Syke fisker - sløv atferd - deretter død

Hei.

Jeg har et rimelig nyoppstartet akvarium. Alle vannverdiene er godkjente.
Har gjort egne målinger + at jeg har tatt de med vann til butikk. Alt er fint der.

Følgende har skjedd:
1 platy har dødd, lå plutselig helt livløs på bunnen etter jeg kom hjem fra jobb. Tok den med til butikk og fikk ny. Ingen synlige skader/sykdom.

Følgende begynner å skje:
1 sjakkbrettciklide har blitt veldig sløv, han lå på ryggen i natt men er nå "friskmeldt" ved at han ligger rett vei og puster. Den andre sjakkbrettcikliden begynner å bli "sløv" og...
1 neontetra har blitt tatt ut, han så helt stiv ut og pustet anstrengt. Ligger nå i karantene et annet sted i påvente av å kanskje bli frisk...
1 neontetra har begynt å bli "rar", kroppen virker stiv og han svømmer opp noen cm for deretter å ramle noen cm ned. Holder seg med resten av flokken.
1 corydoras ser veldig sløv ut.

Jeg ser ingen synlige symptomer på fiskene. Ingen hvite prikker etc.

Skiftet ut 40% av vannet og startet nå med Esha 2000. UV-filteret har aldri vært i bruk. Kan vel ikke bruke det nå siden jeg starter med medisin. Skal starte med UV etter at medisineringen er ferdig.
Bør jeg bruke kullfilter etter medisinering?

Kar: Rio 180l
Filtrering: Eheim 2180.
Temp: 26C

Noen som har opplevd dette før?

2 stk Vanlig sverdplante Echinodorus bleheri
2 stk Hengemose Vesicularia ferriei
FISH Fisk
2 stk Ancistrus oppdrettsvariant
2 stk Corydoras adolfoi
3 Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
2 stk Sjakkbrettciklide Dicrossus filamentosus
2 stk Sommerfuglciklide Mikrogeophagus ramirezi
7 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
7 stk Neontetra Paracheirodon innesi
2 stk Guppy Poecilia reticulata
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
3 stk Platy Xiphophorus maculatus
ANIMAL Andre dyr
5 stk Kirsebærreke Neocaridina heteropoda ´red´
Du skriver at vannverdiene er godkjente, men disse fiskene du har skal ha forskjellige verdier så det kan nok være grunnen til at dem dør.
Sjekk hva hver enkelt skal ha og sammenling med vannverdiene du har.
F.eks
Neontetra:
PH:5-7
GH:0-3

Platy:
PH:7-9
GH:9-19

Sjakkbrettciklide:
PH:5-7
GH:5-8
Vannet er rett fra kranen. Bor i Oslo sentrum i et bygg bygd i 1995.
Skal sjekke ph i morgen. Ingen butikker som er åpne nå...

Vil Esha 2000 påvirke ph?
Bør jeg bruke aquasafe?
Har ingen peiling om det har noe å si på PH'n isåfall har ikke jeg merket noe av det. Selv bor jeg i Oslo og bruker Aquasafe pga det er mye klor i vannet her jeg bor.

Men du har store sprik på GH'n din også. Neontetra skal ha max 3 og platy min 9.

Selv om det koster litt å kjøpe dråpetester så anbefaler jeg det på det sterkeste. Du vil spare det inn på fiskene du må kjøpe etter som dem dør alikevel
Dyrebutikkene bruker strips som er helt ubrukelige så det ville jeg ikke stolt på.

Kjøpte noen fisker hvor den ene døde dagen etter så jeg måtte ta med vannprøve for å få ny.. De tok samme prøven 4 ganger og fikk 4 forskjellige svar. Helt ulikt det jeg hadde med mine dråpetester. Da de tok dråpe test fikk de samme svar som meg.. Ergo.. Å få butikken til å ta vanntest på strips er helt ubrukelig Skaff deg noen JBL dråpetester og sjekk jevnlig ettersom det er ganske nytt.
Har hatt neontetra i 4 år men aldri sett denne sykdommen. Har brukt det samme vannet

Kanskje jeg skal dryppe oppi litt aquasafe...
Brukte en stripetest fra Tetra nå:

Sånn ca;
4D-6D GH
3D KH
6,8-7,2 PH
0-0,8 CL2

Sebracikliden ser allerede ut til å være bedre!
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap