Ang høy nitritt

Inaktiv bruker
Har seg slik at jeg har et akvarie på 300L som har vært oppe i et år. Pumpen er av typen eheim, er beregnet til 5-600liter?. Har hittil hatt relativt få små fisk i akvariet. Bestemte på Fredag å øke bestanden. Økte bestanden fra 13 til 33 fisk på en dag. - jeg trodde at det utvendige filteret hadde opparbeidet seg en stor nok bakteriekultur for å ta seg av så mange fisk jeg ønsket, noe som viste seg å ikke stemme på noen måter. Målte nitritt tilfeldig i dag, sera sin test viste skyhøye målinger. Jeg har allerede tatt vannbytte (nesten halvparten av vannet) og skal følgelig fortsette med det daglig inntil nitritten hadde gått ned.

Spørsmålet mitt er:
hva er årsaken til målingene? er det pga filteret bare har "tilpasset" seg bestanden av fisk i akvariet. Jeg har med andre ord totalt overbelastet filteret med den plutselige plutselige?

Eller burde filteret ha taklet dette? Så det kan komme av at jeg skiftet rørene på filteret på lørdag? - tok 45 min.
Hvor ofte, og hvor mye vann skifter du til vanlig?

Overforing kan være en av årsakene til høye nitritt-verdier. Hvis mye for blir liggende og råtne, så er ikke resultatet så bra.

Når slamsugde du bunnen sist for å kvitte deg med avfallstoffer?

Velkommen til forumet. =)
filteret ditt var innkjørt på de 13 fisk du hadde disse fiskene opprettholdt bakteriebedtanden din slik at det var stabilt. Til de 33 du nå har så er ikke bakteriebestanden stor nok enda, de klarer derfor ikke å fordøye alt avfallet enda. men dette vil ordne seg på sikt. I mellomtiden er det vannbytte, vannbytte og vannbytte som skal til, mere tror jeg ikke jeg skal si på stående fot.
Inaktiv bruker
Takker for tilbakemelding.
til vanlig skifter jeg 1/3 av vannet 1 gang i måneden, har aldri slamsugd akvariet da jeg ikke har sett behov for det - sanden ser helt fin ut.
til informasjon har jeg: skalare, l-maller og selvfølgelig cory.

Jeg mater fiskene 3 ganger i uken med mygglarver og diverse annet snacks. Kan være at de gangene jeg forer fiskene, har jeg fort for mye, har nemlig fått litt skjeggalger.
Aften Posten
til vanlig skifter jeg 1/3 av vannet 1 gang i måneden, har aldri slamsugd akvariet da jeg ikke har sett behov for det - sanden ser helt fin ut. til informasjon har jeg: skalare, l-maller og selvfølgelig cory.


Det er vel vanligere at man bytter ca 1/3 av vannet 1 gang i uken. Det hørtes litt lite ut det med en gang i måneden.

Men som Rolf H sier, vannbytter er løsningen på nitritt. Filteret ditt tar ikke nitritt, det er biproduktet når filteret har gjort jobben sin. Vannbytte er det eneste du kan gjøre for å bli kvitt dette.
Inaktiv bruker
Supert. Da ble jeg litt lettet, "heldigvis" er det pga jeg har økt bestanden for mye for raskt.
Er helt klar over at vannbytte er den eneste løsningen på nitritt og vil selvfølgelig vis gjøre det daglig.

Jeg har sjekket litt rundt for å finne ut hvor mye vann som er vanlig å bytte ut, jeg fant ut at det mest vanlige var 1-2 ganger per mnd. Var også folk som skiftet vann 1 ganger per 2 mnd. er vel ikke noe fasit her?
Det er gjerne ikke noen direkte fasit. Men jeg mener at vannbytte burde skje en gang i uken.

Jeg har sett at det for mange år siden var vanlig å ikke ha noe særlig vannbytte i akvarier, men at holdningen har endret seg litt. Men du vil alltid har de som sverger til gamlemåten.

Det varierer også fra fisk til fisk, noen krever veldig mye, Diskus blant annet, mens andre tåler mer.

Selv har jeg masse vanlige Ancistrus, med 60-80 yngel, praktbotia, en del stimfisk, SAE, og nå Corydoras som jeg fikk tak i i går.

Alle karene vi har her får omtrent 1/3 av vannet byttet 1 gang i uken. Vi opplever også at vannet er "renere" å se på når det byttes jevnlig. Vannbytte hjelper også mot alger.

Uansett vil det ikke skade å øke hyppigheten din på vannbytte en periode hvis du opplever høye nitrittverdier. Kanskje du kan forsøke et par måneder med ordningen jeg foreslår for å se om dette vil redusere nitritt-verdiene.

Alt skal jo være for fisken sitt beste. =)
Inaktiv bruker
Du sier noe der, er jo tross alt ikke så mye jobb å bytte vann. Som du sier: vil jo fisken det beste!
Skal begynne å bytte litt oftere, takker for tipset.
Nitrogensyklusen er som følger : avfallsstoffer fra fiskene/rester av for er/blir til ammoniakk - ammoniakk brytes ned av bakterier til nitritt - nitritt brytes ned av en annen type bakterie til nitrat. Nitrat brytes ikke videre ned men fjernes med vannbytter.

I et akvarium med liten belastning og svak foring (som 3ganger pr uke er, med mindre du overforer kraftig de gangene) trenger du ikke bytte vann hver uke, men det skader ikke!

Når du er kvitt nitritt - og kanskje ammoniakk som du også burde teste for når det dukker opp nitritt ettersom det er første trinn i prosessen, kan du holde øye med nitratveriene. Av hensyn til planter bør nitrat være mellom 15 og 25/30. Måler du høyere bør du bytte vann. Verdier litt over er ikke nødvendigvis skadelige med en gang, men fiskene dine vil trives bedre innenfor dette området. Enkelte arter vl kanskje ha enda lavere verdier.



Inaktiv bruker
Takker for gode svar. Håper at verdiene stabiliserer seg. Har fisk verdt noen tusen kroner i karet og vil ikke at noen av disse skal dø.

Blir daglive vannbytter.
Har hørt at man ikke må bytte for mye vann heller, holder det med 1/3 eller burde man ta 1/2 av vannet?

Jeg har litt gh-salt liggende, burde jeg bruke litt for å forebygge nitrittforgiftning? Hvor mye skal jeg så fall bruke?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap