- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Skureterninger som filtermedia?
Skureterninger som filtermedia?
Hei! Jeg fikk et eheimfilter med da jeg kjøpte et brukt 160 liter. Jeg tenkte jeg skulle bare bruke dette eheimfilteret som tillegg, eventuelt bytte ut aquael pumpa i 54literen (som skal byttes ut med 160literen) - ettersom aqua-el pumpa er litt puslete.
men jeg har ikke filtermedia nok, så jeg lurer på, kan jeg bruke en sånn der firkanta skure...sak og klippe vekk den harde delen? Jeg tenker på disse terningene som er blå, rosa, gul og grønn eller hvilke farger det nå er, hehe.
Hadde brukt filtervatt om jeg hadde for hånden...
Tanken var ihvertfall å kanskje ha begge filterene i karet, eller bare eheim filteret (en 2010 type tror jeg) slik at jeg hadde mest mulig filter å sette inn i det utvendige når jeg får dette..det blir kanskje noen uker før jeg får opp 160 literen så jeg tenkte jeg skulle utnytte tiden til å ha mest mulig gode filterbakterier, hehe.
men jeg har ikke filtermedia nok, så jeg lurer på, kan jeg bruke en sånn der firkanta skure...sak og klippe vekk den harde delen? Jeg tenker på disse terningene som er blå, rosa, gul og grønn eller hvilke farger det nå er, hehe.
Hadde brukt filtervatt om jeg hadde for hånden...
Tanken var ihvertfall å kanskje ha begge filterene i karet, eller bare eheim filteret (en 2010 type tror jeg) slik at jeg hadde mest mulig filter å sette inn i det utvendige når jeg får dette..det blir kanskje noen uker før jeg får opp 160 literen så jeg tenkte jeg skulle utnytte tiden til å ha mest mulig gode filterbakterier, hehe.
Postet 16.10.12 kl 16:48
Postet 16.10.12 kl 17:19
Postet 16.10.12 kl 17:23
Postet 16.10.12 kl 17:29
Postet 16.10.12 kl 18:43
Postet 16.10.12 kl 18:44
Postet 16.10.12 kl 18:52
Gryteskrubber i rustfritt stål eller i nylon er utmerket som filtermedium. Det er altså ikke stålull som du antagelig tenker på Grapejuice, for den inneholder såpe. Gryteskrubbene er laget av litt grovere stålfibre, har særdeles stor overflate i forhold til volum, varer tilnærmet evig og er relativt billig. KJører to utvendige filtre med dette og det har virket supert i to år minst.
Postet 16.10.12 kl 22:57
Postet 17.10.12 kl 00:23
Postet 17.10.12 kl 09:43