Overbefolket akvarium med feil fisk?

Jeg er ganske fersk innen akvarium, men prøver å lese meg opp og er lærervillig. Jeg har nå et 60l akvarium og er godt innkjørt, har hatt det i halvt år nå. Det jeg lurer på er om jeg har for mye fisk i akvariet, da jeg har 10 neontetra, 4 sebrafisk, 2 platyhunner og en sverdragerhanne, det har kommet et lite kull platybabyer der 5 har overlevd, og til slutt har jeg én ancistrus og tre flying fox. Jeg hadde en Ancistrus til, men den bare forsvant?! Noen som har peiling på hvor den "blei av"? Og de tre flying fox'ene ble jeg prakket på i dag da jeg skulle kjøpe meg en ancistrus til, siden den hadde kommet bort, men de hadde ikke flere igjen. Dama i dyrebutikken sa at Flying Fox var en god erstatter, noe jeg syns ikke stemmer helt da jeg leser at denne ikke er en ivrig algespiser, men kan spise noe i ung alder, men etterhvert tilvenne seg annen for og bli mer aggressiv med alderen.

Det jeg altså lurer på da er om jeg har blitt lurt? Burde jeg ha Flying Fox i 60l og med disse fiskene? (det er flying fox, og ikke Crossocheilus siamensis, Siamesisk algespiser.)
Og har jeg for mange fisker? jeg vet at det kommer an på hvor de går, bunn-, midt- og toppsjikt, men jeg håper noen kan hjelpe meg da jeg har lengre opp listet opp de fiskene jeg har.
Jeg skal ikke svare helt sikkert på om du har for mye fisk, for det har jeg ikke lært meg helt selv enda hva som er mye / lite.

Men ang. Flying Fox, så er dette ikke en god algeeter. Det er det SAE (Siamesisk Algeeter), som er. De forveksles ofte, men du får ikke mye hjelp mot algene med Flying Fox.

Titt også på linken, for Flying Fox anbefales å holde i et akvarium på minimum 300liter, og de blir opp til 16cm store. Så god plass har ikke de i en 60liter.

Sverddrager, hvis det er denne varianten du har, bør helst holdes i 120liter akvarium. De kan også være aggressive mot andre fisk. Jeg har ikke erfaring med dem selv, men kanskje denne har noe med din manglende ancistrus?

Jeg ville tatt med meg tilbake Flying Fox til butikken. Det er dessverre slik at det ofte er manglende kunnskaper når de kommer til fisk blant ansatte i butikkene.

Det er bra du ønsker å lese deg opp på fiskene dine, det viser i vertfall at du ønsker å gjøre det som er best for fiskene dine.

Lykke til. =)
Tusen takk for så raskt svar! Jeg har en gul "sverddrager". Den er ikke større enn platyene, og den skulle vist ikke bli større heller. Kan hende den er en kryssing, jeg vet ikke. Jeg vil levere tilbake Flying Fox'ene, da de virkelig ikke kan trives i mitt akvarium etter hvert som de vokser. Får nesten dra å bytte de med noen andre faktiske algespisere som kan egne seg i ett 60l.

Hadde blitt veldig glad om noen kunne fortelle meg om jeg har for mye fisk eller om det går bra
Da er det jo mulig du har varianten som heter Gul Sverddrage, og de skal kunne holdes ned til 50liter. Så de har ikke samme plassbehovet.

I utgangspunktet vil jeg si at du ikke har for mye fisk. 10 neontetra og 4 sebrafisk tror jeg ikke er så mye for 60literen din. Ancistrus SP (regner med du har vanlige butikkvarianten), klarer seg også i 60liter, og det går fint med 2stk. Vi fikk våre to stk i lek etter et par korte uker i eierskap, og det var vårt første forsøk med akvarium.

Platy finnes det mange varianter av, så jeg kan ikke lese opp informasjon om den varianten du har. Vi kjøpte i går vår første gjeng med platy på auksjon, men vi holder de i en 240liter vi har som hadde plass til mer fisk. Er det kanskje denne du har? Det er varianten vi kjøpte.

Den skal også kunne holdes i 60liter akvarium, så det er mulig det går greit med den og.

Du har muligens ikke for mange fisker sånn sett, men kanskje du skal la være å øke bestanden så voldsomt. Du har også en del fisk som holder seg i topp- og midtsjikt, men kun, for øyeblikket, én ancistrus som tar seg av bunnsjikt, så det er på bunnen du plass i så fall.
Du bør levere tilbake flying foxene ja. Du er klar over at sverddrager og platy kan krysse seg ja? Ynglene vil være hybrider, noe som ikke er ønskelig...
Jeg har nå sittet å studert disse såkalte Flying Fox'ene en stund, å til tider ser det ut som de har to sett med barter, og de sømfarer planter og røtter opp og ned. De er kliss like http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6555 som i artikkelen her. Men oppfører seg som siamesiske algespisere.. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381

Kan det faktisk være siamesiske algespisere? skal prøve å ta et brukbart bilde så raskt som mulig..
Dersom det er SAE, så er de uansett uegnet i så lite akvarie. De er aktive og vokser fort. Bytt de i en ancistrus uansett du
Sissimor
Du er klar over at sverddrager og platy kan krysse seg ja? Ynglene vil være hybrider, noe som ikke er ønskelig...


Oi, det visste ikke jeg, men med nærmere titt:

Gul Sverddrage = Xiphophorus clemenciae
Platy = Xiphophorus maculatus
fiskebasen
Xiphophorus artene må holdes atskilt i akvariene for å unngå krysninger.


Så der har selvfølgelig Sissimor et veldig godt poeng. Det bør også tas til vurdering. Og da lærte jeg noe nytt selv i dag =)
Litt forvirret her nå, fordi det virket på selgeren som om hannen var en platy, men var en sånn oppdrettsvariant av sverddrager, en platy med sverd? Jeg vet ikke?!
De var i samme akvarie på butikken, og da jeg sa jeg ville ha 2 platyhunner og en hanne, fikk jeg de i lag.
Ikke lett å holde styr på alle fiskerasene nei. =)

Det greieste er om du har et bra kamera du kan ta noen gode bilder av fiskene med, og legge det ut her. Så er det litt lettere å se hva du faktisk har.
Her er det ett bilde av "sverddrageren" og to av Flying fox!
Det er garantert Flying Fox du har. Sverddragene er jeg som nevnt ikke kjent med, da jeg aldri har hatt en.
Hansiman
Da er det jo mulig du har varianten som heter [URLBLOCK1], og de skal kunne holdes ned til 50liter. Så de har ikke samme plassbehovet. I utgangspunktet vil jeg si at du ikke har for mye fisk. 10 neontetra og 4 sebrafisk tror jeg ikke er så mye for 60literen din. Ancistrus SP (regner med du har vanlige butikkvarianten), klarer seg også i 60liter, og det går fint med 2stk. Vi fikk våre to stk i lek etter et par korte uker i eierskap, og det var vårt første forsøk med akvarium. Platy finnes det mange varianter av, så jeg kan ikke lese opp informasjon om den varianten du har. Vi kjøpte i går vår første gjeng med platy på auksjon, men vi holder de i en 240liter vi har som hadde plass til mer fisk. Er det kanskje [URLBLOCK2] du har? Det er varianten vi kjøpte. Den skal også kunne holdes i 60liter akvarium, så det er mulig det går greit med den og. Du har muligens ikke for mange fisker sånn sett, men kanskje du skal la være å øke bestanden så voldsomt. Du har også en del fisk som holder seg i topp- og midtsjikt, men kun, for øyeblikket, én ancistrus som tar seg av bunnsjikt, så det er på bunnen du plass i så fall.


Med tanke på sverddrageren vet jeg rett og slett ikke hvordan type det er, bilde er nå lastet opp.

Det er den platyen jeg har ja, ser ut som de to trives da

Og ang. de antatte flying fox så skal jeg bytte de inn med en evt. partner til Ancistrusdamen min


Ja, jeg mener de er helt like, så det tror jeg også Stikker på dyrebutikken med en gang jeg, så husker de meg kanskje også
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap