Å nei, død guppy

Uff og uff.. etter ca 2 timer i vårt akvarium så døde den ene hoguppyen.. Kan det være at den ikke tålte stresset med flytting og ut i nytt kar? Ph er på 7,5 og Gh4 er tilfredstillende De andre guppyene og de 3 chinesiske algespiserne ser foreløpig bra ut.. Men er det normalt at guppyene holder mest til v overflaten?

Hege
- og det halvstore yngelet som vi fikk med på kjøpet er også død
Se kommentaren min her

Jeg ville ihvertfall tatt med en vannprøve til butikken og hørt hva de sier til den.

Bare for å høre, hvordan gjorde du det da du tok fiskene oppi akvariet ditt. Tenker på tilvenning eller slapp du bare alt oppi med en gang?
Nei, jeg gjorde som hun i butikken forklarte og slik det sto på posen.. La først posene i akvariet mht tempraturen, så tok jeg litt vann fra mitt kar og helte litt i posene et par ganger, så helte jeg ut vannet i posene i en bøtte og tok fiskene over i mitt kar med en liten hov..
Da har du ihvertfall gjort en liten tilvenning. Nå vet jeg ikke hvor lang tid du brukte, men dersom du gjorde som det står på posen så skal du være safe.

Du sier at PH og GH er sjekket. Men er det gjort en NO test? Det er den som veldig ofte tar knekken på fisk, spesielt i nystartede akvarier. Se om du har utslag på Nitritt. Normalt skal du ikke ha utslag i nystartet akvarie før du har fisk i. Det kommer oftest etter 3 uker, dersom det dukker opp. Kommer helt an på om bakterieforaen i filteret er bra. Dersom du ikke har Nitritt test, så ta med en vannprøve til butikken, så kan de teste dette.
Må nok ta med vannprøve ja, nå er alle guppyene døde, stakkars Men de 3 kinesiske algespiserne virker som om de har det bra...Ser i allefall ikke noe gæli med dem ennå..
Hvis alle guppyene døde i løpet av noen timer så er det nok noe galt med vannet ditt. Fikk du testet for nitritt og ammoniakk? Det må du gjøre før du har i fisk.
Ja, sjekket det for amoniak, og der var det meget bra, men har fått testet alt på nytt og da viser det seg at det var alt for høyt m både nitrit og nitrat Så nå har vi fylt på med Nitridac, AquaSafe og salttablett, samt fått beskjed om å bytte ut 50% vann om 4 dager og på nytt ha i Nitidac og Aquasafe... Så da får vi kjøre dette frem til alle målingene viser riktig.. uff, syns synd på fiskene våre som fikk en slik død.. Spurte hva jeg skulle gjøre med de 3 kinesiske algefiskene som er igjen og ikke ser ut til å være syke, da svarte hun på Zoo at de ville nok sikkert dø i løpet av natta
Testene viste: Nitrit 1,0 - Nitrat 120 - No4
Huff, hun var da veldig negativ i butikken. Bytt 50% av vannet hver dag framover, så berger du fiskene.
Hør med noen andre med akvarie om du kan få grums/gugge fra deres velbrukte filter, og hell dette i ditt kar så fort som mulig. Da går prosessen med å få innkjørt filteret raskt, og snillbakteriene bryter ned NO2 til NO3, (nitrat), som er næring til plantene (men giftig i store mengder) Jeg harningen erfaring med nitridac, men jeg håper det vil hjelpe.

Men bare skift vann du, helst med en gang, så berger du de ch. algespiserne dine.
Jeg anbefaler deg egne dråpetester, først og frems for NO2 (nitrit) og Ph, så får du følge med utviklingen selv. Når det blir klart for flere fisk, kjøp bare noen få av gangen, så får filteret sakte venne seg til større belastning.

Jeg ønsker deg masse lykke til, og håper du får tak i filtergrums helst i kveld God helg!
Ja, jeg hadde mistanke om at det var enten nitritt eller ammoniakk - da er det altså nitritten som dreper fiskene dine. Nitrat er veldig høy men den vil ikke drepe en frisk fisk i løpet av bare to timer. Det er nitritt som gjør det.

Det betyr at filteret ditt ikke gjør jobben sin av en eller annen grunn.

Jeg synes forøvrig at Nina3 her har gitt deg bedre råd enn hva du fikk på den butikken. Jeg ville gjøre det samme som hun foreslår i denne situasjonen - skaffet meg noe filter gugge fra et godt innkjørt akvarie (uten sykdom) og helt det inni filteret ditt og byttet opptil 50 % vann hver dag i flere dager fremover.

Lykke til.
min erfaring er at butikk-guppy ikke er så sterke og dør lett mens norsk hjemme drettet guppy tåler mye mer da den er født/oppvokst i norsk vann.

Hadde en runde selv med guppyer jeg kjøpte på butikken samtidig som jeg fikk en del ungdom/yngel guppy fra en privatperson.. Alle 6 guppy fra butikken døde.
Men ikke 1 av de små mistet jeg..
Det Espen sier har jeg dessverre erfart selv, så jeg anbefaler også å kjøpe guppy fra private selgere, som har friske og sterke fisker.
Hvordan går det med algespiserne, lever de ennå?
Fortsatt god helg!
Jippi, ja, alle 3 kinesiske algespiserne lever ennå, de virker like raske og friske foreløpig Jeg har nå byttet ut 1/3 vann(syntes det var for ille at de skulle svømme i forgifte vann) og helt på Nitridac og litt Aquasafe..Men under prossesen m å tømme vannet slo jeg av pumpa, og den ville selvfølgelig ikke start igjen, men hadde en gamel her fra før, så da tok jeg bare filtret fra den første og la inn i den... Så skal jeg ta ny måling i kveld å se om det er noe forandring..Artig å sitte å se på de små krabatene, og håper de overlever..
Dette var ikke særlig ok nei. Og leit når man mister sånn. Har mista litt i årenes løp her også ja. Men etter vi starta nå så har det ikke vært no grunn til å miste her. Denne gangen gikk det veldig bra. Er snart et år siden. Og ser også stor forskjell på norsk butikk guppy, svensk butikk guppy og oppdrett hjemme. Ser mine små krapyl som svømmer rundt i vildens sky er sterkere enn det de norske i butikken er. Dog, det finnes en butikk som har god guppy der jeg ikke har mista noe. Også vært veldig fornøyd med svenskkjøpt guppy med lite frafrall i forhold til de norske. Av 8 stykker mista jeg en. Synes det var bra.

Bra algespiserne ser ut som de har det bra. Og hyppig vannbytte gjør susen vettø. Lykke til!
Takk for det, og jeg fått litt gugge fra noen som har et lite, men velfungerende akvarie, så nå har jeg helt det oppi, og skal kjøre vannbytte hver dag, samt litt Nitridac.. Da håper jeg filtret mitt vil ta seg opp..
Det er bra. en god start dette da Eller restart blir kanskje mer rett.
Gledelig å høre at det begynner å rette seg. Vær bare obs på at filteret passer til ant liter i akvariet, og at belastningen ikke blir for stor (for mange fisk) nå i begynnelsen.
Produkt nr. skal stå på filteret, og da er det bare å google navn og nr., og du finner ut hvor mange liter det er beregnet for. Om det er for "stort", er det bare bra.

Det blir spennende å høre hvordan det går. Hva med å lage en personlig tråd? Det hadde vært hyggelig!
Vet ikke helt hvordan man gjør det Nina Det var like spennende og gledelig å våkne i morres og se at fortsatt så virker de 3 krabatene like friske og raske.. I dag byttet jeg 50% vann, hadde i både Nitridac og litt Aquasafe, lot det stå ca 1 time tok full måling av vannet, men fortsatt så er nitrit så altfor høyt, selv om nitrat har gått en smule ned.. No2-0,8, No3-50, No4-0,05 og Ph- 7.....
Hvordan test for nitrit har du? Og hva ligger verdien på?
Hei tvillingmamma.. Jeg bruker tester fra JBL og nitrit lå nå på 0,8 - 1,0 Og igår så helte jeg litt gugge som jeg fikk fra en annen akvarist, samt kjører vannbytte (50%) hver dag og heller i Nitridac..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap