Siamesiske algespisere tar ikke algene

Kjøpte 6 stk SAE for 1 uke siden i håp om at de skulle ta en del trådalger jeg har fått i akvariet. De har enda ikke vært bortpå en eneste plante. Trenger de mere tid?
Har du andre fisk i karet?
La være å mate 2-3-4 dager.
Ja har andre fisk også. Har ikke matet i dag enda. Skal la det gå et par dager å se
Er du helt sikker på at det er SAE, og ikke Flying fox du har kjøpt? De er temmelig like, og det er ikke alltid at de i dyrebutikken vet forskjellen. Flying fox er ikke spesielt gode algespisere.

Ellers er det greit å la de bli sultne, som nevnt ovenfor.
Det ordner seg
Ganske så sikker på at det er SAE ja. Bestille iallefall det, og presiserte på orderen at jeg ikke ville ha flying fox. Stripa går helt ut på halen, og ender i en spiss samt at de har to barter. Et par av disse var nettopp på hornbladene og nappet litt, så de begynner vel å bli sultne nå
Det tok noen dager før våre SAE begynte å ta trådalgene. Etter det jeg har forstått er det ikke favoritten deres, men de spiser det gjerne når det ikke er annet mat.

Når karet vårt var tomt for den andre maten gikk de løs på trådalgene, og da forsvant det meste på noen dager. Imponerende effektive var de.
Her er en gammel tråd om samme tema. Forskjell på Flying Fox og SAE.
Jeg er enige med de andre i tråden, som sier at du bør la være å fôre noen dager. Får de enkel og lettvindt mat dalende ned uten å anstrenge seg det grann, foretrekker de det. Sulten får dem til å jobbe for maten og spise alger

PS! Skulle ikke SAE'ene levere tjenesten i den grad du ønsker, så får du et annet tips her: Eplesnegler spiser forresten trådalger i lange baner!
Det gjelder forøvrig samme regla der; la være å mate minst et par - tre dager etter at de er satt inn i det nye akvariet, så går de løs på algene. To små baby-eplesnegler rensket et trådalge-infisert 98 liters kar (helt tettpakket i overflaten av algene) for alger på bare noen få dager her hos meg. Snart var det helt tomt. Bare et eksempel på hvor briliante algespisere eplesneglene kan være, de spiser f.eks. BGA også (lilla eplesnegler gjorde det hos meg ihvertfall).

De to eplesneglene holdt det 98 liters akvariet 100% fritt for trådalger etter det, og spiste alle tegn til alger før de ble synlige for meg. De vokste noe helt utrolig fort, de to sneglene der, med så mye fersk føde


BGA= BlåGrønneAlger
Nå har ikke jeg problemer med alger som dette, men tenker på den andre fisken som er i karet.. De trenger jo mat? Eller?
Tenker at fiskene ikke skal gå sultne jeg. Men det er kanskje ikke noe problem?
Det er ikke noe problem overhodet å la være og fôre noen dager i et normalt selskapsakvarium som er godt innkjørt. De aller fleste av oss akvarister overfôrer fiskene uansett. Men selv om man skulle treffe midt i blinken med mengden mat, så tåler fiskene noen dagers faste. Mange akvarister reiser på ferie en uke uten noen å fôre i akvariet, faktisk to ukers ferie også, og det går helt fint. Fiskene er faktisk ikke tynnere når man kommer hjem, stort sett!

Så jada, de fleste fisk tåler noen dager uten fôring. Unntak er bittesmå yngel, eller fisk som er svekket av sult fra før pga sykdom f.eks.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap