Apistogramma og corydoras?

Hallo AF.
Jeg har sett en del på forskjellige apistogramma arter, og lurer på om det kan gå med et par sammen med mine Corydoras elegans. Er ikke sikker på apisto art, men er temmelig sikker på denne her:
Noen andre arter apistoer å annbefale med coryer i en 45 liter?
Kom visst ikke opp gitt. Her er den apistogramma arten jeg er temmelig sikker på jeg skal ha, hvis det går:http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15051
Her er et bilde av 45-liter'n.
Uten å ha no sørlig peiling på apistoer ville He tro dette er en dårlig match. Altså apisto og cory. Apistoene kan vel bli veldig hissige og teritorielle under lek. Det klaffer dårlig med Coryer som har null forståelse for revir og slikt. Er redd coryene dine vil få grisebank og ende opp døde. Antar loffa, Simen, Sigmund, trulsemann, lachris og de andre apisto entusiastene kan arrestere meg om jeg tar feil Evt bekrefte at jeg har rett.

Apistogramma og Corydoras hører ikke hjemme i samme akvarie uansett hvordan du snur og vender på det. Coryene skjønner ikke hva territorie er og da krasjer det med apistoene.

Og så hører heller ikke apistoer hjemme i så små akvarier, noen arter kan til nød klare seg i mindre kar som 60 litere. Men en apisto trio bør ha 100l eller mer for å vise sin rette natur... De krever mye plass selv om de ikke er fysisk store.
Må dessverre skuffe deg ,for det første er ikke Apistogramma og Coryer noe ideelt å ha sammen . Dette pga. at Apistoene er ganske så hissige av seg ,spesiellt under lekstid ,de danner territorium og ønsker ingen annen i nærheten.
54 liter er også for lite til disse fiskene ,så du må nok se om du kan finne andre fisker å ha sammen med Corydorasene dine
Godt å vite. Lærer noe nytt nesten hele tiden

Takk for svar.
Det er godt du gjør research før du handler! Da er du langt på vei

Ciklider generelt er vel en dårlig match med cory tror jeg. Du kan jo ha reker da?
I naturen deler disse artene ofte område, men da har de jo helt andre begrensninger enn i et akvarie hjemme hos oss.

Hva med å ha noen Sakurareker eller Blå tigerreker sammen med coryene? Det er en fin miks siden ingen av disse er en trussel mot hverandre og begge vil formere seg uten å spise av hverandres yngel.
Reker, ja! Det var en god ide!
Får se hvordan arter de har inne på zoo butikkene i nærheten.
Takk for raske og gode svar, folkens!
Kjøp heller reker fra selgere her på AF, i dyrebutikken får du ofte dårlig kvalitet, feile reker i forhold til navnet de selges under og de koster alt for mye. Sjekk hva Tommy Tran har for salg, han kam sende også og det er helt trygt....
Driver selv kun med Apistogramma og har rundt 15 arter fordelt på ca 20 kar. Kan garantere deg at uansett apisto art, ville dem laget hakkemat av coryene. I forhold til Apistogramma bør et par ha 85L+ og en trio minst 100L+ for at det i det hele tatt skal fungere. Du vil nok få frem yngler om du kun har et par i en 45L, men grunnet plassen og stresset dette utgjør vil yngel en for en bli god mat for de voksne. Sannsynligheten for apistoene lever lenge i et så lite kar, er liten

Det er også vanskeligere å holde god vannkvalitet i et så lite kar, noe apistoer er avhengig av for å trives. Har lite greie på reker, men høres mer greit ut sammen med cory
Kanskje et par apistoer i 190 litern?
Men der går det et par med VF scalarer, som kanskje kommer til å plage de andre?
Ser her er mange flinke folk. Og, at spørreren bare har en 45L.
Men; alle svarer, at cory og apisto absolutt ikke kan gå sammen? Dett er vel bare spørs om størrelsen på karret.
Har både apisto, cory og mye annet godt, Altum i mit 900L. Ikke noe problem dett.
Mvh. Roland Dreinø
Er jo allerede nevnt at disse fiskene lever sammen i naturen, men da uten begrensningene et akvarie gir fiskene.

Det sier seg selv at apistoens behov for territorie i en 900 liter blir noe annet enn i en 45 liter. Og dette hjelper heller ikke TS siden han allerede har en 45l satt opp.
Tenkte å blande meg litt jeg også...
Mitt ene Apisto par gikk midlertidig sammen med Cory.
Heldigvis fikk jeg i igang karet deres før de begynte å leke skikkelig for når lekstendensene startet merket jeg tydelig at han ble litt hissig på de vimsette Cory'ene.
I grunn ikke så rart for som sagt tidligere her, skjønner ikke de akkurat det med andres territorium når de barter rundt i sanda etter mat.

Ett 45 liter's kar gir generelt begrensning på antall fisk men en liten gruppe Cory, noen reker som Lars sa og eventuelt en liten gruppe nanofisk burde kunne gå.
Det finnes mange flotte arter nanofisk ute nå som ikke spiser reker og det åpner nye dører)
Har selv oppe to 54l hvor jeg har denne mix'en pluss ett l-malle par og det fungerer kjempebra og pent å se på når det er noe i alle høyder i vannet.
Havde set du skrev dett, Lars.
Mitt innleg var mere for de som kanske kom inn senere i tråden. Og så leste, at Cory og Apisto, slett ikke gjekk, sammen.
Roland Dreinø
Ser her er mange flinke folk. Og, at spørreren bare har en 45L. Men; alle svarer, at cory og apisto absolutt ikke kan gå sammen? Dett er vel bare spørs om størrelsen på karret. Har både apisto, cory og mye annet godt, Altum i mit 900L. Ikke noe problem dett. Mvh. Roland Dreinø

Hei Ronald.
Når jeg svarte med mitt innlegg var det med utgangspunkt i at trådstarter hadde et kar på 45L. Som du også sikkert vet er dette ingen plass stor nok for et apistopar. I en 900L ville mitt svar vært et helt annet. Når en da i tillegg til å "trøkke" inn et apistopar i en 45L skal ha noen cory, ja da kan ingen vettuge folk si at dette vil gå bra antar jeg
Hei Leif.
Dette var ikke et angrep.
Sikkert mitt Norske som er dårligtt.
Jeg ville bare ikke at noen "nye" leste tråden. Og trodde dett ikke gjek an å ha cory og apistogramma sammen.
Mvh. Roland
Roland Dreinø
Hei Leif. Dette var ikke et angrep. Sikkert mitt Norske som er dårligtt. Jeg ville bare ikke at noen "nye" leste tråden. Og trodde dett ikke gjek an å ha cory og apistogramma sammen. Mvh. Roland

Nei da, Roland, jeg tok dette ikke som noen angrep.
Ville bare poengtere at det her var snakk om en 45 liter og derfor mitt svar. Av og til får jeg tilbakemeldinger om at jeg er krass i mine tilbakemeldinger og ikke har lest hele tråden. Til en forandring gjorde jeg det og svarte på utgangspunktet, hehe. Har 20 kar med Apistogramma her og har prøvd tidligere med apistoer og cory i sammen uten at dette har fungert veldig bra. Poengterer da at mine største kar "kun" er på 222 liter.

I større kar kan det nok bli noe lettere, men dette har jeg ingen erfaring med. Kos deg videre med det som er igjen av helgen Roland
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap