fremover.
Ok. Takk. Men vil ikke lite for og mye vannbytting forsinke prosessen, i og med at det ikke er nitrat i vannet?
Får du målt NH3/NH4? Vannbytte vil nok forsinke prosessen, men som akvarist må du prioritere fiskene.

Edit: Teststrimer, som i tillegg er utgått, er ofte veldig unøyaktige og kan i beste fall brukes som en pekepinne på vannverdiene.
Det er sant, selvsagt. Tenkte jo at det var best å få vannkvaliteen bra så fort som mulig. Ja, jeg tror jeg har et testsett for det fra JBL i skapet. Skal teste.
Er det ikke mulig og dele svampen med den andre pumpa???


Om den ikke er tatt ut av drift da.



Jeg bare spør liksom
Rolf H
Er det ikke mulig og dele svampen med den andre pumpa??? Om den ikke er tatt ut av drift da. Jeg bare spør liksom


Den har vært ute av karet siden i går, og er nok dessverre tørket nå.
Det viste seg at jbl-settet var en nitritt-test, men den viste ca. 0,6 mg/L, og det betyr vel at å bytte 1/3 av vannet er på tide uansett?
Når du ser på fargeskalaen for JBL testen for nitritt, ser du at den er helt rød. Rød for fare. 0,6 er altfor høyt og du bør bytte minst 30% vann i kveld og 30% i morgen tidlig. Selv da vil du ikke ha redusert NO2 med mer enn ca 55%, dvs du vil fortsatt ha NO2 på ca 0,3 som fortsatt er for mye.

Det tar lenger tid å kjøre inn et filter når du har fisk i karet, som du skriver. Ikke fordi det ikke er nitrat, men fordi du tynner ut næringsstoffene til bakteriene, dvs. henholdsvis ammoniakk og nitritt. Det er det dessverre ikke noe å gjøre med, hensynet til fiskene må være første prioritet og antall vannbøtter kommer lenger bak i rekken.

Jepp. Da har jeg i alle fall funnet problemet. Har allerede byttet 30-40% vann, og det er allerede blitt mer livat i akvariet.

Takk igjen.
Du må bare fortsette - hver dag fremover. Vannbytte, vannbytte og vannbytte.
Lykke til, håper du kommer fort i mål.
Du har i tillegg veldig bløtt vann, 3 (?) - så undersøk om fiskene du har faktisk vil ha så bløtt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap