Liten tass

Hei

Har i det siste sett en bitteliten fisk som viser seg et lite øyeblikk før den forsvinner inn i filteret. Filteret er et innvendig Juwel.
Lurer på om det kan være en sverddragerbaby..?? Den er kanskje en knapp cm. lang og orange med tynn kropp og stort hode.
Har sett denne dukke opp noen dager nå og lurer på om det bare er den, og om den kan gå inn og ut av filteret som den vil? Eller er det flere, og jeg bare tilfeldigvis ser dem i det de forsvinner inn i filteret..?
Når sverddragere føder, kommer det da bare en og en med lange mellomrom mellom hver? Virker litt snodig dette, så hadde satt stor pris på å få kyndige svar på dette

Mvh. Ståle
Gratulerer med yngel!
Du kan ha mange, uten at du ser flere på samme tid.
For å berge dem fra filteret, tre en fot av ei dame-tynnstrømpebukse over innsuget.
Lykke til!
Tusen takk for det svaret!

Stussa litt på at jeg bare har sett EN i slengen. Lurte virkelig på om småtten brukte filterkassen som gjemmeplass.

Trodde i grunnen at det kom en drøss med yngel...fra 20 til 200 (har jeg lest) i slengen..?

Får spørre konemor om strømper...hehe.

Men vil ikke en sånn strømpe være så finmaska at den sperrer for andre partikler som burde passere, eller..?

Filterkassen er limt fast i bakre, høyre hjørne, så det blir ikke enkelt å tre en strømpe ned helt til bunnen der de laveste innsuga ligger. Får forske på det

Takk igjen
Jeg skjønner ikke helt hvordan filter du har. Joda, det vil legge seg rusk og planterester utenpå strømpen ved innsuget, jeg pleier bare ta handa og fjerne det, og det går rett i søpla. Filtreringen av vannet vil være den samme som uten strømpen.
Hvis du knabber strømpebukse, så ta nå ikke den nyeste og dyreste, hihi!
Om det er samme juwel filter som jeg har så er innsugingen oppe sammen med utblåsinga. Dvs innsugingen rett frem og utblåsingen på venstre side. Om den gjemmer seg oppe der så kan du bare bruke tynn nylon dame strømpebukse og sy den rundt rillene oppe sånn at den ikke kommer seg inn. Om det er nede under utblåsingen så er det bare "tom rom" hvor det ikke er noe strømninger.
Om du ikke bruker bakgrunn og det er mellomrom mellom filtret og glasset kan du kutte strømpebuksa i passe lengder og fylle ut tomrommet mellom til ynglen/ynglene har blitt så store at de ikke får plass der.

Vet ikke om disse spiser opp ungene sine selv eller om du har andre fisker så blir dem fort fiskemat.
Ellers gratis med yngel/yngler
Sverddragere, som de fleste andre, har all yngel på menyen sin. Så lenge de passer i munnen, er de i fare. Masse og tettvokste planter, gjerne flyteplanter, er gode gjemmeplasser for småttiser, og det må du nok satse på hvis ikke frafallet skal bli for stort. Uansett, det mest unødvendige er at filteret "eter" dem
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap