Corydoras og platy

Hei kan corydoras stim gå sammen med en plate stim i en 79 liters akvarium, vil platyen spise corydoras egg? Tenker litt framover jeg nå da siden den ene akvariumet blir ledig løpet av desember kan noen anbefale noen corydoras også
Anbefalinger av Corydoras kan du se i denne tråden
Tror at en stim med corydoras vil gå bra med platy, men ikke se bort ifra at platyene og coryene spiser eggene.

Men hvis du ønsker å redde noen egg så er det bare og ta dem ut av akvariet og opp i et annet kar eller evt en isboks

Du kan lese mer om det her.
Takk for svarene jeg har fått takk for linken til siden Aneceline
Og så lurte jeg på hvor mange jeg kan ha av corydorasene i en 79 liter akvarium
Jeg ville valgt en av delene. Corydoras er en sør-amerikansk fisk, og platyer er asiatiske fisker. De har helt forskjellige vannverdier.
Det står at platyen kommer fra Mexico da og da skal det da gå bra at de går sammen med corydorasene
Platyer er fra mellom-amerika (f.eks Mexico), ikke Asia. Velger du en cory som trives i ph over 7, så går dette bra, men platyene vil nok spise eventuelle cory-egg...

Hvilke verdensdeler fiskene kommer fra spiller ingen rolle i et selskapsakvarium, men det er viktig at de trives i samme vannverdier. Og selvfølgelig at de har et lynne som passer hverandre...
Hadde tenkt å bare ha de to typene av fisker i akvariet og jeg passer på at vannverdiene et som de skal være er nøye på det og det jeg har sett er at platyene er rolige. For ta opp corydoras eggene så fort jeg ser dem
Dan a
Jeg ville valgt en av delene. Corydoras er en sør-amerikansk fisk, og platyer er asiatiske fisker. De har helt forskjellige vannverdier.


Dette stemmer ikke. Jeg har bl.a sebrafisk(fra Asia) og guppy og platy fra Sør og Mellomamerika, sammen med amanoreker fra Taiwan og Japan. Dette går helt fint, iallfall med tanke på temperatur og vannverdier. Man gjør jo også det samme med planter.

Et kjapt søk i fiskebasen viser at hvis du klarer å holde pH mellom 7 og 7.5, er det en del corydoras som passer.
Likte veldig godt adolfi og sterbias men alle corydoras er fine liker de alle sammen men jeg finner vel ut av hva jeg skal ha etter hvert er bare å komme med forslag
Jeg har platy og cory sammen. Men da egga kom flytta jeg egga i hoven og lot den ligge som egen kasse i karet. Nå var dessverre ikke eggene befruktet, men uansett greit å sikkre seg. Men før jeg gjorde det viste ikke platy og guppy no intr for eggene i det hele tatt. Så det må du vel bare se an fiskene dine.

Lykke til når tiden kommer!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap