Er akvariet mitt sterkt nok..?

Har gått til innkjøp av et akavarie på 110-130 liter.
dette er et enkelt akvarie hvor målene er ca:
høyde: 40 cm
lengde: 80 cm
dybde: 30-35 cm

jeg har tenkt til å ha dette som et terrarium/akvarium, og vil bruke biltema blåsesand.
når jeg nå i ettertid har kjent på posen med sand, syns jeg det er EKSTREMT tungt.. og jeg må ha en del for å få det slik jeg vil.
men har tenkt å blande inn annen grovere sand/grus pluss litt steiner for at jeg ikke må bruke for mye sand..

men er akvariet mitt sterkt nok for å tåle slike megder med sand?
det blir jo veldig mye press på glasset..

Dette kommer egentlig litt an på type akvarie og hvor gammel det er. Dersom det er merkeakvarie eller lagt for å være akvarie, så tåler det utrolig mye. Det som helt klart er viktig er jo hva det står på. Det finnes endel akvarier som er lagt som rammeakvarie. Da må en ha en solid ramme rundt akvariet.

Et vanlig akvarie er lagt for å tåle ganske så mye bunnfyll, samt ikke minst alle de literene med vann en har oppi. Det som er vel så viktig er at det akvariet står på er helt beint og dermed ikke fører til noe som gjør at akvariet med tiden plutselig kan sprekke.

Litt usikker på om du fikk svar på det du spurte om, men mulig noen andre også har ytterligere info.
Akvarium er jo beregnet på at man har sand og steiner i. Det er vel vanlig at man skal ha rundt 4-5 cm med sand i bunnen for plantene.

Som gundersen sier så skal det ikke være noe problem med mindre det er skade på akvariet, eller det står og heller mot en side.

Fyller du akvariet opp med kun vann vil det jo veie 130kg, så det sier jo at det tåler en del.

Er du usikker er det lurt å fylle på vann sakte og se om det evt. lekker fra silikonen.
takk for svarene

det er et aquael karr, om det er gammel eller ikke, vet jeg ikke. kjøpte det brukt, men har testa om det er tett. foreløpig er det tett.

det skal jo ikke være helt fult med vann, kanskje halvparten.
jeg skal ha litt krabber og slikt i, og vil lage det slik at de kan gå rett opp på land fra vann. så jeg må jo ha en del sand i karet. men det blir jo bare i halve delen av karet.
ellers kommer det nok til å være 4-5 cm med sand ellers..

men som sagt, skal jo blande litt, slik at det ikke bare blir den tunge sanda. bruke litt stener og slikt for å bygge det litt opp, hvis dere skjønner..

det er et helt enkelt kar, med 4 glassplater festet i hverandre med silicon. det er ingen ramme rundt på toppen, men et heldekkende armatur med 2 lysrør i.
denne går jo over hele karet og en del ned på kantene rundt..
hvis dette gav noe mening.. skulle gjerne tatt bilde av det, men finner ikke kameraet mitt i flyttesjauen.. :/
får se om jeg kan finne det senere..

ehh.. det er noe alla den typen, bare at det kan virke som en eldre modell. og glasset foran er ikke bua. det er helt rett.

Hva med å ta en isoporkloss og lage bakken av denne.
For så å legge stein/sand oppå denne..

En bakke av bare sand vil vel uansett jevne seg ut etterhvert av sirkulasjon i vannet så du må bygge med noe annet.
har prøvd med isopor før..
sliter med at det flyter opp hele tiden, og at jeg ikke klarer å feste det på en skikkelig måte. prøvde med silicon, men den løsna.. :/

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap