Kickstart av 55 liter.

Hei!

Min første post i forumet

For en uke siden prøvde jeg og kickstarte en 55liter med Bactozym og Nitridac, det gikk ikke bra. Mistet 1 Metallpansermalle og 2 hann Guppy
Har etter det lest på forumet hver kveld, og har lært mye
Fikk tak i filtergugge i dag

Skiftet i går kveld 50% av vannet, fylte i dag filteret mitt (Tetratec EX 600) med gugge kl 14.30 og satte igang. Etter ca 30 min målte jeg null nitritt og hadde oppi 2 Metallpansermaller, 2 hunn Guppy og ca 20 guppy yngel. Har målt nitrit og nitrat 3 ganger etter det. Siste gang kl 22.30.
Fikk da mindre en 0.01 nitritt (Bruker JBL dråpetest) og mellom 1 og 10 med nitrat(nærmere 10 enn 1)
Er jeg da over kneika eller må jeg passe på som en smed de nærmeste dagene?

Mvh
Magnar
Har du nitrat så har du alle ledd i filteret.
Men hvor mye filteret takler er en annen sak.

Kjør pent og sjekk fartsgrensen ( i allefall nitrat noen ganger til du er sikker)
Ok.

Kanskje best og ta noen målinger pr dag i begynnelsen, for å være på den sikre siden.
Jeg tror (og håper) at du nå er over verste kneika. Ikke putt flere fisker oppi før det har gått ei stund, og filteret har fått gått seg enda mer til. Mål og følg med, delvannsbytter er eneste løsning hvis nitritten begynner å øke. Lykke til, og fortell hvordan det går
Rolf H
Har du nitrat så har du alle ledd i filteret. Men hvor mye filteret takler er en annen sak. Kjør pent og sjekk fartsgrensen ( i allefall [B]nitrat [/B]noen ganger til du er sikker)



Jeg må bare si.

Nitritt no2 ble i siste del innlegget feilaktig til Nitrat no3

Beklager.
Takker for alle svar.

Målte nå 0,01 eller mindre med nitritt og mellom 1 og 10 med nitrat (noe det samme som i går kveld) Vanskelig og vite når det ikke er målepunkt mellom 1 og 10.
Alt ser bra ut i karet
Supert! Bare fortsett å bytte vann dagleg til NO2 er 0.
Målte nå mindre enn 0,01 NO2 på jbl testen, og den går ikke lavere. NO3 er det samme som i dag tidlig, mellom 1 og 10, nærmere 10 enn 1. Hvor raskt øker NO3 egentlig med 2 bunnfisker, 2 voksne guppy og ca 20 yngel og et fungerende filter?
Bør jeg skifte vann med disse verdiene?
Vannet fra kranen her har ca 6 i ph og 0 i GH og KH. Målt med tetra sin 6i1 teststrips.
Kommer flere jbl dråpe tester over helga nå, bla ph og amoniakk.
Vannet lukter nesten som jord og planter, nesten litt god lukt :-/
Fiskene spiser godt og leker/er aktive
Da fikk jeg svar på noe jeg lurte på. Testet springvannet for NO2. JBL testen klarer ikke og skille 0 i NO2 og 0,01 i NO2.
Tenkte at det kanskje ble blank væske i glasset med reagens 1 og 2 om det var 0 NO2 i væsken. Det ble like gult som da jeg testet vannet fra 55 literen.
Siden jeg ikke har testsett for amoniakk enda, skifter jeg ca 33% av vannet i kveld.
For å være på den sikkre siden
NO2 er 0 i dag også
Men den ene bunnfisken oppførte seg rart tidligere i dag. Den lå helt stille på siden for så og svømme litt som om alt var bra, så lå den stille igjen.
Fikk etterhvert en gledelig overraskelse
(Se bak fisken på bildet)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap