Nytt 54liter

Hei! Da var det på tide med ett nytt akvarie igjen, valget falt på ett Eheim 54liter. Fulgte med jager-varmekolbe og en 2008 innvendig eheim-pumpe. Har satt opp akvariet i kveld, og kickstartet det med filterguffe fra ett av de andre akvariene mine.

Så til spørsmålene. Jeg hadde hørt mye bra om ekstra næringsrikt bunnsubstrat, så har kjøpt inn Tropica Plant Care og Biltema-sand. Ca 1cm med bunnsubstrat og 4cm Biltema-sand oppå. Har allerede plantet. Men vannet er ekstremt grumsete! Har brukt Biltema-sand før, men har ikke vært så grumsete da. Så spørsmålet er: Bør akvariet stå ett døgn eller to så grumsete legger seg før jeg skrur på pumpa, eller kan jeg bare la pumpa stå på?

Så neste spørsmål. Er det noen som har forslag til hvordan fisk jeg kan ha? Ph ligger på ca.7,5 kh 4 og gh 3. Vet selvfølgelig at jeg ikke skal ha fisk oppi énda, skal ha kontroll på nitrogen først

Fra før av har jeg guppy, pygmecorydoras, honninggurami, perlegurami, sverddrager og ancistrus i diverse kar, så vil gjerne prøve noe jeg ikke har fra før Kanskje en fin type cory? Kom med forslag Takker for svar!
Hva slags fisk liker du? Hvis du skal ha rent artskar så er vel corydoras ypperlig vil jeg tro. er vel mange som har litt av de små corytypene i 54 liter. Panda cory kanskje?

(husker ikke helt anbefalt liter til disse, men det er vel vanlig med artskar på 50 - 60 liter?)

Ellers kanskje en liten tetra-stimfisk eller noe rasbora-typer? Finnes såå mange fine små "nanofisk" - de kan man jo ha en stor stim av, og de får bedre svømmeplass enn litt større fisk.
He he, liker all fisk jeg:p

Jeg syns rasbora er veldig fine, men har en grei stim av de allerede.. Men hvor mange er det evt plass til i 54literen? Har vel ca 20 stk fra før av..
Spørs hvilken rasbora du har, er ganske mange forskjellige
Hva med Corydoras Habrosus?

De er utrolig artig å se på, også er de ikke så veldig sky heller.
De rasboraene jeg har er en miks av Boraras Naevus, Boraras Merah og Boraras Briggitae.

Har nesten forelsket meg i Corydoras Panda, men Corydoras Habrosus var jo også veldig fin...
Hvordan er det med egglegging og Corydoras? Må eggene flyttes til eget akvarie (med andre ord, er det mye styr)?

Tar fremdeles imot forslag til fisk. Karet står til innkjøring, så har noen uker å bestemme meg på
Tilfeldig bekjentskap
© Patrik Edfors
Reklame for plussmedlemskap