Vannverdier og hva man gjør videre - nybegynner trenger råd!

Jeg regner med at dette er spørsmål de fleste av dere erfarne får fnatt av å lese og å svare på, men jeg håper på litt hjelp likevel! Jeg ser det er mange spørsmål og svar her inne om mer eller mindre det samme, dog ikke helt det samme. Derfor enda en tråd!

Jeg satte i gang en 275 liter for noen uker siden. Først uten fisk et par uker (men med planter og røtter), deretter stegvis introdusering av fisk. Fisken ble nok satt inn for tidlig, klassisk nybegynnertabbe?

Først ble ca 25 kardinaltetraer satt inn, en uke etter to paletter og en uke etter det 4 ancistruser.

Dessverre fikk jeg hvitprikk på kardinalene etter kort tid og dette ble medisinert etter råd fra butikken (medisineringen ble satt i gang forrige søndag). Fem kardinaler døde i løpet av et par dager, men resten av fiskene ser nå friske og fine ut. Ingen prikker på noen av dem og de er aktive og har absolutt matvett. Palettene og ancistrusene har aldri hatt prikker.
Jeg tok kontakt med butikken etter at mine ble syke og de hadde brått fått hvitprikk i alle kar, samt neonsyke i kardinalkaret. Dette har jeg ikke sett tegn til hos mine.

Over til vannverdier og hva jeg gjør videre; jeg fikk diverse dråpetester i posten i går og testet vannet med disse i dag. Under følger resultatene:

Nitritt: 0,4
Nitrat: 5
Ammoniakk:
Hos meg kom ikke hele innlegget fram, her er resten:

Ammoniakk: under 0,05
PH: 7,6-8 (den gikk over JBL sin test for 6-7,6 og var mellom 7,5-8 på 3-10-testen)
GH: 6
KH:6

Jeg byttet 30-40 % av vannet i stad - jeg regner med at jeg må gjøre dette i flere dager framover til nitritten er på 0, men er det noe mer jeg burde gjøre?
Det høres ut som filteret ditt ikke ble ferdig innkjørt, ja. Den nitritten trenger du å få ned til null.

Hvis du skifter vann hver dag så er det faktisk det beste du kan gjøre i denne situasjonen, så det er bra

Ja, du kan gjøre noe mer - du kan prøve å skaffe litt filtergugge fra et godt innkjørt og friskt akvarie uten sykdom. Det vil hjelpe også.
Og vær forsiktig med foring til vannverdiene er bra.

Din PH er altfor høy for kardinalene, den burde du senke snart ellers blir de lettere syke.

De aller fleste av oss har gjort mange nybegynnerfeil, jeg kan garantere deg at jeg har gjort mine

Lykke til med akvariet.
Tusen takk for svar!

Da blir det vannbytter i dagene framover, samtidig som jeg prøver å få tak i filtergugge

Hva er den beste/enkleste måten man kan benytte for å senke pH-verdien?

Og resten av vannverdiene er ok?


Test springvannet hos deg for ph, gh og kh. På sikt vil det være lettere for deg å holde seg til arter som passer dine vannverdier enn å måtte endre verdiene ganske mye.

Du har valgt fisker som skal ha forskjellige vannverdier. Pallettene trives med ph 5-8. Vet ikke hvilken type ancistrus du har men de klarer høy ph bedre enn kardinaltetra.
Kardinaltetra skal ideelt ha ph 4-6,5 selv om de kan leve bra i nøytralt vann også (hvis de ikke er viltfangede).

Avhengig av vannverdiene i springvannet, ville det være bra å bytte ut enten kardinalene eller de andre og holde seg til arter som alle skal ha lignende verdier.

Hvis du vil beholde alle fiskene så burde du prøve å få til et midtpunkt hvor alle kan møtes. Vanligvis er det midtpunktet nøytralt vann med ph 7. De fleste arter kan leve noenlunde komfortabelt der selv om det finnes unntak (noen arter må ha veldig lav/høy ph). For dine fisker ph på ca 6,5 hadde vært et bra midtpunkt.
Takk igjen for svar! Jeg skal få testet springvannet i morgen og prøve å få justert fiskebestanden så godt som mulig etter vannverdiene derfra.

Ellers fikk jeg en gledelig overraskelse i dag, jeg måtte teste to ganger før jeg var sikker på at det var riktig; nitritten var nå nede på under 0,01!

Ammoniakk under 0,05 og nitrat 1.

pH uendret, men tar til meg rådene du har kommet med angående dette. Jeg er i utgangspunktet i mot å tilsette masse unødvendig i vannet, men er det noe man eventuelt kan bruke for å få lavere pH?
Denne kan du bruke til og senke ph

Ubehandla torv fra gartneri funker også. Puttes i damestrømpe,og legges i en bøtte vann til delvannsbytte.
Gratulerer med mye bedre vannverdier, det ser ut til at det går bra nå. Men nå er nitraten din veldig lav på grunn av alle vannbyttene i et nytt akvarie. Vanligvis er lav nitrat bra men den skal ikke være så lav at den faller helt ned til 0 - det kan skape problemer for filteret også og odelegge hele innkjøringen slik at nitriten kommer tilbake.

Så nå hadde jeg latt være å skifte vann i noen dager og foret godt en gang om dagen for å få litt mer nitrat i akvariet. Gjerne litt mer filtergugge. Test vannet etter noen dager.

Når det gjelder å senke ph så bruker jeg den eikebark ekstrakten som Sprettfisk anbefalte deg. Jeg liker heller ikke for mye tilsetninger men denne regner jeg med at er ganske naturlig i forhold til noen andre og består stortsett av ekstrakt fra eikebark. Vær obs på at 1 kork er til 10 liter vann men 2 korker er til 100 liter, ikke til 20.

Det finnes flere forskjellige måter å senke ph på og alle har vel sine favoritter. De fleste butikker har minst 1 Ph senkende preparat for dem som ikke har noe imot disse.
Noen bruker blank Idun eddik 7% selv om det er delte meninger om dette (man skal selfølgelig ikke helle den oppi akvariet ufortynnet).
Mange anbefaler røtter og catappa blader. Det er naturlig men etter min erfaring veldig lite effektivt hvis man trenger å senke en del. Selv mange store røtter hadde ingen effekt på ph hos meg.

Aqua1 - takk igjen for at du tar deg tid til å komme med gode og oppklarende svar! Jeg går til innkjøp av eikeekstrakten du og Sprettfisk nevnte.

Håper nå at du eller andre ser og kan svare på dette innlegget også

Nå har jeg nettopp testet alt i karet igjen, samt sjekket PH, GH og KH i springvannet.

Springvann:

PH: 7,5-8
GH: 4
KH: 3

Akvarievannet:

Ammoniakk: under 0,05
Nitritt: under 0,01
Nitrat: 1 (men litt mørkere gul enn i går, to fôringer siden målingen i går)
PH: 7,5-8
GH: 5 (forrige måling var på 6)
KH: 5 (forrige måling var på 6)

Hva tolker jeg ut av dette?

Hvorfor har GH og KH i akvariet gått ned?
Hvorfor er PH lik i springvann og akvarie mens GH og KH avviker?

Jeg har en del røtter og planter i akvariet om den informasjonen er til hjelp.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap