Scalare og egg

Har et par scalare som har prøvd seg på egglegging noen ganger nå i akvariet, men det blir aldri noe mer enn egg-stadiet. (eggene forsvinner etter ca 3-4 dager).

Fredag hadde de lagt egg på nytt, så da tenkte jeg å flytte planten over i et yngelkar for å prøve dette (Er beskrevet her på akvaforum, oppdrett scalare).
(Eget kar mer vann fra hovedkaret, luftstein med luft som stiger under bladet. Har skiftet 30% vann idag, søndag).

Men nå seg jeg at flere og flere av eggene blir hvite.
Er dette normalt?

Hva kan jeg i så fall gjøre med dette?
Hvite egg betyr at eggene er ubefruktet. Det at de forsvinner vil jeg anta er fordi du kanskje har annen fisk i karet som spiser dem opp? Da er det lurt å flytte eggene i egen klekkeboks med god sirkulasjon, hvis det lar seg gjøre.
Jeg regner med du er helt sikker på at du har en hanne og ei hoe? To hoer kan faktisk finne på å legge egg, og da blir eggene naturligvis ikke befruktet.

Takk for opplysningen!
Tja, om det er 2 hoer vet jeg faktisk ikke, men det er 12 scalarer i karet, så jeg hadde håpet på at det var av begge kjønn. De 2 som er "mor og far" voktet på dem, og jaget bort alle som så ut til å nærme seg..

Det at de forsvant i de tidligere forsøkene skjedde brått. Fulgte med fiskene og eggene begge gangene. De var der på morgenen (dag 4), på ettermiddagen var de borte.

Men det er ikke alle egge i yngelkaret som er hvite, så jeg skal vente noen dager til å se hva som skjer.
Det at de forsvinner i denne perioden, kan fort være at foreldrene ikke helt forstår hva som skjer, og forveksler de nyklekte med mat. Stress fra annen fisk kan også ha noe å si.
Disse fiskene trenger i de fleste tilfellene noen forsøk før de lærer hvordan ting skal gjøres, g lar du dem holde på alene et par ganger, blir det helt sikkert bra.

Er det noen egg som blir hvite mens de andre er gjennomsiktige, er du sikker på at disse gjennomsiktige er befrukta.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap