Skal jeg våge å prøve med eplesnegler igjen?

Som noen kanskje husker, så har det vært stor død av epler i 160 literen min. Antagelig på grunn av at jeg fikk for mange over kort tid, og Gh sank drastisk. Kan også ha noe med temperaturen på vannbyttene fikk jeg vite i ettertid.

Det har holdt på siden mars april. Nå er det ingen levende epler igjen. Det var massedød, hadde mange ulike farger, og unger som ble født i desember i fjor, som jeg hadde fulgt fra små til de vokste til . Så dette var veldig trist.

Mens sullene lever, og formerer seg.

Det gjør også sandsneglene.

Det jeg nå lurer på er om jeg skal prøve med epler igjen. kan det være sykdom som har drept dem, eller mest sansynlig årsakene skrevet øverst i innlegget?

og hvor mange om gangen?
Plussmedlem
Jeg har ikke spesielt god greie på snegler i det hele tatt, men når du har andre typer snegler som lever og formerer seg, tror jeg nok ikke eplesnegler vil være noe problem. Det er vel ikke de som er de minst hardføre, så vidt jeg vet...

Hva som drepte dem er vanskelig å si, men snegler kan helt sikkert bli rammet av sykdom som andre dyr, men vannforholdene har jo også svært mye å si. For snegler er jo høy GH veldig viktig for at de skal kunne vedlikeholde og bygge på skallet sitt.

Legg forholdene til rette, så skal det nok gå bra uansett!
Gh er øket til 10. naturlig ligger den på rundt 5 i springvannet. Øker ved hvert vannbytte med pulver og mineralpulver.

Coryene og kuhliene liker opp til 10 i gh. De andre fiskene kan ha mer. Så derfor har jeg lagt meg på 1o.

Men mulig det kan økes litt mer, vet ikke helt med coryene og kuhliene.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap