Arresten - mitt første akvarium :) (side 2)

Ja, har faktisk vært inne på tanken! Men virker som de er litt utsatt for sykdommer? :/
Ny helg, flere oppdagelser
Hei igjen!

Etter en noe hektisk uke, er jeg ledig for en liten oppdatering igjen.

For å starte med noen tabbefaktorer kan jeg informere leserne om at plantene jeg investerte i sist jeg fikk shopping-trangen over meg, er meget redusert. Jeg kjøpte noe mose, bunndekkende planter og noen Anubias. Mosen gjorde fiskene svæært nysgjerrige, og det var visst fryktelig gøy å nappe i den, til den gikk i oppløsning og forsvant sakte men sikkert på magisk vis. Etter litt fraværende dager ser jeg også i dag at Hemianthusen har blitt gjennomsiktig, og sikkert gjemmer seg en plass hvor bare overtroiske kan tenke seg! Da jeg pakket nedi Gaffelmosen, oppdaget jeg ganske kjapt at denne ikke kunne overleve. Jeg pakket derfor litt i hula til jeg fikk spurt her inne om noen har tips på hvordan dette kan festes. Den gikk ordentlig i oppløsning, og det lille jeg tilsynelatende klarte å ta litt vare på, delte barbene og palettene opp i nærmest mikroskopiske biter, som bare forduftet (så og si) de også. Hvordan fester man egentli moser? Tenkte kanskje å feste de med et tynt lite nett eller noe, i kjærestens kar, til det har festet seg litt. Noen som har erfaring/tips til det?

Ellers så jeg at hornbladene mine er kraftig angrepet av alger. Etter nærmere undersøkelser er det "støv" som har lagt seg over de! :o (har lagt ved bilder) Rister litt på de grønne stumpene, så blir de jo faktisk ganske så fine igjen, men "støvet" svirrer godt nedi der, og legger seg etter 2 minutter og 38 sekunder igjen! Ikke at jeg har tatt tiden, men jeg bommer iallefall ikke med så mye! Har dere kjære AF-medlemmer forslag til noe jeg kan få vekk "støvet" med? Er det rett og slett pumpa som er for dårlig? Pumpa skal jo visstnok takle opptil 160 l (for raskere referanse er karet mitt på 110 små litre)!

Ha en flott natt/helg videre!
Ta hornbladene forsiktig opp og skyll de i lunkent vann. Og et delvannsbytte i akvariet, jeg tenker det vil hjelpe.
Ellers er SAE racere på algespising, de holder mine planter fri for uhumskheter.

Lykke til!
Da skal jeg se om jeg ikke tar en liten rengjøring av nevnte variant i morgen! Hadde også litt "støv" før forrige delvannsbytte, men skjønner egentli ikke hvor det kommer fra..? Først i senere tid det har dukket opp. Er dette noe som har kommet med de nye plantekjøpene, mon tro?

Har to mellomstore/store Ancistrus. De har vært sløve på algejakten! Måtte faktisk dra over litt kraftig med algemagneten i sta! Og "Algolf" hjemmer seg fortsatt når jeg sitter ved karet (ref.tidligere innlegg).. :/ SAE trenger vel gjerne 50 liter mer for å trives, ifølge Fiskebasen.. :/
Jeg tenkte ikke på det!
Jeg har 5 søte SAE i 112L, men de er bare 4cm lange. De gjør en god jobb, og når de blir større får de flytte over i 250L. Du kan jo ha deg noen i fosterhjem? Tror de er lett å selge når de har fått srørrelse.

Jeg plages også med støv i 112L, men ikke noe som legger seg noe sted. Det ligger liksom å "syder" i vannet, og gjør det en anelse disig. Jeg har byttet vann utallige ganger, og har endt opp med en luftdrevet filterpumpe som står og bråker i karet. Men fy søren så mye grums den samler!

Men 100% klart blir det ikke. Jeg har ingen nitritt, og fiskene leker og legger t.o.m. egg. Men jeg vil ha det like krystallklart som før! Mannen min skal sjekke det utv filteret i morra for å se om det er noe der som lager trøbbel. Virker som om jeg har noe som produserer dette støvet. Det blir brunt i det vite filteret i pumpa, så jeg vet ikke. ;(
Såklart, det hadde jo selvfølgelig vært et alternativ! Får sjekke ut litt, har jo stort sett bunn- og midtsjikts-fisker fra før, kan bli litt trangt, kanskje..?

Aah, ja, skjønner akkurat hva du mener med støvet ditt! Det er kjedelig når sånt demper sikten! :/ Jeg også hadde ganske klart vann tidligere, irriterende at det ikke er det lengre! :p Oki, tenkte også å sjekke filteret mitt etterhvert. Som du sier også, det må nesten være noe i karet som produserer dette brune støvet! Kilden må vel oppspores! Jeg heller har ikke nitritt..
Da får vi dele på resultatene i "jakten på støvskyene"!
De eneste plantene jeg kan tenke meg gjør hyss, er gulrotgresset, som blir brunt i de ytterste bladene. men de er jeg til stadighet og kniper bort, sånn at bare de friske grønne står igjen.

Begynner snart å mistenke plantegjødnings-kulene, men de begynner det å bli ei stund siden jeg dyttet godt ned i sanda. Og de andre karene er klare og fine. Mystisk! Morgendagen gir kanskje svaret på gåten.
Det får vi!
Jaaa, jeg har jo også gulrotgress, de er mer brune og stygge for tiden enn de har vært tidligere..

Plantegjødnings-kuler har ikke jeg, så det er det neppe til meg iallefall.. :/

Får satse på at man finner årsak, eller iallefall medvirkende årsak snart, ja!
Sett inn et filter med filtervatt i, og la det gå noen timer. Rusk opp i plantene innimellom, og plutselig har du mye klarere vann
Hei! Beklager sent svar! Hektiske dager!

Fikk plukket opp og skylt av det verste i går, samt et vannbytte. Ble ikke så mye bedre, men litt. Skal anskaffe meg filter, Sissimor! Høres smart ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap