Akvariesand...

Hei.

Jeg har nettopp byttet ut min sand/grus-blanding med fin sand, siden jeg har bestemt meg for å ha corydoras i akvariet. Kjøpte fin sand, som det sto 0,17mm på, da de i butikken sa den var flott til corydoras. Men etter å ha surfet litt rundt på nettet, så ser jeg ingen som sier de bruker denne sanden i akvariet. Det er akvariesand, kjøpt på dyrebutikk. Siden denne er mye finere enn det forrige bunnlaget mitt, er det noe jeg må passe på mtp plantene mine?

PS: Sanden ligger allerede i akvariet, så vær så snill å ikke anbefal meg å bytte den.

Har lagt ut annonse ang sandsnegler, for det fikk jeg tips om å ha.

Legger ved bilde av posen.
Er det rådasand det står på den? Syntes det så sånn ut. Det er det en del som bruker vet jeg.

Det er sikkert mange som ikke spesifiserer sanda dem bruker og tror neppe du er den eneste med denne.

Selv har jeg både silet sand fra strand og biltema sand i flere akvarier så det er mye forskjelig man kan gjøre.
Det var vel det at den tydeligvis er mer finkornet enn de jeg har sett andre skrive at de bruker, feks Biltema-sanden.

Den legger seg relativt fort når ancistrusene graver litt, så det er ikke noe problem.

Det var plantene jeg bekymret meg for, om de klarer å gro i den. Og om det evnt er noe jeg kan gjøre for at de skal sitte bedre, som ikke innebærer å legge noe under sanda. =)
0,17mm er jo meget finkornet sand - kan se for meg at det kan blir utfordrende for enkelte planterøtter... Sanda kan kanskje bli vel kompakt etterhvert, kan være en idé å ha i noen sandsnegler?

Sandsnegler vurderte jeg, og har lest om det her på forumet...

Men mange skriver at de formerer seg rask, og at 1 kan bli til mange tusen på kort tid.
Jeg har litt pestsnegler oppi der, og når de kryper rundt etter mørkets frembrudd, blir jeg lite fornøyd. Og jeg har lite lyst til å frivillig putte noen oppi, slik at de kan bli mange som skir rundt på glasset om kvelden.

Det jeg lurte på, var om det var noe det var mulig å evnt grave ned rundt røttene, eller hva som helst som ikke innebærer å måtte bytte all sanda. Igjen. Jeg har nettopp gjort det. =)

Men om det ikke er noen annen løsning, så bytter jeg selvfølgelig alt igjen. Ser det litt ann først uansett, om det går bra med plantene før jeg bytter. Igjen.

Men hva slags underlag må jeg da ha, som passer bra både for cory og planter...?
Har sandsnegler selv, men aldri opplevd at de henger på glasset. Finner de stort sett i topp sjikte på finfin grus/sand, nedi sanden og noen ganger på trerota. Og ja..... de blir mange!!!! Ville vel ikke vært dem foruten. De gjør en finfin jobb =)
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap