Svevealger - gah!!!
Nå er det rett før jeg blir tullerusk her.. Har aldri hatt dette problemet før, men nå blir jeg aldri kvitt djevelskapet! Har prøvd fler ganger å mørklegge karet og ingen foring, til ingen nytte. De forsvinner og kommer tilbake før jeg får snudd meg en gang eller tre. Hyppige vannbytter har heller ingen innvirkning.
Er UV-filter den eneste løsningen..?
Innspill og råd mottas med takk!
Er UV-filter den eneste løsningen..?
Innspill og råd mottas med takk!
Postet 27.09.12 kl 15:57
Postet 27.09.12 kl 16:09
Postet 27.09.12 kl 19:53
Postet 27.09.12 kl 21:00
Har ikke prøvd så hyppige vannbytter som en til to ganger om dagen, kanskje det kunne vært noe.. Er i gang med mørkelegging, IGJEN (!!), for å se om det funker denne gangen.
Har ikke utvendig filter, hvordan blir det med UV da? Har jo lenge tenkt på å skaffe meg utvendig, kanskje dette er anledningen!?
Har Discus, så er litt engstelig for de, de tåler jo ikke mest har jeg hørt rykter om, selvom de ser ut som om å ha tålt mørkelegging og null foring de andre gangene..
Bah, dumme algen!! De kom forresten etter at armaturet mitt gikk åt skogen og det kom nytt..
Har ikke utvendig filter, hvordan blir det med UV da? Har jo lenge tenkt på å skaffe meg utvendig, kanskje dette er anledningen!?
Har Discus, så er litt engstelig for de, de tåler jo ikke mest har jeg hørt rykter om, selvom de ser ut som om å ha tålt mørkelegging og null foring de andre gangene..
Bah, dumme algen!! De kom forresten etter at armaturet mitt gikk åt skogen og det kom nytt..
Postet 27.09.12 kl 22:59
Har hørt om alger som dukker opp om fargen på lysene er feil, kanskje det ligger noe i det? Men der er det andre som har peiling på dette. Jeg er litt for klønete med lysspekter og slikt, husker aldri noe av det, hehe.
Hvor lenge har du drevet med mørklegging? Vet noen har prøvd 2 - 3 uker med total mørklegging (teppe foran akvarie osv, og bare litt mat i blant for at fiskene skal klare seg) - plantene ble visstnok rimelig pjuskete men de tar seg jo som regel opp igjen.
Men vil tro hvis det er lysrøret som får algene til å blusse opp, så vil det ikke nytte med mørklegging? Hmm.
Hvor lenge har du drevet med mørklegging? Vet noen har prøvd 2 - 3 uker med total mørklegging (teppe foran akvarie osv, og bare litt mat i blant for at fiskene skal klare seg) - plantene ble visstnok rimelig pjuskete men de tar seg jo som regel opp igjen.
Men vil tro hvis det er lysrøret som får algene til å blusse opp, så vil det ikke nytte med mørklegging? Hmm.
Postet 27.09.12 kl 23:03
GrapejuiceHar hørt om alger som dukker opp om fargen på lysene er feil, kanskje det ligger noe i det? Men der er det andre som har peiling på dette. Jeg er litt for klønete med lysspekter og slikt, husker aldri noe av det, hehe. Hvor lenge har du drevet med mørklegging? Vet noen har prøvd 2 - 3 uker med total mørklegging (teppe foran akvarie osv, og bare litt mat i blant for at fiskene skal klare seg) - plantene ble visstnok rimelig pjuskete men de tar seg jo som regel opp igjen. Men vil tro hvis det er lysrøret som får algene til å blusse opp, så vil det ikke nytte med mørklegging? Hmm.
Det er Juwel jeg har, så det skulle jo være ok lysrør i det!?
Har ikke testet såå lenge mørklegging, men sånn ca i en uke. Skal teste å dekke det til i helgen, vi skal bort, så da spiller det jo ingen rolle Men det er jo som du sier, er det lysrøret så spiller det jo fint liten rolle, det vil jo komme tilbake.. Sukk, hadde ikke tenkt å bruke såååå mye penger på utvendig filter og UV nå
Postet 27.09.12 kl 23:17
Forslag som er med ofte vann bytte, mørklegging, er stort tap av glede med hobbyen.
UV er musten for å begrense algeveksten Nå finnes det innvendige uv anlegg, som også har filter funksjon,styr unna dem, det er langt fra så bra som utvendige.
Juwel sine lysrør er nok ikke årsak, nå er det betinget de varer ikke evig, må skiftes når de blir svekket.
UV er musten for å begrense algeveksten Nå finnes det innvendige uv anlegg, som også har filter funksjon,styr unna dem, det er langt fra så bra som utvendige.
Juwel sine lysrør er nok ikke årsak, nå er det betinget de varer ikke evig, må skiftes når de blir svekket.
Postet 28.09.12 kl 10:33
Postet 28.09.12 kl 10:49
Hans JohansenForslag som er med ofte vann bytte, mørklegging, er stort tap av glede med hobbyen. UV er musten for å begrense algeveksten Nå finnes det innvendige uv anlegg, som også har filter funksjon,styr unna dem, det er langt fra så bra som utvendige. Juwel sine lysrør er nok ikke årsak, nå er det betinget de varer ikke evig, må skiftes når de blir svekket.
Det er jo ingen lysrør som varer evig, dessverre
Takk for uv-råd, har skjønt at de som egentlig er laget for saltvann er de beste...?
Hva kan være årsaken til algene?
Postet 28.09.12 kl 11:21
GrapejuiceUff ja, det er forståelig utrivelig med alt for lang mørketid, helt klart! Og ja, da er det sikkert ikke lysrørene, for de som kommer med Juwel sine kar er ok. Hvor lenge har de sittet i? :)
Hele armaturet er bare noen mnd gammelt. Karet stod ganske lenge helt mørkt, før jeg ihadde råd til å kjøpe nytt. Så flyttet jeg det (og meg selv forsåvidt :p) og etter det har problemet oppstått. Karet står ikke i sollys, men det er jo såklart dagslys i stua
Postet 28.09.12 kl 11:26
skjell skal vist også funke mot svevealger, har selv uv filter og gule kuleskjell. jeg har krystallklart vann å sol lys direkte på mitt akvarium ca 1-2 timer i døgnet med denne kombinasjonen uten noen tegn til algeproblem
jeg er ikke noe ekspert, men ville sjekket om det hjalp å lage litt mere ''liv'' i overflaten.
prøve gi litt mindre mat.
kutte ned på lystiden.
er nok flere ting som kan være årsaken, men noe er i ubalanse.
eller den letteste løsningen UV filter
jeg er ikke noe ekspert, men ville sjekket om det hjalp å lage litt mere ''liv'' i overflaten.
prøve gi litt mindre mat.
kutte ned på lystiden.
er nok flere ting som kan være årsaken, men noe er i ubalanse.
eller den letteste løsningen UV filter
Postet 28.09.12 kl 21:04
slapp fiskenskjell skal vist også funke mot svevealger, har selv uv filter og gule kuleskjell. jeg har krystallklart vann å sol lys direkte på mitt akvarium ca 1-2 timer i døgnet med denne kombinasjonen uten noen tegn til algeproblem Hva kan være årsaken til algene? jeg er ikke noe ekspert, men ville sjekket om det hjalp å lage litt mere ''liv'' i overflaten. prøve gi litt mindre mat. kutte ned på lystiden. er nok flere ting som kan være årsaken, men noe er i ubalanse. eller den letteste løsningen UV filter:)
Har prøvd meg på skjell før, men fikk ikke helt til det jeg, de døde. Hva er hemmeligheten?
Jeg forer ikke veldig mye, det blir spist opp med en gang, og forer ikke hver dag og kun med frossen for.
Lyset står på ca 10 timer hver dag, kan jo kutte ned noe.
Vannverdiene mine er finfine ihvertfall.. Aner ikke hva det kan være?!? Dumme algen!
Postet 30.09.12 kl 22:07