Da var man i gang igjenn

Det 2 år siden jeg måtte legge ned det forrige akvariumet, nå har jeg satt opp akvariet for 6 uker siden. Fiskene har nå vært hær i 3 uker, har holdt på med levendefødende fisker siden jeg var 5. Jeg er litt kresen så nå holder jeg på å plukke ut kun de med "riktig" farge. Økonomien fikk en knekk rett etter at jeg satte i gang akvariet så jeg har hentet noen fisker hos en oppdretter jeg kjenner, så nå Er 120 litters akvariet ganske tomt:
Molly 4 hunner og en hann
Guppy 3hunner og en hann
Ancistrus litt usikker på hvilken type, ikke peiling på hvilket kjønn

Men i går kom vi hjem etter å ha vært borte i 3 dager akvariumet har stått uten lys å når jeg skrudde på så jeg først 1 yngel, så etter en nøye gjennomgang hadde jeg 8. Etter en nøye gjennomgang av farge er det 4 små mollyer som skal bli i 5l akvariet =)
Skal etterhvert sende tilbake begge hannene pluss det av yngel som er hanner og kjøpe en Black Molly, har noen sølvite hunner og kombinasjonen av de to er favoritten min =)

Datteren min på 1 1/2 har i løpe av de siste ukene lært å si "Sisssk"
Litt fort i svingene
Glemte å skrive at jeg var så heldig at jeg fikk ferdig innkjørt pumpe å sirkulasjons pumpe til låns
så når mine dukker opp i posten om noen dager skal jeg bytte først sirkulasjonspumpe å noen uker etter pumpa.

Har ikke hat maller siden jeg var liten, men nå har jeg begynt å få sansen for mine Har lest meg opp på dem å det viser seg at jeg har oppdretts variant, jeg kjøpte dem fra noen som sku legge ned akvariet sitt. Og de stakkarne var i en grusomt stakkarslig forfattning, men etter agurk å litt seifilet ser det ut som om jeg klarer å berge den største hannen og hunnen. Den lille hannen ser ennå tragiskt tynn ut. Noen som Har noen et tips eller fem?
Må kanskje legge ut spørsmål i malle forum et..
I stedet for agurk kan du også prøve med litt spinat eller squash. Det inneholder litt mer næring enn det agurk gjør. Håper den klarer seg.
Mine var ancistruser var også ganske magre en periode, men kokte og rå poteter gjorde susen. I tillegg kjøpte jeg to ekstra sorter fortabletter som falt i meget god smak, så nå er magene runde og fine igjen. Matlysten er på topp, og de er og forsyner seg av røde mygglarver og artemia frossenfor når det er på menyen, sånn innimellom.

Takk for tipset!
Tror jeg skal ta han oppi yngel akvariumet i kveld. Det er bare på 10liter, men da får han ha maten for seg selv. Har en mistanke om at Mallulf (lillebror var på besøk og har døpt den store å hun mallen) og Maline plager han litt... Kommer han seg må jeg kanskje vurdere å gi han bort eller høre med samboer om vi skal starte opp et til akvarie :P


Mollyene mine spiser opp fortablettene :/
Noe tror jeg at ancistrusene får tak i, men mollyene er grådige!
Mallen klarer seg å har fyttet ut av rota å inn i denne
fisk86
Mollyene mine spiser opp fortablettene :/ Noe tror jeg at ancistrusene får tak i, men mollyene er grådige!


Det gjør mine også! Mollyene er ganske ubeskjedne. Det går bedre når jeg slår av lyset rett etter at jeg har lagt oppi tabletten (jeg pleier å gi dem én på deling, brukket opp i flere biter). Da klarer ancistrusene å snuse seg frem til dem, mens mollyene ikke ser dem. Sneglene snuser seg fort bort til tablettene, men ancistrusene bare dasker til sneglene med halen eller vipper dem med nesa så de ruller bortover! Det virker også som mollyene tenker at det er natt og de skal sove når lyset blir slått av, så får ancistrusene mer matro.
Ja min erfaring er også at mallene er sist i matfatet sammen med coryene mine. Forer nesten bare med tabletter + frossentfor. Yngel får litt babyfor så klart, men ellers dukker alle ned på tablettene. så like greit ja.

Selv om det er kjedelig å ikke bare kjøpe inn, så er det egentlig en fin måte å bygge opp på. Vet det skjøl. Fikk en knekk her også etter mye død så har bygd rolig og fint opp.
Har vært på tur inn for å oppdatere litt om akvariet sikkert 5-6 ganger nå, men ender opp med å lese artikler og tråder i bøttevis..
Har lært utrolig mye av å bli medlem på dette forumet =) Så stor takk til alle andre brukere!

Har hatt flere akvarium før uten store tap eller mye sykdommer, men begynner å innse at dette må skyldes flaks og hyppige vannbytter =P
Ettersom jeg leser meg lenger inn i akvarievitenskapen så har jeg vist begynt å få liter syken.

Mallene mine har det bra nå, men den største hannen virker stresset så jeg må nåkk innse at 120l blir for lite for tre stykker. Så nå har jeg ordnet det så han får flytte til et 1000l akvarium med 2 damer, det blir han sikkert svært skuffet over

Yngel akvariumet sprang lekk for tre dager siden, heldigvis så jeg det tidlig og fikk flyttet ynglene over før ting ble kritisk. Ser ut som om de heldigvis klarer å unngå og bli spist.
Rart hvordan de svømer rett over nesa til mallene, men ser de en molly så er de borte på sekundet =)

Samboer har vært på dyrebutikken å kjøpt seg 2 sølvhaier...
Jenta i butikken sa at de ikke er stimfisk og at de passer perfekt til å ha 2 i 120l akvarium... Men de får foreløpig bli til jeg klarer å finne et nytt hjem til dem. Ser faktisk ut som om de trives, de spiste kvelds sammen med de andre med stor appetitt bare 1 time etter at de var ferdige med tilvenningen å slapp fri. Så vidt jeg kan se så er de ikke stresset.

Jeg ville tatt med tilbake sølvhaiene til dyrebutikken.

Fra fiskebasen:

Svært aktiv stimfisk som dermed også er noe plasskrevende. Bør holdes i grupper på minimum 5 individer, gjerne mange flere. Krever stor svømmeplass for god trivsel.

Minimum liter: 720l.
Fult klar over det Hansiman. Hadde 5 stykk når jeg hadde 1000l, men butikken nekter å ta dem tilbake siden de er friske.... Har en kompis som vurderer å ta dem, han har en flokk på 4 etter at 2 døde, men pga mystisk sykdom i akvariet tror jeg de skal bli til jeg har funnet et annet hjem eller akvariet er friskmeldt. Vis noen vet om noen i Vest Finnmark som kan tenke seg å utvide flokken med 2 fine eksemplarer så rop ut!

Er klar over at det ikke er en perfekt løsning, men i mangel på alternativer...
Må legge til at jeg synes det er svært trist for samboer sin del. Første gang han har et akvarium i hus og første fiskene han kjøper må vi kvitte oss med :/
Tror ikke han blir å handle fisk alene på en stund...
Nei, det er sånn som skjer når man ikke er vant til å kjøpe fisk.

Men at butikken ikke tar fiskene tilbake er egentlig dårlig gjort av dem, og sikkert ikke lov heller. Butikkansatte har oppgitt feil informasjon ovenfor en vare som er kjøpt i henhold til det forbrukeren har bedt om. Da har du ifølge loven reklamasjonsgrunnlag, og skal kunne heve kjøpet.

Det er jo selvfølgelig ikke noe poeng i å krangle om det hvis dere finner en løsning for fiskene. Men siden jeg har jobbet så tett med forbrukerkjøpsloven tidligere, så skal rett være rett. =)

Dere hadde i vertfall vunnet en sak om det, hadde det faktisk vært det. Og det blir det gjerne i sånne tilfelles hvis det er snakk om veldig store summer.

Håper alt ordner seg for fiskene, og for samboeren din som fikk en litt dårlig "velkomst" til akvarieverdenen. =)
Takk =)
Du har vel også rett, tror jeg må dra tilbake å presse litt hardere. Du har ikke noen linker til aktuelle punkter i forbrukerkjøpsloven?
Yes, en unnskyldning til å lete etter informasjon i forbrukerkjøpsloven skal jeg ikke la gå fra meg. I utgangspunktet har jeg ingen punkter i hode. Jeg jobbet med fobrukerkjøpsloven når det kom til elektronikk, så jeg må tenke i litt andre baner når det kommer til fisk. Men loven gjelder uansett om det er en elektronisk vare, eller levende dyr.

For det første vil jeg trekke frem Kapittel 4 av forbrukerkjøpsloven

§15 - Tingens Egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering


Salget ser jeg som et brudd på disse punktene. Her står det beskrevet at tingen (fiskene), skal passe de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til, punkt A. Dette stemmer ikke, da tilsvarende fisk skal holdes i akvarium som er mye større enn det dere har.
Punkt B sier at tingen skal svare det forbrukeren kan forvente ved slik kjøp. Det gjør den heller ikke ta forbrukeren forventet at denne kunne holdes i et akvarium i deres størrelse, og at dette ikke var en stimfisk.
Til slutt sier punkt C at forbrukeren skal kunne stole på selgerens sakkunnskap og vurdering gitt fra de spesifikasjonene forbrukeren hadde på sitt akvarium. Hvis forbruker har gitt opplysninger om det karet dere har hatt, skal selgerens vurderingsevne gi dere fisker som passer for deres kar. Det har ikke skjedd i dette tilfellet.

§ 16. Mangel
Tingen har en mangel dersom
a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15
b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet


Vi har allerede sett at tingen er ikke i samsvar med punkt A, B, og C i §15. Videre punkt i §15 blir ikke nødvendigvis brutt, og jeg har dermed unnlatt å skrive dem inn her.
For punkt B har selgere forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som forbrukeren burde regnet med å få, da informasjonen ville påvirket kjøpet. Hvis selgeren hadde forklart forbruker at fisken må ha langt mer enn 120l å boltre seg i, så er det ikke sannsynlig at forbruker hadde valgt denne.
Videre punkter tar jeg ikke med da jeg ikke kan argumentere for at de er brutt, men dette er i seg selv nok brudd på forbrukerkjøpsloven.

Neste del i loven vil være Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.


Det foreligger tydeligvis en mangel på varen, dermed har du krav på erstatning fra forhandler. Jeg vil kun se på punkt D:

§ 32. Heving
I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Mangelen er i dette tilfellet vesentlig. Fisken vil ikke trives i det karet dere har, og vil heller ikke trives i en "stim" av 2 fisker. Fiskene vil ta skade av denne tilværelsen. Forhandler kan i utgangspunktet tilby å velge retting eller omlevering, men dette vil ikke hjelpe forbruker da tingen ikke har de egenskapene som er lovet forbruker i utgangspunktet.
Forhandler kan også tilby prisavslag som følge av feilen på tingen, men det vil heller ikke hjelpe i dette tilfellet, da forbruker står igjen med to fisker som ikke kan holdes i forbrukers akvarium. Dermed står du igjen med krav om heving av kjøp.

Hvis butikken slår seg vrang og sier at det er bare "anbefalt" å holde fisken i store kar, og det går helt fint å holde dem i små, så kan du nok finne punkter i loven for dyrehold å forholde deg til. Men denne har jeg aldri vært direkte borti selv, så jeg skal ikke dykke dypere inn i den denne gangen.

Butikken kan også lene seg på punktet i forbrukerkjøpsloven som sier at forbruker ikke kan reklamere på en slik mangel dersom det er informasjon forbruker selv skulle visst om. I dette tilfellet har kunden her oppsøkt informasjon fra en ansatt som han har grunn til å tro er opplært innenfor emnet, og forbruker har fått den informasjonen han har trengt før kjøp. Hadde forbruker gått inn til forhandleren, pekt på to fisker og sagt han skulle ha dem uten å spørre om råd, så stiller forhandler sterkt i saken sin.

Til slutt vil jeg nevne, som alltid i slike saker, at jeg håper dere ikke blir for sint på den ansatte som har hjulpet samboeren din, eller en annen ansatt som står i butikken når det går for å reklamere. De ansatte gjør som regel som fortalt, og at de har feilinformert eller nektet reklamasjon er som regel grunnet dårlig opplæring fra sjefen sin side. Og problemet er også at sjefene ikke setter seg grundig nok inn i gjeldende regelverk. Sjefen er den som har skylden hvis de ansatte ikke er lært opp grundig nok.

Krangler butikken fortsatt, og dere vil ta saken videre, så anbefaler jeg en telefon til forbrukerrådet på 03737. De er veldig hyggelig å ha med å gjøre og har mer erfaring enn meg når det kommer til forbrukerkjøpsloven og råd.

Håper det ikke ble for mye tekst nå. =)
Super nice!!
Bestandig godt å ha noe å slå i bordet med
Nytt yngel i akvariet
For liten til at jeg kan se om det er guppy eller molly. Ser ut som om den er 2-3 dager gammel.

Virker også som om den smell feite mollyen min eksploderer i løpet av natta, hun hoppet glatt over kvelds og oppfører seg litt rart.
Da sover jenta vår formiddagslur og jeg og kaffekoppen er på plass i godstolen som er plassert på venstre side av akvariumet
På høyre side er sofaen, men plantene jeg har latt flyte legger seg på venstre side så, jeg å lille tøtta har brukt morgenen til å ommøblere så jeg kan sitte på begge sidene.
Selv har hun sin egen lille stol ved akvariet som hun bruker å ta med seg frukt, kjeks og sånt oppi så hun kan sitte å se på fiskene mens hun spiser. Så langt er hun mer begeistret for akvarium enn barne tv.. Veldig stolt mamma

Har ordnet meg en lang pølseklype i plast så jeg ikke trenger å stikke hånda mer ned enn strengt nødvendig. Men skal jeg stikke noe helt ned må hånda under vannskorpa, som i går når jeg satt ned kokkos hule nr 3 og 4. Hele akvariumet ser små kaotisk ut, men fiskene trives med mange gjømmeplasser og hurtig voksende planter som vokser vilt. Har bestemt meg for å vente med ommøblering til jeg skal bytte ut grusen med sand om ett parr uker.
Mollyene er blitt så vante til meg at de prøver å spise meg :P

Finner jeg ladderen til kamera skal jeg få lagt ut et bilde av akvariumet i kveld. Mobiln min har elendig kamera, det ser man på bildene jeg har lagt ut tidligere.
Endelig
Nå skalhaiene dra til et 800l akvarium, det var en venn av en venn som hørte at vi hadde to som trengte nytt hjem. Så på søndag drar de =D

Den minste Ancistrusen blir hentet i neste uke, sammen med guppy hannen min. Og jeg kan skal sette inn 5 nye guppyer =)
Var å så på fisker i dag, dyrebutikken gir meg avslag på 75% av prisen jeg betalte får haiene (skal bare mangle egentlig, ikke bare fikk de sendt med meg 2, men han som skal overta våre må kjøpe inn flere så de blir en stim). Så nå er det lagt av 5 fisker. De hannene er bare helt nydelige, den ene er blank foran og svart med litt orange. Den andre har mørke blå hale. Hunnene er nesten helt svarte...

Å vente på neste uke er som å vente på julaften =D

Hornbladene mine har 5 doblet seg i størrelse til nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap