Hyppige vannbytter

Har det vært en endring i holdningen til vannbytter fra tidligere til nå? jeg har en venn som var ivrig akvarist for 20 år siden, og han er skeptisk til mye vannbytting - særlig i oppstarten av nytt akvarium.

Slik jeg har forstått det så skal man bytte vann (20-50 %) også i starten om man først har satt fisk i tanken og nitrittnivåene er for høye.

Jeg har også skjønt det slik at det er temperaturen på vannet som er mest kritisk - at dersom byttevannet har rett temperatur så er det greit å bytte ut noe av vannet uansett?

Hva er rett her?

Hyppige større vannbytter gjør kanskje at det tar lenger tid å etablere en god bakteriekultur?
Ja, i "gamle akvarie dager" så skulle man ikke bytte vann, og helst ta vare på vannet ved flytting o.l.

Friskt vann er aldri skadelig for fiskene, så lenge det er luftet og temperert.

Har du fisk i karet, og det ikke er innkjørt, så må du belage deg på å bytte en god del vann, ja. Skaff deg dråpetester for Ammoniakk og nitritt, og gjerne også for nitrat. PH test er også lurt å ha. Ammoniakk og nitritt skal være 0. Får du utslag på disse, så må du bytte mye vann, gjerne 50 % 2 ganger om dagen, i tillegg til å ikke mate fiskene.

Store vannbytter vil forsinke etableringen av filterbakterier noe, men det vil også holde fiskene dine i live.
Ja, jeg har testet vannet og nitrittnivået er for høyt. Jeg skrev litt om det i denne tåden:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=70599&message_id=599995#599995

Ikke mate fiskene ja... Synes det er vanskelig. De er åpenbart sultne og det er vanskelig å ikke gi dem noe mat. Hvor lenge vil de ha det ok uten mat? Og hva med minstefisken i karet? Vil han overleve uten mat? Det er klart at dersom de dør av mer mat nå - og overlever uten er jo valget enkelt. Men synes det er tøft å sulte fiskene...
Har byttet halvparten av vannet nå. Er det noen tidspunkt på døgnet det er best å bytte eller er det hipp som happ?

Jeg har en bunnsuger jeg tapper vannet ut av karet med. Og så tapper jeg nytt vann i en bøtte, temperer det og har i litt bac terial og vannkondisjoneringsmiddel, og tapper det i karet via en slange. Høres det riktig ut, eller er det noe annet/mer jeg burde gjøre ved disse vannbyttene?

Jeg har kjøpt en boble-sten også, men får ikke montert den før i morgen, for først da får jeg pumpen som trengs til den.
Vannbytter er viktig om nitritt-nivået er høyt, veldig viktig. Spesielt hvis du har hatt fisk i før filteret er innkjørt.

I utgangspunktet trenger du ikke tilsette vannet noe, med mindre du skal endre verdiene for tilpasse det til fisker som ikke overlever i vanlig springvann.

Boblesten trenger du nok heller ikke. Hvis du retter utblåseren til pumpen opp mot vannskorpen, så vil vannet ta opp oksygen selv. Har du planter i karet produserer disse også oksygen. For mye oksygen i vannet er heller ikke bra.

Fiskene klarer seg fint uten mat noen dager. I et velfungerende akvarium kan du uten problemer dra vekk på ferie en uke uten å mate de. Fisk trenger ikke næring på samme måte som mennesker. De er kaldblodige, så de reduserer aktiviteten sin for å tilpasse seg. De finner også litt næring i karet. Flere spiser f.eks. alger.
I begynnelsen av nitritt-syklusen så er det stort sett ammonium/ammoniakk som dannes. Ved ph under 7,5(?) er dette ammonium, som er ufarlig, men om ph stiger over 7,5 gjøres dette om til ammoniakk, som er giftig.

Om man ikke bytter vann, og har røtter el.l. i vannet vil dette bidra til å holde ph lav og derfor kan det være en fordel om man ikke bytter vann akkurat i begynnelsen.

Når det er sagt, det er ingen veldig god idé å sette inn fisk før filteret er innkjørt uansett - og slik unngår man jo evt. problemer ved oppstart.
Takk for innspill, StineMari, Hansiman og Joakim.


Joakim
I begynnelsen av nitritt-syklusen så er det stort sett ammonium/ammoniakk som dannes. Ved ph under 7,5(?) er dette ammonium, som er ufarlig, men om ph stiger over 7,5 gjøres dette om til ammoniakk, som er giftig. Om man ikke bytter vann, og har røtter el.l. i vannet vil dette bidra til å holde ph lav og derfor kan det være en fordel om man ikke bytter vann akkurat i begynnelsen. Når det er sagt, det er ingen veldig god idé å sette inn fisk før filteret er innkjørt uansett - og slik unngår man jo evt. problemer ved oppstart.
å si at det er tilnærmet ufarlig inder 7,5 blir feil, men konsentrasjonen av amoniakk er større ved høy ph og konsentrasjon av amonium er lavere. Lavere ph gir en større andel av amonium i forhold til amoniakk og derfor kan måling til nød ha større utslag jo lavere ph.
Joakim
Ved ph under 7,5(?) er dette ammonium, som er ufarlig, men om ph stiger over 7,5 gjøres dette om til ammoniakk, som er giftig. Om man ikke bytter vann, og har røtter el.l. i vannet vil dette bidra til å holde ph lav og derfor kan det være en fordel om man ikke bytter vann akkurat i begynnelsen.


Etter hva eg vet er skillet ammonium/ammoniakk ved pH 7. Ammonium er også farlig, i den forstand at høyt nivå forteller om et kar i fullstendig ubalanse.

Det skal nye, store, og av den rette typen, røtter til for at de skal løse dette problemet.
Vannbytter vil være et gode nærmest i alle scenarioer. Selv med veldig høy pH i kranvannet ville eg satset på vannbytter, selv uten å regne på redusert giftnivå og ammonium/ammoniakk.

Giftstoffene reduseres til teoretisk snikksnakk kun ved tilførsel av vann; enklere kan det vel ikke bli?

Ved oppstart av kar fra scratch bør man ha en KH på minst 4, da nitrifikasjonsbakteriene trenger karbon for god forøkelse.

Det beste, og enkleste av alt, er selvsagt tilsetting av filterguffe


Donald
Etter hva eg vet er skillet ammonium/ammoniakk ved pH 7. Ammonium er også farlig, i den forstand at høyt nivå forteller om et kar i fullstendig ubalanse. Det skal nye, store, og av den rette typen, røtter til for at de skal løse dette problemet. Vannbytter vil være et gode nærmest i alle scenarioer. Selv med [I]veldig høy pH [/I]i kranvannet ville eg satset på vannbytter, selv uten å regne på redusert giftnivå og ammonium/ammoniakk.


For sikkerhets skyld Donal, du mener vel veldig lav pH?
Nei, eg mente ikke det, men når du spør blir eg unektelig litt usikker

Tanken min er at gode nok vannbytter vil hindre et farlig nivå av ammoniakk, nærmest uavhengig av pH-verdien.
Jeg har slitt med for høy nitrit i vårt 50 liters kar, slet med amoniakk i innkjøringen, etterhvert så målte jeg kunn dette. Da disse prøvene var bra dro vi å kjøpte 6 guppyer og 3 kinesiske algespisere, etter 3 timer var alle guppyene døde
Kjørte da alle tester med JBL dråpetest, og viste seg at nitriten var ALTFOR høy... Da var det bare å sette igang med vannbytte hver dag, jeg byttet ut mellom 20-30 liter hver gang, matet de 3 algespiserne m 1 tablett 2 ganger i uka(syntes synd på de, samt håpet de ville overleve det giftige vannet) Dette holdt jeg på med i nesten 3 uker.. tok også ut rota i karet og kokte den siden det var ei rot forrige eier hadde funnet og plassert i karet.. Nå er endelig 50 litern nitritfrit, men har bare 1 algespiser igjen... Så, vannbytte er det beste for å få ned nitrit, så sant du ikke får noe gugge fra noen som har et innkjørt filter

Lykke til
Har en personlig tråd som heter Kampen mot nitrit, der kan du lese hvordan jeg har gjort det
Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap