Nitrittproblemer etter bytte av juwel filtersvamp?

Hei!

Jeg har et innkjørt og velfungerende 54 liters Juwel Korall 60 akvarium med originalt innvendig Juwel Bioflow Mini filtersystem. Bioflow Mini inneholder kun én blå filersvamp. I følge bruksanvisningen skal filtersvampen skiftes ut hver 3. måned. Dette har jeg gjort én gang tidligere uten å få problemer med nitrittopphopning.

Jeg har etter hvert skjønt at man aldeles ikke trenger å bytte ut svampen, og at det holder å rengjøre den lett innimellom ved vannbytter. Men nå har jeg likevel begått den dumheten å bytte til ny svamp, som jeg riktignok dynket i filterguffe fra den gamle. Nå synes jeg ikke vannet blir så klart som det pleier og ved nitritt-testen fra Tetra gir en antydet varm gul farge (ikke sitrongul). Jeg har bl.a. mange guppy-yngel som jeg ikke har lyst til å miste. Vil ikke bruke filtersvamp fra mitt andre akvarium pga. hvitprikk tidligere i høst.

Er det noen som har erfaringer med dette? Er det stor fare for nitrittforgiftning? Eller går dette greit, siden produsenten ikke skriver noe om dette? Og når den tid kommer at man faktisk må skifte ut den eneste svampen, hvordan bør man da gjøre det?
Det er riktig som du skriver. Det er ikke nødvendig å skifte filtersvampen så ofte. Så vet du det til neste gang. =)

Nå som har fått utslag på nitritt, så er det vannbytter som gjelder. Bytt hver dag fremover til det går ned igjen. Da går det nok helt fint med fiskene dine.
Det som evt kan gjøres om du absolutt må skifte filtersvampen er og klippe den i 2 og bytte bare halve av gangen..
Takk for gode råd! Jeg synes det er slående at Juwel ber folk bytte svamp hver 3. måned. Jeg har fulgt dette rådet lydig, men har lurt veldig på hva slags slitasje de mener foregår i svampen på så kort tid. Sannheten er vel at den bør renses forsiktig i akvarievann minst hver 3. måned, men det blir jo ingen rik av...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap