Lyset varmer opp vannet mitt :/

Hei!

Har en lystopp hvor man setter inn to vanlige lyspærer. Bruker 25 w. Når lyset har stått på noen timer varmes vannet gradvis opp, og er det varmt i rommet i tillegg kommer tempen fort opp i 28-29 grader på kvelden. Har en ganske ny varmekolbe som jeg trodde ville gjøre susen, men selv om den er stilt inn på 24 grader går tempen fortsatt oppover mot kvelden og sakte nedover til 24-25 grader iløpet av natta. Denne skiftningen i temperatur er jo ikke bra, men er mest nervøs for den høye tempen vannet når på ettermiddag/kveld.
Burde jeg skifte lystopp/skaffe sånne lysrør? Hva er galt med varmekolben?
På forhånd takk!
Det er sikkert ikke noe galt med varmekolben din. for å sjekke det, er det bare tu ut kontakten på den, så ser du om tempraturen holder seg mer stabil. Når du sier tempraturen er nede på det normale om natta, så er det lyset som varmer opp vannet.

Varme fra pærene, eller lysrør, avgis i vannet, så lenge det er tett topp de ligger under.
Har du av den typen som ligger oppå ett dekkglass, kan du heve lystoppen nope opp fra glasset, hjelper en stor del.
Plussmedlem
2x25w vanlige lyspærer avgir mye varme. Bytt til spare eller led-pærer isteden. Lavere watt, mindre varme, men like bra lys....
Takk for hjelpen
Har hevet lystoppen, også prøver jeg med sparepærer imorgen!
En varmekolbe varmer bare og kobler ut når det er varmt nok,den kjøler ikke ned når det blir for varmet . Men trenger du å ha en slik i det hele tatt ?
Hvis romtemperaturen er bra så er det jo helt unødvendig. Har ikke varmekolber i noen av mine kar da lys og pumpe +romtemperatur gjør det varmt nok.

Litt luft over karet er også lurt samt å senke lystiden hvis den er veldig lang.

Jeg skaffet varmekolbe for noen uker siden pga problemene med høy temperatur. Trodde den hjalp til med å holde en stabil temp i vannet, men der tok jeg feil. Romtempen ligger på ca 22 grader, men vannet kommer likevel opp i 29 grader. Lystiden ligger på ca 10 timer, så vil ikke senke den noe mer. Har forsøkt å heve lystoppen nå for å få litt luft mellom Finnes det produkter som hjelper til med å kjøle ned/holde en stabil temp når lampa varmer vannet?
En varmekolbe vil adri hjelpe med å senke temperaturen under det den vil bli med lys i toppen eller romtemperaturen, da må det kjøling til.
Ønsker man derimot å holde 30 grader konstant vil en varmekolbe med termostat hjelpe.
Napp ut varmekolben og hold et lite øye med tempen.
Tempen i vannet vil aldri gå under romstempen. Hva slags fisk har du?
Er ganske naturlig med svingninger i vanntempen i naturen i hvertfall, så ser ikke noe stort problem med å svingninger i karet.
Okei. Takk!
Det har alltid vært svingninger i tempen, og de har da klart seg for det. Men når det blirså varmt som det blir, så blir jeg bekymra Bor i et veldig gammelt hus, hvor behovet for fyring om vinteren er stort, og da er jeg redd tempen vil gå enda mer opp :/ Har kun zebra, platy og maller nå. Prøver med de forskjellige tingene som er nevnt, hvis ikke får jeg forsøke noe annet
Monter ett par vifter til pc i toppen de bråker ikke mye heller.
Så teknisk anlagt tror jeg faktisk ikke jeg er :P
Siden du bare har 25W med lys antar jeg du har et ganske lite kar. Siden det er få liter som varmes opp går det ganske fort, og du får større svingninger enn du vil få i et større kar. Går jo raskere å koke opp en liten kjele med vann enn en stor. Det finnes kjølere som er beregnet for akvarium, men de er dyre (mange tusen). Regner med at du vil se stor forbedring dersom du har fått løftet opp lystoppen slik at luften mellem den og karet skiftes ut. Er også de som monterer vifter i lystoppen for å senke temperaturen. Du må imidlertid regne med større fordampning når du lufter ut under lystoppen.
På 110L akvariet vårt har vi lukai lokket åpent hele tiden for å forhindre at lysrørene varmer opp vannet for mye.
Jo lavere tempen blir om natta, jo mindre blir makstempen i karet når lyset står på (ok, ikke helt sant.. men ikke så langt ifra).
Så hold et øye med tempen, en midlertidig nødløsning for å få ned tempen på dagtid kan være å fryse ned et par halvlitersflasker med vann og ha i karet. En/to av gangen og rullere på, flere i fryseren.

Men ang. gammelt hus osv så kan du jo se på karet som en varmekilde. Du varmer opp vannet der med varmekolbe/lys til (gjetter på rundt) 25 grader, da er det litt sløsing å kjøle det ned for så igjen å varme opp rommet/huset med annen varmekilde.

http://biltema.no/no/Bygg/Vifte/Bordvifte-35971/ kan sikkert hjelpe, mulig du allerede har noe slik liggende.
Kan med stor glede fortelle at etter å ha skiftet til sparepærer/led-pærer har tempen holdt seg nogenlunde stabil på 24-25 grader nå i to døgn! Hurra Takk for alle nyttige tips!
Tilfeldig bekjentskap
© marte stensby
Reklame for plussmedlemskap