Ca 100 liter (side 2)

Ja, NO3 er nitrat. Hvis du byttet mye vann samtidig med at du byttet sand så kan det nok stemme at det er lavt akkurat nå.

Flott! Hadde det vannet jeg byttet ut oppi det nystarta akvariet.

Sissel
Krise
I dag henger alle tetraene i vannoverflaten i det karet som var innkjørt men har fått ny sand, mista en av dem i natt? Skjer?
Bytt ca 50% vann med en gang og test akvarievannet, spesielt for nitrit og ammoniakk.
Du må selvfølgelig ta vannverdi-tester, spesielt nitritt og ammoniakk, siden akvariet er nytt. På hvilken måte har du innkjørt akvariet?
Eller mente du at du bare har byttet sand i et akvarium som har vært i drift lenge? Hva gjorde du med filteret mens du jobbet med å bytte bunnlaget til sand? Slo du det av og lot det stå? Hvor lenge da?

Når fisk henger i overflaten og gisper er det et ganske typisk tegn på nitritt, da nitritt forårsaker problemer for fiskens blod å oppta nok oksygen. Førstehjelp her er vannbytter på ca 30% daglig. Kanskje to ganger om dagen også, om nitrittverdien er veldig høy. Det må du sjekke med en gang.

Pumpa hadde kjørt seg tett... rensa den + bytta ti liter vann. Ser ut som fiskene er gladere nå - stakkars
Nitritten var ikke høy. Karet har stått nesten et år vil jeg tro, så det var innkjørt. Bytta 50% vann når jeg hadde i ny sand, og 10 liter nå + rensa pumpa. Nå er de fornøyde ser det ut som.
Har forresten to kardinaltetra med noe som ser ut som hvit mark som er på tur ut av kroppen på dem... wtf?? Blir jeg kvitt det hvis jeg tar ut de to som jeg ser er infiserte? Medisin?
Du sier at du renset pumpa. Hvordan gjorde du det?
Skyllet filteret under rennende vann
Sissel Johansen
Har forresten to kardinaltetra med noe som ser ut som hvit mark som er på tur ut av kroppen på dem... wtf?? Blir jeg kvitt det hvis jeg tar ut de to som jeg ser er infiserte? Medisin?


Ooops, det hørtes ikke bra ut. Det er vanskelig å si hva "hvit mark" er for noe. Det finnes utallige av sånne parasitter. Kom de ut av huden langs siden på fisken, eller var det ut av gjellene?
Men en anti-parasitt-medisin høres ut som det trengs, iallefall, uten at jeg kan anbefale noen konkret. Sjekk utvalget hos Webzoo og Aquamanias.

Med parasitter er det gjerne en hovedregel; du blir ikke kvitt dem ved å bare ta ut fiskene som er synlig rammet... det er mer smitte, garantert. Egg og andre infiserte fisker som det ikke er synlig på (ennå).
Sissel Johansen
Skyllet filteret under rennende vann


Brukte du varmt, kaldt eller akvarietemperert vann? Og hvor godt skylte du det?
Mona: De kom ut på siden av fisken. Skal handle parasittmiddel i morra da. Håper jeg blir kvitt dem. Er det sannsynlig at de kom fra kardinalene (som jeg kjøpte sist), så jeg bør si fra i butikken?

Kontorstol, skylte i lunkent vann og skylte minst mulig. Vannet var fortsatt litt brunt når jeg slutta å skylle.
Sissel Johansen
Kontorstol, skylte i lunkent vann og skylte minst mulig. Vannet var fortsatt litt brunt når jeg slutta å skylle.


Du kan ha drept en del sarte filterbakterier med den metoden. Det vi mennesker føler er "lunkent" vann, er ofte 40°C og kanskje mer. Dette kan bli i høyeste laget for filterbakteriene.

Det beste er å ta filterrens i forbindelse med et vannbytte. Når man har tappet ut vann fra akvariet og ned i en bøtte, så tar man ut filterets innmat og "vasker" det i denne bøtten med akvarievann (=perfekt temperatur og ingen klor) før man tømmer bøtten i do. Med "vaske" mener jeg å klemme litt på svampene og skylle evt filterkuler litt frem og tilbake. Det skal ikke bli gullende rent, det skal bare fjernes overflødig slam som kan tette filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© John Sverre Vik
Reklame for plussmedlemskap