Ph 8 og dh 3,1 - hva slags fisk/biotop?

Jeg har i lengre tid gått svanger med tanken på igjen å skaffe meg akvarium.
Veldig mye har endret seg siden jeg hadde mitt siste kar for nærmere 30 år siden da ungene var små.

En sjekk på Kongsberg kommunes nettsider viser at vannet her har en PH på 8 og dh 3,1. Jeg ser i "Norske akvarie og hagedamleksikon" at de bruker helt andre verdier for hardhet så jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dh 3,1.

I utgangspunktet ønsker jeg meg et "biotop" akvarium for sør amerikansk fisk. Jeg er veldig glad i "tradisjonelle" arter som pansermaller, tetraer, scalarer og levendefødende tannkarper (men alle disse hører kanskje ikke naturlig sammen i en og samme biotop).

Hva ville være den ideelle biotopen for den vanntypen jeg har tilgang på?

Alternativt - hvor mye arbeid krever det å endre vannets surhetsgrad og hardhet - og vil det være noe jeg hele tiden må passe på og justere?


Jeg har flyttet tilbake til Kongsberg. Leiligheten egner seg nok ikke spesielt godt til akvariehold. Karet vil måtte stå i ei ganske lys sørvendt stue med store vinduer (som har persienner!) Hvis jeg på ha stående ekstra vann til "tilberedning" så kan jeg kanskje få plassert en liten tank på et allerede overfylt datarom/musikkstudio rom. Eneste andre mulighet vil være bod med kuldegrader om vinteren (det går kanskje an å ha varmekolbe i en slik tank?), men dette blir tungvint.

Beklager dette ble litt rotene - men tankene er mange og kommer fort og antall spørsmål egentlig uendelig

Takk for at du tok deg tid til å lese!

Stein Arne
Med eikebarkekstrakt er det lett og senke ph. Trenger du høyere gh kan du bruke gh+.
Plussmedlem
Sør-Amerikanske fisk som f.eks pansermaller og tetra må ha mye lavere pH enn 8, ja, men det går jo an å gjøre noe med vannet for at det skal bli surere, da Du har en dh på 3,1 sier du, det er det samme som GH 3,1. Du har en fin GH.

Eikebarkekstrakt er noe mange bruker - dette er surt, og når man tilsetter dette i vannet senker det da altså pH-verdien. Jeg har ikke brukt det, vannet her på Notodden har ikke så høy pH som på Kongsberg, og den senkes til en fin grad når den kommer i akvariene mine. Jeg har for eksempel røtter og eikeløv som senker surhetsgraden litt, det skal kanskje du ha også? Et akvarium som har stått en stund senker ofte pH en del "automatisk", forresten... for eksempel ligger det mye "rart" i sanden slik at det skjer.

Eikebarkekstrakt bør doseres i f. eks bøtter før det tas i akvariet. Da slipper fiskene store, plutselige endringer i vannverdiene. Finn en passende dose som senker pH akkurat nok for deg, og bruk den dosen ved hvert vannbytte. Mange som bruker denne metoden



Takk for svar!

... så løsningen er å tilberede vannet for så å velge de fiskene jeg ønsker meg uavhengig av det lokale vannet?

For dere som gjør dette ukentlig. Hvor mye arbeid og søl er det?


Apropos ønsket fisk - jeg har søkt på nettet uten hell etter en oversikt over akvariefisker som opprinnelig kommer fra f.eks. Rio Negro - området hvor jeg har forstått at den "vanlige" scalaren kommer fra.

I "Den store akvarieboka" fra 1981 foreslås det ringpennefisk, flekket øksefisk, sitrontetra, svartbåndtetra og planter som kabomba, amazonassverdplante, dvergsverdplante og småbladet sverdplante. Det nevnes også discus, men det er ikke aktuelt. Høres dette fornuftig ut?

Stein Arne
Aneceline
Er det [URLBLOCK1] du tenker på? :)


Hjertelig tusen takk. Det var AKKURAT det jeg håpet på!

Edit: Fy fillern! Det er et sykt bra oppslagsverk for akvarister!

Stein Arne
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap