Sanden forsvinner/suges bort

Jeg forstår ikke hva som skjer.
I 128 literen, så forsvinner sanden i det fremre hjørnet. Plantene løsner siden det ikke er sand å sette røttene i.
Den forsvinner også i forrkant, og blir liggende i hauger langs glasset.

Jeg skyver den på plass, men etter en stund skjer det samme.

Er det sirkulasjonen i karet som er så sterk at sanden suges bort?

Innsuget er også til høyre, og sanden suges ikke mot dette men mot venstre hvor utblåset er. Har en innvendig pumpe i tillegg til den utvendige, men trodde ikke den sugde så sterkt at sanden skulle flytte seg??
jeg vil heller tro det er utblåsingen som skaper strøm i karet som resulterer at sanden flytter på seg, selv om sanden flytter seg nærmere utblåsingen.

Ser jeg på vannskorpen min der utblåsingen er på mitt kar, så beveger flyteplantene seg i en sirkulær bevegelse siden strømmen fra pumpen gjør dette. Det er vel samme effekt du får i sanden.

Prøvd å endre litt på vinkelen til utblås. Kanskje dette hjelper.
har nok ganske kraftig strøm i karet pga to pumper som begge blåser samme veien. Her sirkulerer ikke flyteplantene men presses til venstre side, og ja - det er faktisk den veien sanden havner også.

Da er jo spørsmålet om jeg skal ta bort den innvendige pumpen, men da dør filterbakteriene i den. Satte den nedi for noen måneder siden da jeg følte at den utvendinge blåste så dårlig .
sessan
Er det sirkulasjonen i karet som er så sterk at sanden suges bort?

Det er sirkulasjonen i karet som er synderen, ja. Men det har ikke med sug og gjøre. Når vannet fra utblåset treffer motsatt sidevegg vil det naturlig dra med seg sand tilbake i motsatt retning. Altså mot utblåset.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap