Test kit

Hvilket test kit er anbefalt for å holde kontroll på vannverdiene i ferskvann? Hvilke ting er det man bør holde track på?

- Temp
- pH
- KH
- Nitrat

Nitritt bør vel også sjekkes.

Jeg kjøpte selv dette settet. Hvor relevant det er å sjekke FE vet jeg ikke, men jeg syns det var ganske greit å få alle testene samlet i en koffert så jeg vet hvor alle er.
Har sjølv testsett for Ammoniakk/Ammonium (NH4), Nitritt (NO2), Nitrat (NO3), Jern (FE), Fosfat (PO4), GH, KH og PH.

NH4, NO2 og NO3 sjekker eg berre i oppstartsfasen samt dersom eg mistenker at endringar i tanken kan føre til oppblomstring av desse. Merkar eg at verdiane aukar bytter eg meir vatn.

PO4 sjekker eg ved jamne mellomrom då eg har gått frå hurtigvaksande plantar til saktevaksande plantar og dette førte til auka fosfatverdiar (som jo er grobunn for algar og dermed ikkje er bra for plantane). Bruker et fosfatreduserande middel og må jo følge med på effekten av dette

FE sjekker eg for å følge med på om plantane får nok næring. Har bytta plantenæring (flytande) og sjekker dermed FE for å finne riktig dosering.

GH sjekkes ved jamne mellomrom (per kvartal) berre for å få med meg eventuelle endringar.

KH sjekkes jevnlig fordi eg har begynt å tilsette flytande CO2 i vatnet og eg vil ha kontroll på PH stabiliteten.

Temperatur monitoreres kontinuerlig ved bruk av termometer.
PH sjekkes jevnlig mtp at eg no tilset flytande CO2 i vatnet.
Det er stor forskjell på hvilke tester du trenger i innkjøringsfasen av kar, og de du trenger senere når allt har stabilisert seg. I innkjøringsfasen er Ph, amoniakk/amonium nitritt og nitrat det som er viktigst, og eventuellt GH og KH dersom du skal ha fisk med spesielle krav eller har vann fra egen brønn der dette ikke er under kontroll. Når karene har vært i drift en stund, og er stabile er det Ph og nitrat det går mest av. Nitrat for å se om og hvor mye vann som bør byttes, og Ph for å eventuellt kompensere for røtter og annet som kan påvirke verdien, eller tilpasning av byttevann dersom du har fisk som krever annen Ph enn det du har i springen. Tester for nitritt og amoniakk bruker jeg ikke regelmessig på kar som er i stabil drift, men dersom fisken viser merkelig oppførsel eller det er tegn til sykdom er det de første som tas fram.
Nå har jeg hatt karene oppe en stund og ph og nitritt er det som jeg av og til må sjekke for. Dvs lenge siden nitritt nå, men den vil jeg ha. Den dagen jeg evt legger noe oppi og noe endrer seg er den veldig kjekk å ha Ph sjekkes regelmessig her selv om jeg har holdt på lenge. Stadig noe med vannrørene i bygda så da liker jeg å holde følge med dette. GH ligger stabilt og det gjør også det andre. Så der slapper jeg litt mer av.

Har bestilt dråpetester nå og gleder meg til å se hvordan dette fungerer i forhold til vanlige strips. Men nå slipper vi kanskje å se flere av oss før vi er enige
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap