Hei!
Jeg har lagt inn en ny tråd på Discusforumet, men der er det ikke noe respons.
Prøver derfor samme innlegget her og håper på at det finnes noen kreative sjeler som er villige til å dele av sine erfaringer.
Mitt innlegg var stort sett som følger:
Er ny her på forumet og trenger en del råd i forbindelse med å sette igang med Discus i et Juwel Visjon 450L. Jeg har tidligere 15-20 år siden, holdt på med akvariehobbyen og blandt mye annet også discus. Var på det meste opp i å ha tilsaman ca 2.500 liter fordelt på 8 kar.
Jeg tenkte først å kjøpe en 260 liter men innser at det blir for lite, har derfor delvis bestemt meg for å kjøpe et Juwel Visjon 450L. Foreløpig plan er å montere en BTN Amasonbakgrunn og fylle mellomromet bak så det skal fungere som filter. Det hadde vært å håpe å slippe et utvendig filter. Mulig jeg bygger en delevegg selv for å ha mer kontroll på byggingen av filteret.
Hva vil fungere best som filtermateriale?
Hvor stor pumpe trenger jeg og hvilket merke er det beste?
Forslag til oppbygging av filter: Jeg tenker å bygge filteret opp med flere kammer med forskjellig materiale. Slipper da vannet inn i bunn av første kammer med feks. bioballer, lar så vanner renne over første kammer og inn i kammer nr. 2 med noe finere filtermateriale Feks. stål gryteskrubber. Ser for meg at vannet skal ut i bunn av dette kammeret og inn i et mindre kammer nr 3 uten noe filtermateriale, men kansje noe UV lys. Vannet skal så renne over kammer nr.3 og inn i et stort kammer nr. 4 med feks. blåsvamp som materiale, vannet er så tenkt inn i siste kammer som kunn skal inneholde en pumpe og varmekolbe.....
Akvariet skal fungere kunn som dekorasjon og tenkes derfor innredet med en del planter. Forslag til bunndekke sand, grus og planter som trives i et slikt kar med lite lys og høy temperatur ......Linker og bilder motas med STOR takk.
Kan jeg greie meg uten CO2 anlegg eller bør det installeres like godt først som sist?
Hvilken type skal jeg i så tilfelle velg......pris?
Ledlys er det tingen for variert belysning? Er det noen som har erfaring med led?
Som dere skjønner ønsker jeg å gå grundig til verks og spørsmålene er derfor mange da jeg ikke lenger er kjent og oppdatert i miljøet.
Har i løpet av de siste par uker tilbrakt atskillige titals timer på nettet, men det er ikke enkelt å orientere seg. Skulle gjerne hatt noen gode linker av dere som har oversikten. Gode oppdrettere som ikke er så alt for langt unna ( Bor i Stavern ) send meg evt. tips på Mail :
finn@fehelberg.no