Elvestrøm
Postet 12.10.12 kl 23:31
Aquarium system Newjet er gode sirkulasjonspumper, etter min erfaring.
Hvordan tenker du deg oppsettet? Eg tror ikke det blir lett å få dette til å fungere skikkelig i praksis. Mesteparten av vannet som blåses ut vil nok dessverre ikke finne veien til innsuget, men ta andre veier.
Hvordan tenker du deg oppsettet? Eg tror ikke det blir lett å få dette til å fungere skikkelig i praksis. Mesteparten av vannet som blåses ut vil nok dessverre ikke finne veien til innsuget, men ta andre veier.
Postet 13.10.12 kl 13:30
Så for meg noe ala et blåfilterhjørne med innsug i den ene enden, og utblås gjennom en slange som går helt til andre enden av akvariet, og ender i et U-formet rør med utblås. Sånn at jeg får utblåset i en ende og innsug i det andre.
Er selv veldig usikker på hvor god ideen er i praksis, men en lærer aldri noe nytt uten å prøve.
Er selv veldig usikker på hvor god ideen er i praksis, men en lærer aldri noe nytt uten å prøve.
Postet 18.10.12 kl 18:41
Postet 18.10.12 kl 18:47
Endret: 18.10.12 kl 18:48
Postet 18.10.12 kl 18:48
Postet 18.10.12 kl 18:59
Relevant tråd om en bedre løsning, etter min mening.
Postet 18.10.12 kl 19:41
Postet 18.10.12 kl 20:40
Har lest gjennom hele tråden, og ser egentlig både ulemper og fordeler med denne. Den tar stor plass, og gjør nok noe med det visuelle, spesielt om det kommer alger.
Tenker også at om denne strømmen går gjennom et skjult rør helt bak i akvariet som har en viss diameter, vil dette gjøre samme nytten som skilleveggen.
Tenker også at om denne strømmen går gjennom et skjult rør helt bak i akvariet som har en viss diameter, vil dette gjøre samme nytten som skilleveggen.
Postet 18.10.12 kl 21:08
Postet 16.11.12 kl 10:45
Postet 16.11.12 kl 11:55
Postet 16.11.12 kl 13:24
Dette har havnet litt bak i prioriteringene fram mot jul, og nesten blitt avglemt. Selvsagt hadde jeg gjort en dårlig jobb med silikoneringen, men alt blir ofte bedre når en gjør det to ganger.
Har bestilt inn sirkulasjonspumpe (newjet 2300), 2x 54w belysning og filtermatte, så det neste på programmet er å bygge bord og lystopp.
Nå begynner jeg glede meg
Har bestilt inn sirkulasjonspumpe (newjet 2300), 2x 54w belysning og filtermatte, så det neste på programmet er å bygge bord og lystopp.
Nå begynner jeg glede meg
Postet 09.01.13 kl 21:50
Vi har et kar på 220x35x25 og der går vannet i 2 rør under karet, fra den ene siden til den andre, og det er en kraftig Eheim pumpe til å drive vannet avgårde.
Det som da skjer er at det blir grei strøm i ca 2 tredjedeler av karet, og siste biten er det stille og rolig. Har ekspimentert med en del forskjellige pumper, men resultatet forblir det samme, nemlig ikke den store elvefølelsen
Det som da skjer er at det blir grei strøm i ca 2 tredjedeler av karet, og siste biten er det stille og rolig. Har ekspimentert med en del forskjellige pumper, men resultatet forblir det samme, nemlig ikke den store elvefølelsen
Postet 11.01.13 kl 10:37
Jeg har en liten teori..
Har ikke prøvd ut for mye selv.. så det er egentlig bare tankespinn..
har sysla med tanken om slike kar før, og lurer på om en går seg litt bort i alle rør og skillevegger osv. osv.. alle disse vil representere bremse på vannet uansett. I tillegg går de seg tett over tid, tar opp mye plass osv osv..
jeg tror at den beste løsninga er en 'propellpumpe' i ene kortveggen som bare skyver vannet unna.. enkelt og greit.. dissa har som regel syk virkningsgrad i forhold til tradisjonelle impellerpumper..
for eksempel en av de større Tunze stream pumpene:
Tunze stream
eller.. hvis du er en av de som liker å ta det liit lenger enn hva som strengt tatt er bra..
gå for en av de større Tunze masterstream
Tunze masterstream
med en av de større Tunzepumpene på en kortvegg, er jeg frista å LOVE deg det vil se ut som en elv.. og at mallene vil trives rundt denne..
som filtrering kan du jo ha et lite utvendig eller en vanlig blåsvamp i et hjørne
Har ikke prøvd ut for mye selv.. så det er egentlig bare tankespinn..
har sysla med tanken om slike kar før, og lurer på om en går seg litt bort i alle rør og skillevegger osv. osv.. alle disse vil representere bremse på vannet uansett. I tillegg går de seg tett over tid, tar opp mye plass osv osv..
jeg tror at den beste løsninga er en 'propellpumpe' i ene kortveggen som bare skyver vannet unna.. enkelt og greit.. dissa har som regel syk virkningsgrad i forhold til tradisjonelle impellerpumper..
for eksempel en av de større Tunze stream pumpene:
Tunze stream
eller.. hvis du er en av de som liker å ta det liit lenger enn hva som strengt tatt er bra..
gå for en av de større Tunze masterstream
Tunze masterstream
med en av de større Tunzepumpene på en kortvegg, er jeg frista å LOVE deg det vil se ut som en elv.. og at mallene vil trives rundt denne..
som filtrering kan du jo ha et lite utvendig eller en vanlig blåsvamp i et hjørne
Postet 11.01.13 kl 15:13