Nytt akvarium..

Vi kjøpte nytt akvarium i går! Arti for ungene og kanskje like artig for oss voksne. Vi kjøpte med 3 stk platy som fikk noen ganske fantastiske navn med en gang. MEN i dag når vi kom hjem fra dagens gjøremål var det plutselig 6 stk platy i akvariumet! Leste litt om at man bør han egen ynglebolle å slikt, men er det strengt tatt nødvendig?
Skal etter hvert skaffe noen andre sorter også. Noen som har tips til hvilke som passer fint til disse?
Jeg regner med at du kjenner til merarbeidet med å sette inn fisk så tidlig ??
og at du er forberedt på den ekstrajobben som kan komme om du ikke har fått kickstart på karet ditt.


Fikk kickstart og beskjed om at vi nok kunne ha noen platy i med en gang uten noen problem... Hvilke problem snakker vi om da?
Fikk du preperat hos forhandler?

Nei tenkte bare at om fisk kommer i karet før bakteriekulturen i filteret takler antall fisk så vil du nok før eller siden få vannverdier som ikke er idielle med tanke på Amoniakk og nitritt,
Fikk preparat hos forhandleren ja. Samt beskjed om at vi måtte bytte 1/3 del av vannet en gang i løpet av første uken.
Følg med vannverdier og nyt akvariet.
Det er en givende hobby og interresant på mange måter.


Har vært med på en preperatoppstart av akvarium i omgangskretsen min, der det ble satt inn en god slump med fisk med en gang. Det har gått bra nå i 4 mnd uten tull.
Jeg var overrasket over at det fungerte men det gjorde det altså der.
Hjalp til med prep. hos meg selv også når jeg startet mitt 240 liter kun ved hjelp av ett filter som hadde gått i kar med kun 3 små fisker.

(preperatet var i begge tilfeller Bactozym tablett og tilmålt dose Aqualife i vannet dagen etter bactozym)


Men sier for all del ikke at dette er noe man skal stole på at det vil fungere.

Går nok bra.
Les litt her på forumet og finn ut om oppstart av akvarium.



Først og fremst; gratulerer med akvarium! Jeg er ingen ekspert, men her er noen tips og råd:

Problemet det er snakk om, er nitritt (NO2) forgiftning og fiskedød... Jeg anbefaler deg å lese om oppstart av akvarium her på akvaforum, så snart som mulig. Siden jeg er dårlig å til å linke til artikler, ber jeg deg skrive innkjøring i søkerfeltet.
Eller er det noen andre her som kan linke til en av mange artikler?

Hvor stort er akvariet deres? Og hva slags kickstart har dere foretatt? Jeg tenker på om det er remedier fra zoobutikken, eller grums (gugge/guffe) fra et annet kar?

Hvis det IKKE er gugge, så les om innkjøring, og oppstart snarest! Og det er en ting som kan begrense faren for fiskedød, og det er å bytte 40 - 50% av vannet hver dag fremover, gi minst mulig mat til fiskene. Ikke vask filteret før det er helt nødvendig, dvs at den er nesten helt tett. Det er der de viktige og snille bakteriene skal formere seg, og få orden på vannkvaliteten.

Invester i dråpetester, de viktigste er NO2 og Ph i første omgang. JBL har gode vanntester. Zoobutikken kan som oftest teste vannet for deg, men det beste er å ha dette selv. Teststrimler er unøyaktige og nesten bortkastet.

Når det gjelder yngelen, kan du velge om du vil ta de ut i en boks eller stor bolle inntil videre, (det ville jeg ha gjort) og bytt vann hver dag, der også. Hvis du har godt med planter som de kan gjemmer seg i, klarer de fleste seg i lag med foreldrene. Og Platy vil yngle om og om igjen.

Forhør dere med kjente og ukjente om dere kan få overta litt filtergugge, for det er det eneste du kan kickstarte et filter (pumpe) med. Hvis ikke, så er det de to andre mulighetene jeg nevnte tidligere. Er det noe du har kjøpt på zoobutikken, har det liten eller ingen effekt.

Les forresten den personlige tråden i forumet som heter "KAMPEN MOT NITRITT", som Hege nybegynner har startet. Du finner den under "siste innlegg i forumet". Veldig nyttig og beskrivende, og der er utrolige mange gode råd! Anbefales sterkt!!

Lykke til, og spør videre hvis du er usikker
Vi har et 54l akvarium som vi satte igang med safe start og aquasafe. Skal bytte vann hver dag fremover får å være på den sikre siden. Skal også prøve å flytte over ynglet.
Må vel en tur på butikken å gå til innkjøp av måleutstyr og håv.
Hei Kipa

Gratulerer med akvarium

Jeg startet med et 50L kar og meldte meg inn her for å lære litt om hvordan det skulle gjøres, for hadde hørt at mann ikke bare kan ha i vann og fisk med en gang...

For å få i gang filteret leste jeg om salmi-metoden, fulgte den, samt kjøpte testene til JBL... Testene var bra bortsett fra amoniakk, så etterhvert testet jeg kun for ammoniakk.. Da den prøva var tilfredstillende gikk vi til innkjøp av 6 guppyer og 3 kinesiske algespisere, og var kjempefornøyd, for dama i butikken mente at disse ville passe i mitt kar..Nå har det seg sånn at algespiserne skal ha minst 350liter, skikkelig skuffa over selgeren
Etter 3 timer var alle guppyene døde, og det viste seg at karet var full av nitrit( dvs at filteret ikke hadde bygget opp nok bakteriekultur til å ta seg av giften) Fikk beskjed i butikken om å kjøpe Nitridac for å få igang filteret og bytte vann hver 4 dag.. Det er bare tull, må bytte vann hver dag, og her funka ikke Nitridac..

For å få hjelp på veien startet jeg min personlige tråd som Nina refererer til, har fått mange gode tips og råd fra folk her inne, for forsatt så sliter jeg med å få ned nitriten til akseptabelt nivå...

Håper dere har bedre lykke med deres fisk, for når våre døde så ble jeg faktisk litt lei meg, hadde jo håpet vi hadde skapt et greit "hjem" til dem..

Tilfeldig bekjentskap
© Terje Skage
Reklame for plussmedlemskap