Planlagt strømstans, noe jeg bør gjøre?

Jeg har fått beskjed fra e-verket om at de planlegger strømstans fra kl 23.00 - 07.00 tors- og fredag.
Det er åtte timer, og nå er jeg bekymret for filtrene i mine seks kar. Jeg har to utv. og resten innv. Er det stor fare for at filterbakteriene dør på denne tiden?

Noe jeg kan, bør el må gjøre?

Temperatur er intet problem, jeg har vedfyring som jeg kan intensivere, så jeg satser på å klare stabile 24 gr.

Jeg har yngel i et 19L kar, og disse er jeg veldig redd for. Her er det hjørnefilter med blåfiltermatte og sirkulasjonspumpe. Gode råd..?
For de vanlige kara, med voksen fisk er det ikke noe problem. Dvs. mine fisker har klart seg fint over natta når jeg har glemt å sette på pumpa igjen.

Yngel kan kanskje være litt mer skjøre. Man får jo luftpumper som er batteridrevne, kanskje det er en tanke? Kjekt å ha

Personlig hadde jeg nok ikke vært så bekymret, de varsler nok en god stund lenger enn det selve jobben tar.
Kan det være smart å ta et delvannsbytte morran etter?
Dette er det greit å vite noe om før man er i samme situasjon ja.
Har jo lest at filterbakteriene dør på bare noen timer?
Det største problemet ditt er at filterbakteriene kommer til å dø.
en ting du kan gjøre for å forhindre dette er:
Ta med pumpen med slange til et sted med strøm, la pumpen sirkulere i en bøtte.
Eventuelt gå til anskaffelse av et strømaggregat.
Personlig så tror jeg at dette går greit. Men selvsagt ikke noen garanti. Så dersom dette ikke går greit, don't blame me Selv har jeg opplevd at strømmen gikk hos meg og var borte i over 6 timer uten at det ble noen problemer. Men jeg ville nok ha byttet litt vann etter strømstansen.

Tror også at det er bedre dersom filteret sitter i vann og derfor ikke går tørt. Når filter tørker, så dør bakteriene veldig fort.

De tidspkt du har fått oppgitt er nok også i værste fall. Altså det er ikke sikkert at strømmen er borte så lenge.
Jeg, blant flere, mener at filterbakterier tåler mer enn vi har tendenser til å tro.
Strømmen går i blant uten at det er noen stor krise.
Om de melder åtte timer uten strøm så kommer de nok ikke til å bruke fulle åtte timer.

Ikke stress veldig med det her, men det kan være lurt å følge med på at fiskene får nok oksygen i løpet av avbruddet, og sjekke vannverdier i en periode etterpå
Min er erfaring er at filter klarer seg fint uten strøm i 8 - 10 timer. Det er selvsagt avhengig av både størrelse og belastning. Når jeg starter opp igjen utvendige filtre etter strømstans tar jeg utløpet over i en bøtte, da det som oftes spyr ut gromsete vann det første minuttet. Et innvendig vil også gjøre det, men i langt mindre målestokk. Ta delvannsbytte og følg med på vannverdier

Man kan selvsagt vurdere om å tømme utvendig filter for vann, og la det stå. Et fuktig filtermedie lever godt i oksygenrikt miljø i flere dager.

Dette går nok bra

Men om man bor på utsatte steder så er det jo enkelt å kjøpe seg ett fritidsbatteri(gelebatteri) og en

Inverter

Om man har større behov så finnes det også slike med Nettavkjenning som bytter til batteridrift av seg selv om strømmen går

Har selv god erfaring til andre behov med Waeco 1000 som gir peak på 1500w
Denne kjenner av strømbrudd om den daglige strømmen kobles gjennom denne.


Jeg sier ikke at dette er noe TS trenger for denne strømstansen men kan være en billig forsikring om man har litt man er redd for og vil være på den trygge siden.

vil tro at en normal pumpe kan gå på en slik fra godt batteri i minimum 2 døgn.

Sto
Det største problemet ditt er at filterbakteriene kommer til å dø.

Du må gjerne utdype hvordan du kommer fram til den konklusjonen.
Torbjørn Jørgensen
[QUOTE=Sto]Det største problemet ditt er at filterbakteriene kommer til å dø.

Du må gjerne utdype hvordan du kommer fram til den konklusjonen.


før eller senere vil de nok det. *S*
men ikke på grunn av ett lite strømbrudd som dette så lenge det er fuktig.

Litt fleip.
Kjøp ett marsvin og ett løpehjul med skovler som går ned i vannet.







tror nok at Sto formulerte seg litt skakt bare.
Torbjørn Jørgensen:
hvordan jeg vet det ?
Egen erfaring.. No var dog temperaturen langt fra optimal, så dette kan godt ha spilt noen rolle.
Filteret var også av i noe lengre tid?: 8 timer.


Har også hørt fra folk på forumet at filterbakterier holder seg begrenset periode når det ikke er sirkulasjon.
Har hatt et utvendig bøttefilter uten strøm i 12 - 13 timer flere ganger uten problemer. Gjorde som Janne skriver, la det renne et par bøtter vann gennom filteret for å skylle ut eventuelt dødt materiale og grumsete vann før du starter igjen.

Om du vil, kan du i løpet av strømstansen legge utløpsslangen fra de utvendige filterne i en bøtte og fylle den. Da får filteret frisk vann og holder i mange timer til. Det vannet du lot renne i bøtta, kan du ha tilbake i karet eller erstatte med nytt vann.

I kar med hjørnefilter kan du øse vann fra karet til rommet bak filteret. Det blir nok litt grums i vannet, men det suger filteret opp igjen når du får strømmen tilbake. Ellers vil hjørnefilter klare seg gdt, de ligger jo nedsenket i hele karet og har nok vann til rådighet. Kanskje dør noen bakterier midt inne i blåsvampen, men det tror jeg har liten betydning.

Det finnes akvarister som ikke bruker filtere, men har et tykt lag slam på bunnen slik man finner i mange biotoper. I dette slammet lever nok bakterier til at vannet holdes fritt for ammoniakk og nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap