Alger på plantene

Alle plantene mine er dekket at et mørk brunt belegg av alger.

Trodde først det var sollyset som gjorde det, men fikk satt opp lystette persienner tidligere i sommer, og det har ikke hjulpet noe særlig.

Noen som har noen ideer på hva jeg kan prøve?

Kjøp deg SAE, (søk i fiskebasen om de passer først) De vil gjøre rent for alger kjapt og grundig. Fine og artige fisker! Jeg kan rett og slett ikke være uten disse renovatørene, de er aktive og fredelie. Vær obs på likheten med flying fox
Molly og Guppy beiter også alger, men syns ikke de er like ivrige, og de krever mer basisk vann enn de fleste andre fisker.
Lykke til!
Joda, jeg har SAE..5 ganske store faktisk.
Jeg har en 180 liter.
Hmm. merkelig. Jeg ville tatt ut plantene og vasket av dem algene. ser du om SAEne beiter på algene?
Er det kisel-alger dette? Ligner litt? Mener å huske de er mørke og ser ut som ...ekle hår. :-s Er dette noe SAEer beiter på?

edit: ups er kanskje skjeggalger jeg tenker på?
Jeg slet med det samme da jeg fikk noen ekle alger i hjørneakvariumet mitt. Både på bakgrunnen samt plantene og SAE'ene mine fjernet disse i løpet av par uker.
Kanskje du mater dem for mye ettersom de ikke rører algene. Prøv å reduser matingen noen dager så skal du nok se at dem ikke begynner
Lykke til.
Er du helt sikker på at det er SAE, og ikke den veldig like flying fox? FF er ingen god algespiser. Bare en strøtanke..
Har 4 kinesiske algespisere som jobber 24-7. De er gule og er uunværlig hos meg. Det sies at de er gode algespisere som små ( og det er de), men hva de gjør som store vet jeg ikke enda. SAE har jeg også. De føler jeg rydder på en litt annen måte. Men nå skal det sies at jeg ikke har sånne alger som du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap