Nytt akvarium - innkjøringsprosessen og arter

Har invistert i et akvarium til mitt ensomme hybelliv, men føler jeg er litt fersk når jeg er innom alle trådene på forumet og leser!

Jeg har kjøpt et 45 L akvarium, rett og slett på grunn av plassmangel. Vet det er i minste laget, og skjønner etter å ha lest her inne at det ikke er det beste oppstartsakvariet. Men jeg vil likevel prøve å gjøre det beste ut av det. Har nå tre planter(små, saktevoksende), tilsatt vannet noe kalt aquagold(ble gitt på dyretbutikk) og har fått en temperatur på 21 grader, men tror den vil øke noen grader ytterligere.

Har sjekket i fiskedatabasen og funnet ut at guppyer og otto kan trives(minstemål) i en slik type str av akvarium. Også typer reker er noe jeg kunne tenke meg å hatt, og de skulle ikke trenge så mye plass. Ble tipset om kampfisk og platy på dyrebutikken, men lurer på om de artene blir for store? Tar gjerne mot artstips som kan trives i mindre akvarium, i tillegg til at de artene skal godt kunne bo sammen. Har ikke tenkt å "stappe" akvariet for fisk, har veldig gjerne lyst at de skal trives.

Når det gjelder innkjøring, ble jeg i dyrebutikken fortalt at akvariet helst skulle stå en uke. Men jeg skjønner det blir for kort tid? Og uansett, hvordan skal de bakteriene i filtret kunne bli slik at de skal kunne rense vannet for ammoniakk og nitritt, uten at vannet er blitt tilsatt ammoniakk fra før av? Hvis ikke, vil det i så fall ikke ha noe å si hvor mange uker det står før man setter i fisken? ettersom det er fisk som tilfører vannet ammoniakk?

Håper jeg ikke stiller unødvendige spørsmål, men har veldig lyst til å få svarene samlet her Veldig bra forum forresten, mye nyttig å lese!
Elisabeth Hansen
Har invistert i et akvarium til mitt ensomme hybelliv, men føler jeg er litt fersk når jeg er innom alle trådene på forumet og leser! Jeg har kjøpt et 45 L akvarium, rett og slett på grunn av plassmangel. Vet det er i minste laget, og skjønner etter å ha lest her inne at det ikke er det beste oppstartsakvariet. Men jeg vil likevel prøve å gjøre det beste ut av det. Har nå tre planter(små, saktevoksende), tilsatt vannet noe kalt aquagold(ble gitt på dyretbutikk) og har fått en temperatur på 21 grader, men tror den vil øke noen grader ytterligere. Har sjekket i fiskedatabasen og funnet ut at guppyer og otto kan trives(minstemål) i en slik type str av akvarium. Også typer reker er noe jeg kunne tenke meg å hatt, og de skulle ikke trenge så mye plass. Ble tipset om kampfisk og platy på dyrebutikken, men lurer på om de artene blir for store? Tar gjerne mot artstips som kan trives i mindre akvarium, i tillegg til at de artene skal godt kunne bo sammen. Har ikke tenkt å "stappe" akvariet for fisk, har veldig gjerne lyst at de skal trives. Når det gjelder innkjøring, ble jeg i dyrebutikken fortalt at akvariet helst skulle stå en uke. Men jeg skjønner det blir for kort tid? Og uansett, hvordan skal de bakteriene i filtret kunne bli slik at de skal kunne rense vannet for ammoniakk og nitritt, uten at vannet er blitt tilsatt ammoniakk fra før av? Hvis ikke, vil det i så fall ikke ha noe å si hvor mange uker det står før man setter i fisken? ettersom det er fisk som tilfører vannet ammoniakk? Håper jeg ikke stiller unødvendige spørsmål, men har veldig lyst til å få svarene samlet her :-) Veldig bra forum forresten, mye nyttig å lese!


Mente selvfølgelig aquasana, ikke aquagold.
Gratulerer!! Du har nå unngått en del nybegynner feil! Noe som er veldig bra! Karret ditt er perfekt for reker og snegler. Det er også noe nano fisk du kan ha her. Disse artene kan jeg veldig lite om så de vil jeg ikke uttale meg om. Foreslår du tar kontakt med Tommy tran her inne. Han selger reker og nano fisk med god kvalitet til fornuftig pris.

Angående innkjøring har du helt rett. Ei uke er for lite. Det tar fort rundt 6 uker før det er klart hvis du lar dette gjøre seg selv. Men det er flere måter å korte ned dette på. Det beste, etter min mening er filterguffe fra ett godt innkjørt karr. Da kan du ha levende dyr i på få timer. Evt søk opp og les innkjøring med salmiakkmetoden.

Beklager litt kort svar men jeg sitter på jobb og skriver fra tlf. Søk opp litt rundt emner og du finner de svarene du trenger
Les denne flotte artikkelen om fiskeløs innkjøring, så forstår du fort mye mer

Platy trenger større akvarium enn det der ja. Men det finnes mange, flotte småfisk du kan ha der, og flotte reker selvfølgelig. Kampfisk kan også være et alternativ, men da bør du evt velge billige reker, siden enkelte kampfisker liker å jakte på disse.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap