Catappa

Noe jeg bør tenke på før jeg putter catappablader i akvariet?
Nei ! Egentlig ikke ; ettersom du (trolig) har alle forutsetninger klare
for et kar med lavere PH.........
Hvorfor ikke lete opp Eik. Mange foretrekker disse fordi de faktisk
vokser i Norge..... Eikeløv gir ikke samme PH-senking som Catappa-
blader, men mengden vil kanskje utjevne forskjellen.........
Jeg syns ikke catappa hjelper så mye på PH her da jeg hadde 3-4 stk i 60l så gikk den ikke ned, men jeg bruker det pga kampfisken elsker å ligge under den mens den ligger å flyter samt ottoene sutter på den i ny og ne samt rekene elsker disse.
Dem sier at det kan farge vannet litt, isåfall har jeg ikke lagt så mye merke til det.

Jeg tar dem bare rett fra posen og putter dem oppi
Takk for gode råd! Eikeblader er lekkert, men det er vanskelig å få tak i her i Bodø. jeg vet ikke av et eneste eiketre Så jeg bestilte 100 gr. catappablader fra ebay, store fine blad. Det var til kampfiskene jeg tenkte bladene til, og ikke så mye for å regulere Ph. Jeg har hørt at catappa har en sykdomsforebyggende effekt, at det begrenser uheldige bakterier.
Kan jeg bare putte dem rett i, eller bør jeg skylle el legge dem i bløt først?
De fra AquaticMagic fra Ebay? De bare kaster jeg rett oppi, lar de som regel ligge og flyte til de synker av seg selv. De er flotte disse catappabladene. Lukter te av de!! :P

Mine dronningrasboraer brifer og herjer når jeg har catappablader i karet, men de andre fiskene bryr seg ikke i det hele tatt. Ottoene syns de er stas å sutte litt på, og de eldste bladene legger jeg ho rekene, som ser ut til å fortære de
Siste forsending bestilte jeg også fra Ebay. 100 stk for 130kr og disse var gigantiske store iforhold til hva man kjøper i dyrebutikken eller hos enkelte andre her.
Jeg skyller dem ikke, bare putter dem rett oppi.
Tusen takk for svar og nyttig informasjon! Nå skal min nye kampfisk få store fine blader i karet sitt! Nina.
Hei.
Er litt ny i denne verden, så lurer på en hel del ting.
Hvorfor bruker man slike blader, er det kun for å senke PHen?
Hei!

Denne artikkelen har eindel bra info om catappa om du vil finne ut meir:

http://www.indianalmondleaves.com/aquariums.php

PS: Cred til "Akvarioslo" for link til artikkelen
Du må også få med deg innlegg nr.10 i denne tråden Nina3!

S
Simen, tusen takk! Nå føler jeg meg mye tryggere på at dette blir riktig. Cristop, du må lese denne, du også. Den gir jo svaret på alt.
Supert med hjelpsomme med-akvarister!
Også nok en ting, Simen, hvordan gjøre rent? Tar jeg catappabladene ut ved slamsuging? Jeg ser i tråden, innlegg 10 at det brukes ganske mye eikeblader oppå hverandre. Hva anbefaler du? Jeg går utfra at du kanskje bruker eike- el catappablader, du også? Kan jeg få tigge meg til et bilde av bunnen din, hvis du orker...? Vet at jeg maser fælt nå...
Jeg har ingen bilder liggende på strå, men skal se om ikke jeg får til noe i løpet av dagen Nina. Jeg vet en del tar dem ut, før det smuldrer opp. Sjøl har jeg latt det ligge. Men nå har ingen kar på akvarierommet mitt gått i mer 6. mnd heller, så vet egentlig ikke hvordan det blir når jeg når jungeltendenser. Jeg bruker forøvrig både eikeblader og catappa, men kommer til å sanke eikeblader og være bedre forberedt i år. Jeg har bare positive erfaringer...

S
Nina3
Også nok en ting, Simen, hvordan gjøre rent? Tar jeg catappabladene ut ved slamsuging? Jeg ser i tråden, innlegg 10 at det brukes ganske mye eikeblader oppå hverandre. Hva anbefaler du? Jeg går utfra at du kanskje bruker eike- el catappablader, du også? Kan jeg få tigge meg til et bilde av bunnen din, hvis du orker...? Vet at jeg maser fælt nå...

Hvorfor slamsuge? Er absolutt ingen grunn til det I mine kar med apistoer og med eikblader så blir det ikke slamsugd.

Her kan du se litt fra mitt kar

<embed src="http://www.youtube.com/v/d-BcjUbzfUc?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Åhhh! Dette er vakkert!
Og så mye finere med eikeblader enn catappa, synd jeg ikke vet av ei eneste eik i Saltendistriktet..
Ikke slamsuge.. mener du virkelig det? Jeg syns jo det blir en del dritt i sanda, som jeg nå regner med legger seg innimellom bladene. Men det kan altså bare være der? Jeg har ikke reker eller snegler i karene mine for å rydde, så jeg har vært veldig nøye med "støvsuginga".. senest nå i ettermiddag, før jeg dristet med til å putte fem store blader oppi 230 literen.
Jeg har corydoras som roter rundt, så litt sandbunn setter de vel pris på å ha tilgang til? Huff det ble mye spørring her, men dette må jeg vite mer om.
Det ser ut som fiskene likte bladene godt, de er stadig bortpå. Det ble ei "lun" og naturlig farge i karene, og det liker jeg godt.
Helt nydelig Tom! Jeg benytter meg av eikeblad og catappa, da jeg rett og slett ikke var forberedt på litersyken her he he he. Jeg har brukt det jeg har, fordelt etter behovet - og trenger mer. Sånn er det! Jeg bruker catappa mest for å bryte synsvidden og få inn mer struktur i karene. Mens eikebladene synes jeg gjør det litt mer naturtro i våre habitater hjemme...

Bilde 1: Det som var av eikeblad er gravd ned, da det ikke har vært så mye. Samtidig ønsker jeg at de skal komme til sanda også. Dette er et typisk Apisto-kar der man kan ha en del Apistos uten det byr på problemer. De gjømmer seg i flyteplantene hvis det blir litt for hett. Bra med røtter, men alt for lite eikeblader.

Bilde 2: Her er det i områder mer passe mengder. Det blir ikke gravd ned umiddelbart, men gir gode gjemmeplasser, leiteplasser etter mat... og faktisk ble det lagt egg her i en hule av eikeblad! Eikeblader dekker ikke hele bunnen, men større områder. Heller mer enn for lite...

Så at jeg kunne tatt litt mere nærbilder, men den fiksa Tom! Så en kan si at jeg gleder meg til høsten Nina...

Simen

Jeg også!
Jeg skal legge ut nye bilder i morgen av akvariene på min pers tråd, om dere vil titte heter den "Ninas akvariehverdag". Der er setter jeg pris for konstruktiv kritikk, og tips til bedre fiskehold og innredning!
Igjen, tusen takk alle sammen!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap